InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Nierfilterontsteking

Nierfilterontsteking

Veel mensen hebben er wel eens last van; van keelontsteking. Nou is dit wel heel wat anders dan nierfilterontsteking, maar in veel gevallen heeft dit wel iets met elkaar te maken.

De nieren

De nieren bestaan uit miljoenen dezelfde deeltjes, deze deeltjes heten kapsels van Bouwman. Je ziet ze op het plaatje bovenaan dit stuk. Deze kapseltjes zorgen ervoor dat stoffen uit je bloed naar de urine afgescheiden worden. Zo komen afvalstoffen dus niet in je weefsels terecht, maar in je bloed. Het bovenste ‘ronde ding’ wat je ziet, heet een glomerulus (nierfilter). Nou, daar gaat het allemaal om bij een nierfilterontsteking, in het latijns glomerulonefritis genaamd.

Wat is een nierfilterontsteking?

In de glomerulus zitten hele kleine gaatjes, waardoor afvalstoffen in de urine terecht kunnen komen. Als iemand ergens anders in het lichaam een ontsteking heeft, vaak bij een keelontsteking, komen er zó veel afvalstoffen (van bacteriën) in de glomerulus dat dit zich ophoopt. Er ontstaat dan een ontsteking in de nieren.
De gaatjes in de glomerulus kunnen door deze ontsteking groter worden, waardoor niet alleen afvalstoffen in de urine terechtkomen, maar ook essentiële stoffen, zoals eiwitten en suikers. Deze stoffen kunnen dan niet meer opgenomen worden in de weefsels en gebruikt worden als brand- of bouwstoffen.

Symptomen van nierfilterontsteking

  • Oedeem (vochtophoping),
  • Hoge bloeddruk,
  • Vermoeidheid,
  • Misselijkheid,
  • Zwakte,
  • Wallen onder de ogen,
  • Rode urine door aanwezigheid van eiwitten en rode bloedcellen,

Behandeling van nierfilterontsteking

Als er duidelijk sprake van is dat de nierfilterontsteking door een ontsteking ergens anders in het lichaam komt, wordt er antibiotica voorgeschreven en gaan beide ontstekingen vanzelf weer over.
Het kan ook zo zijn dat dit niet duidelijk aan te tonen is. Dan is de behandeling in eerste instantie gericht op het bestrijden van de symptomen en worden bijvoorbeeld bloeddrukverlagende medicijnen en ontstekingsremmende medicijnen gegeven. Bij oedeem (vochtophoping) spelen vochtafdrijvende middelen een grote rol.

In het laatste geval, dat er geen duidelijke oorzaak voor de nierfilterontsteking aan te wijzen is, betreft het vaak het begin van een chronische, dus terugkerende, onsteking. Hierbij kan de nierwerking zo verslechteren dat er uiteindelijk een niertransplantatie nodig is.

Herkent u deze symptomen, ga dan naar uw huisarts, die onderzoekt u wel verder.
Gerelateerde artikelen
Geneeskundig methodiek over glomerulonefritisDit is een geneeskundige methodiek over glomerulonefritis. Nierfilterontsteking (glomerulonefritis) is een verzamelnaam…
Nierfilterontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingNierfilterontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen nierfilterontsteking of een ontsteking van de nierfilters (glomerulus), wordt ook wel 'glomerulonefritis' genoemd. B…
Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntieIk heb hier de ziekte chronische nierinsufficientie uitgewerkt. Nierinsufficiëntie is een aandoening waarbij de nieren h…
Lupus nefritis: Ontsteking van nieren door auto-immuunziekteLupus nefritis: Ontsteking van nieren door auto-immuunziekteLupus nefritis is een nierontsteking, veroorzaakt door de auto-immuunziekte systemische lupus erythematosus (SLE of lupu…
Schrompelnier: symptomen en oorzaakSchrompelnier: symptomen en oorzaakNieren hebben een belangrijke functie: ze filteren het bloed van afvalstoffen en produceren hormonen. Daarnaast regulere…

Reageer op het artikel "Nierfilterontsteking"

Reacties

P. M., 01-06-2011 09:20 #3
Wat een belachelijk slecht geschreven teksten; niet alleen deze, maar sowieso op deze website. En niet alleen taalkundig, maar ook inhoudelijk. De zinsbouw is echt erbarmelijk en uit de tekst blijkt geen enkele nuttige raad. Het lijkt wel alsof kleuters worden opgeroepen om over gezondheidsklachten te schrijven, zonder te worden gecontroleerd door een redactie. Het besluitende advies doet het hem: 'Herkent u deze symptomen, ga dan naar uw huisarts, die onderzoekt u wel verder.' Deze site is echt het toppunt van hersenloze content-farming!

Wellens Chris, 27-06-2010 19:49 #2
Mijn vader, 83 jaar jong is momenteel in het ziekenhuis en de dokters hebben nierfilterontsteking vastgesteld. De vraag is nu of een behandeling met medicatie een oplossing bieden zal of nierdyalise. Hij neemt sinds een 8-tal maanden medicatie tegen dementie en op de bijsluiter staat vermeld dat extra voorzichtigheid geboden is bij inname van dit medicament voor mensen met verminderde nierfunctie. Kan dit medicament eventueel een oorzaak zijn?

Siny, 19-07-2009 08:32 #1
Na al wel jaren last van infectie urinewegen en vele soorten antibotica vraag ik om raad soms bloed in ontlasting als ik te lang wacht met urne wegbrengen paar keer kweek geweest 1 keer bacterie gevonden maar heb dit jaar al 6 keer terugkomende infectie dikke knieen af en toe en enkels bij lang staan zag dit artikel en dact ik schrijf eens hier heen b v dank siny Reactie infoteur, 08-08-2009
Hoi Siny

Hier kan ik je helaas niet verder bij helpen, ik ben geen arts. Ik raad je aan naar je huisarts te gaan, maar denk dat je dit ook al wel gedaan hebt.

Sterkte er mee!

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 01-11-2006
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!