InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierfilterontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Nierfilterontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Nierfilterontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling Nierfilterontsteking symptomen, oorzaak en behandeling nierfilterontsteking. Een nierfilterontsteking of een ontsteking van de nierfilters (glomerulus), wordt ook wel 'glomerulonefritis' genoemd. Bij nierfilterontsteking raken de filtertjes van de nieren beschadigd. Nierfilterontsteking kan ontstaan door een ziekte van de nier zelf of door een ziekte elders in het lichaam, zoals infectieziekten of auto-immuunziekten.

Nierfilterontsteking

Wat is een nierfilterontsteking?

De nieren bevatten filters (glomeruli) die van belang zijn voor het zuiveren van bloed. Normaal gesproken heeft ieder mens twee nieren en elke nier bevat ongeveer 1 miljoen van deze filtertjes. Bij een nierfilterontsteking of glomerulonefritis, raken deze filtertjes ontstoken. Hierdoor kunnen ze beschadigd raken, wat tot gevolg heeft dat de nieren minder goed of helemaal niet meer werken. De kleine gaatjes in de nierfilters kunnen gaten worden, waardoor nuttige stoffen zoals eiwitten en bloedcellen weglekken. Bij een nierfilterontsteking zijn beide nieren aangedaan.

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Het is niet precies bekend hoe een nierfilterontsteking ontstaat. Een nierfilterontsteking kan een reactie van de nieren zijn op een gebeurtenis elders in het lichaam, maar in ongeveer de helft van de gevallen is er iets mis met de nier zelf waarbij de nierfilters een erfelijke afwijking kunnen hebben. Nierfilterontsteking kan ook het gevolg zijn van een onderliggende aandoening. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Bij kinderen ontstaat nierfilteronsteking bijvoorbeeld vaak na infectie met streptokokken. Vaak begint het met een infectie van de keelamandelen of het middenoor.
    Kind met roodvonk / Bron: Badobadop / Wikimedia CommonsKind met roodvonk / Bron: Badobadop / Wikimedia Commons
  • Na een infectie als roodvonk.
  • Na een bacteriële infectie van (kunst)kleppen van het hart (bacteriële endocarditis).
  • Sommige auto-immuunziekten kunnen een nierfilteronsteking veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn:

Wat zijn de symptomen van een nierfilterontsteking?

De verschijnselen kunnen variëren en mede afhankelijk zijn van de oorzaak. De ziekte kan acuut of chronisch verlopen. Bij acute nierfilterontsteking ontstaan er vrij plotseling klachten. Van een chronische nierfilterontsteking daarentegen merk je waarschijnlijk in het begin niets en ontwikkelen de klachten zich na een tijdje. Vaak treden de volgende klachten op:

Nefrotisch syndroom

Bij veel eiwitverlies kan een nefrotisch syndroom ontstaan. Hierbij daalt het eiwitgehalte in het bloed, wat tot gevolg heeft dat vocht uit de lichaamsweefsels niet teruggaat naar de bloedbaan. Er ontstaat vochtophoping in het lichaam, niet alleen in de bloedbaan maar ook in de weefsels. En doordat er veel eiwit in de urine terechtkomt, gaat deze schuimen.

Hoe wordt een nierfilterontsteking behandeld?

De behandeling van nierfilterontsteking is afhankelijk van de diagnose. Als een nierfilterontsteking een reactie is op een ziekte elders in het lichaam, zal deze uiteraard adequaat behandeld moeten worden. Bij een bacteriële infectie, kan behandeling met een antibioticum of corticosteroïden aangewezen zijn. Bij nierfilterontsteking als gevolg van een auto-immuunziekte, zul je corticosteroïden of andere middelen krijgen die de afweer onderdrukken.

Ondersteunende maatregelen

Als de onderliggende ziekte verdwijnt, zullen de nierfilters zich weer herstellen of blijft de schade binnen de perken. Ondersteunende maatregelen zijn vaak nodig. Deze kunnen bestaan uit vocht- en zoutbeperking, medicijnen om het vocht af te drijven en behandeling van hoge bloeddruk. Soms is dialyse (tijdelijke nierfunctievervangende therapie) nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geneeskundig methodiek over glomerulonefritisDit is een geneeskundige methodiek over glomerulonefritis. Nierfilterontsteking (glomerulonefritis) is een verzamelnaam…
Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntieIk heb hier de ziekte chronische nierinsufficientie uitgewerkt. Nierinsufficiëntie is een aandoening waarbij de nieren h…
De oorzaken, symptomen en behandeling van TSCDe oorzaken, symptomen en behandeling van TSCTubereuze sclerose complex, afgekort TSC en ook wel de ziekte van Bourneville genoemd, is een erfelijke ziekte. Men kan…
Schrompelnier: symptomen en oorzaakSchrompelnier: symptomen en oorzaakNieren hebben een belangrijke functie: ze filteren het bloed van afvalstoffen en produceren hormonen. Daarnaast regulere…
Eiwit in urine: oorzaak en behandeling van proteïnurieEiwit in urine: oorzaak en behandeling van proteïnurieEiwit in de urine is veelal een teken van nierschade, maar eiwit in de urine kan ook een relatief onschuldige oorzaak he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/RicardoImagen
  • http://www.nierstichting.nl/asset/folders/10nierfilterontsteking.pdf
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/nierfilterontsteking
  • https://www.hetwkz.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte,-onderzoek-en-behandeling/Nierfilterontsteking-bij-kinderen#Behandeling
  • http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/106227/Aandoeningen-Nefrologie-Nierfilterontsteking
  • http://www.dz.nl/aandoeningen/nierfilterontsteking/Paginas/default.aspx
  • Afbeelding bron 1: Badobadop / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/dolgachov

Reageer op het artikel "Nierfilterontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Nadia, 20-08-2016 16:42 #2
Ik heb sinds 2006 deze vorm van nierziekte. Door medicijnen is het uiteindelijk goed gegaan. Wel houden ze mij onder controle om de zoveel maanden 24 uurs urine en bloed prikken. Nou ben ik afgelopen zondag bevallen van een zoontje mijn tweede kind maar heb 3 liter bloed verloren en moest meteen curettage krijgen om het bloed te stoppen. Nou heb ik een paar dagen een soort pijn in mijn rug wat uitstraalt naar mijn nek of juist andersom van nek naar onderin mijn rug. Moet ik mij nu zorgen gaan maken dat het van mijn nieren komt of juist niet maar is het van de bevalling? Mijn arts internist is nu op vakantie vandaar en kan pas 20 sept op de poli. Ik maak me zorgen omdat ik tijdens mijn zwangerschap geen medicijnen mocht.

Marina, 06-12-2015 14:01 #1
Ik heb dikwijls last van blaasontsteking en hoorde dat het slecht kan zijn voor de nieren. Ik moet op z'n minst veel drinken. Maar soms door vele druk kom ik niet altijd aan drinken toe, wel als ik dorst heb. Kan het alsnog gevaar opleveren? Ik heb ook vaak te hoge bloeddruk, kan het ook door de nieren komen? Dat zijn vragen waar ik zekerheid voor wil hebben! Reactie infoteur, 18-12-2015
In de regel leidt blaasontsteking niet tot nierschade. Soms kan een (verwaarloosde) blaasontsteking 'opstijgen'. Dat wil zeggen dat naast de blaas ook het nierbekken ontstoken raakt. Een nierbekkenontsteking gaat meestal gepaard met koorts en krampende buikpijn. Bij tijdige behandeling geneest de ontsteking restloos. Bij een terugkerende nierbekkenontsteking kan nierschade ontstaan.

Nieraandoeningen kunnen de bloeddruk verhogen. Bij ongeveer 4% van alle mensen met hoge bloeddruk wordt dit veroorzaakt door problemen met de nieren. Het omgekeerde is ook mogelijk: te hoge bloeddruk kan schade aan de nieren veroorzaken (een hoge bloeddruk beschadigt de nierfilters, een onderdeel van een nefron), wat een neerwaartse spiraal tot gevolg heeft. Lees hier verder: http://goo.gl/DiHw2E.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nieraandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!