InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hartfalen, oorzaken en gevolgen

Hartfalen, oorzaken en gevolgen

Ieder jaar sterft ongeveer 4% van de Nederlanders aan de gevolgen van hartfalen. Hieronder vallen meer mannen (62%) dan vrouwen (38%). Veel mensen weten niet dat ongezond eten, roken en (te) veel drinken hier invloed op hebben.

Hartfalen, of Decompensatio Cordis

Hartfalen wordt in het Latijn Decompensatio Cordis genoemd. Bij iemand met hartfalen kan het hart niet genoeg bloed rondpompen om de weefsels te voorzien. Het hartminuutvolume (de hoeveelheid bloed die het hart in een minuut rondpompt) daalt erg en als gevolg hiervan daalt ook de bloeddruk.

Hoe werkt het hart?

Kort uitgelegd werkt het hart zo: Zuurstofarm bloed wordt vanuit de rechter kamer van het hart naar de longen gepompt, waar het zuurstof ‘opneemt.’ Van hieruit gaat het, nu zuurstofrijke, bloed naar de boezem van de linker harthelft, wordt in de linker kamer gepompt en vanuit hier de aorta in gepompt. Het bloed gaat via vele vertakkingen van deze slagader naar alle weefsels uit ons lichaam en voorziet deze weefsels van zuurstof, doordat het bloed deze zuurstof afstaat. Het zuurstofarme bloed dat overblijft gaat via de boezem van de rechter harthelft en de rechter kamer weer naar de longen, om opnieuw zuurstof op te nemen.

Oorzaken voor hartfalen

Bij 60 – 70% van de mensen die aan hartfalen lijdt is een eerder hartinfarct hier de oorzaak van. Bij een hartinfarct vermindert de functie van het hart doordat er een stukje weefsel van het hart ‘afsterft.’

Verdere oorzaken voor hartfalen zijn:
  • Afwijkingen aan kransslagaders of hartkleppen,
  • Langdurige (verwaarloosde) hoge bloeddruk,
  • Cardiomyopathie; de hartspier is ernstig verdikt en kan minder goed pompen,
  • Sterk vergroot hart, waardoor de hartspier verslapt is,
  • Boezemfibrilleren; onregelmatig hartritme,
  • Hartspierinfecties,
  • Alcohol,
  • Bepaalde medicijnen,
  • Gebrek aan vitaminen.

Het lichaam heeft een aantal compensatiemechanismen, waardoor deze oorzaken (deels) vanzelf tegen worden gegaan. Door bijvoorbeeld vergroting van de hartspier wordt er voor gezorgd dat het hart wel weer harder kan pompen. Maar op een gegeven moment kunnen deze compensatiemechanismen ook tegen je gaan werken. Het verhogen van de hartfrequentie (als er per minuut te weinig bloed wordt rondgepompt) is op den duur een ernstige belasting voor je hart.

Symptomen van hartfalen

  • Vermoeidheid,
  • Kortademigheid,
  • Hoesten/piepen,
  • Oedemen (vochtophoping),
  • Nycturie (‘s nachts vaak moeten urineren),
  • Vermindering van de eetlust en misselijkheid,
  • Cyanose (Blauwkleuring van de lippen, vingers en tenen als gevolg van longstuwing en vernauwing van de bloedvaten,
  • Geheugen en concentratiestoornissen.

Deze symptomen kunnen uiteraard per persoon verschillen. Bij de meeste mensen is het zo dat de gezondheid van het hart langzaam achteruit gaat, waarbij de persoon steeds meer gehinderd wordt door vermoeidheid.

Onderzoek en therapie bij hartfalen

Als u denkt dat u de bovenstaande symptomen herkent is het belangrijk dat u daarmee naar de huisarts gaat, die onderzoekt u dan.

Enkele voorbeelden van behandelingen bij hartfalen zijn:
  • Via medicatie de pompfunctie van het hart verbeteren,
  • Natriumbeperking,
  • Vochtbeperking,
  • Adequate voeding voor een zo goed mogelijke lichamelijke conditie,
  • Goede balans tussen activiteit en rust,
  • Eventueel stoppen met roken,

Bij ernstig hartfalen is een operatie nodig om een ‘nieuwe’ hartspier aan te brengen (gebruik makend van een deel van je rugspier) of zelfs een harttransplantatie.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: oorzaken van hartfalenHartfalen is het onvermogen van het hart om voldoende bloed rond te pompen. Het hart is niet in staat goed te pompen. De…
Hartafwijkingen van het MyocardHet hart is een van de meest vitale organen van ons lichaam en hartafwijkingen vormen daarom ook een belangrijk onderdee…
Hartfalen: Symptomen, diagnose, BNP en behandelingHartfalen is een aandoening, waarbij je hart er niet meer in slaagt om het lichaam tijdig te kunnen voorzien van genoeg…
Hartafwijkingen van het EndocardHet hart is een van de meest vitale organen vanons lichaam en hartafwijkingen vormen daarom ook een belangrijk onderdeel…
Hart in nood – cardiogene (cardiale) shockHart in nood – cardiogene (cardiale) shockBij een cardiogene (cardiale) shock blijft het hart ernstig in gebreke. De pompfunctie is door cardiogene oorzaken plots…

Reageer op het artikel "Hartfalen, oorzaken en gevolgen"

Reacties

S. Bakker, 18-04-2013 15:29 #7
Mijn man heeft een vergroot hart, omdat hij lang geleden een hartinfarct heeft gehad. Hij heeft nog maar 5 jaar te leven. Hij wil niet meer behandeld worden. Maar hij is nog maar 54. Wat kan hij nu nog verwachten aan klachten? Valt hij vandaag of morgen dood om? Dat bespaart hem een langzame dood. Dan maar snel, zegt hij. Klopt dat? Liever geen lijdensweg. Wees eerlijk.
Gr. Een heel bezorgde echtgenote. Ps. Cardioloog zei; dat hij zich beter voelt met een dotter en pace- maker. Maar hij leeft niet langer daardoor. Vandaar deze keuze van mijn man.

P. G. Sonnega, 09-04-2012 17:29 #6
4 maanden geleden ben ik gedottert en zijn er 2 stents geplaats. Nu heb ik sinds een maand vreselijke pijn aan mijn rechtervoet. alleen `snachts en moet om de 2 uur pijnstillers nemen. In de jaren 90 heb ik 3 hernia`s gehad op dezelfde plek en mijn rechterbeen was het uitvalbeen.Komt die pijn misschien door bepaalde medicijnen?

Marcel Schmidt, 30-03-2012 00:02 #5
Ik ben 53 jaar, man, en bij mij is helaas hartfalen geconstateerd. Uiteraard wil ik er meer van weten. Mij is vanmiddag verteld dat mn medicijnen aanslaan en dat er geprobeerd wordt middels het opvoeren van het medicijn dat het hart 'versterkt'. Dit is bijna te mooi om waar te zijn. Is het werkelijk zo dat de hartspier versterkt kan worden door enkel een pil?

Tim, 22-03-2012 13:18 #4
De aanduiding RR voor bloeddrukmeting staat voor Riva-Rocci, de ontwikkelaar van de bloeddruk meter.

Marianne, 15-11-2010 19:28 #3
Wat betekenen de letters RR ook alweer? Ik weet dat het de bloeddruk is.

G. Brouwer V. Bree, 29-01-2010 14:19 #2
Hallo.
Heb sinds mijn kindertijd al COPD,op de laatste longfoto is een sterk vergroot hart te zien, moet nu voor echo onderzoek.
Wat zijn de gevaren van een vergroot hart?
Gr G.B v B.

Loes, 08-11-2009 18:53 #1
Wat is de levenswachting bij hartfalen? Zeker als dit ernstig is en op hogere leeftijd zch voordoet?

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 01-11-2006
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!