RSI, wat is het en hoe kun je het voorkomen?

RSI, wat is het en hoe kun je het voorkomen? RSI is een verzamelnaam van vele klachten. RSI klachten kunnen ook heel goed klachten zijn van stress en werkdruk. Lees hier wat RSI is en wat jezelf kan doen om RSI klachten te voorkomen.

Wat is RSI

RSI (Repetitive Strain Injury), is een veelgebruikte naam voor klachten aan de nek, schouders, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers.
Bij RSI worden deze klachten veroorzaakt door gedurende lange tijd dezelfde bewegingen te maken en/of een verkeerde werkhouding aan te nemen. Dit kunnen ook niet zwaar belastende bewegingen zijn zoals het geval is bij beeldschermwerk. Doordat de spieren niet genoeg tijd krijgen om te herstellen kan RSI het gevolg zijn.

Mogelijke aandoeningen die kunnen wijzen op RSI

  • chronische pijn
  • tintelingen
  • stijfheid
  • coördinatieverlies
  • krachtverlies
  • koud of dood gevoel
  • branderig gevoel

RSI, stress en werkdruk

Het wil echter niet zeggen dat als je één of meerdere van bovengenoemde aandoeningen hebt dat je dan ook RSI hebt.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat stress en werkdruk ook belangrijke oorzaken kunnen zijn van deze klachten.
Het is dus erg belangrijk dat in het onderzoek naar de RSI klachten ook de mogelijke andere oorzaken zoals stress en werkdruk goed worden onderzocht.

Wat kun je zelf doen om RSI klachten te voorkomen?

  • Neem extra pauzes. Dit zul je in de meeste gevallen moeten overleggen met jouw werkgever. Leg hierbij uit dat hierdoor het plezier in jouw werk enorm zal toenemen en dat het ook tot betere werkprestaties zal leiden. Na ieder uur beeldschermwerk een pauze van 10 minuten is een goede verdeling. Je kunt deze pauzes ook gebruiken door wat andere werkzaamheden te verrichten.

  • Zorg voor voldoende afwisseling in werkzaamheden en werkhouding. Bespreek dit ook met jouw werkgever. Welke mogelijkheden kan de werkgever bieden om de RSI klachten te voorkomen? Het is aan te raden om jouw bureau en stoel in te laten stellen door de arbodienst.

  • Probeer niet alleen met de muis te werken. Je kunt jouw computer zo instellen dat je meer met het toetsenbord kunt werken.

  • Zet de kast waar je regelmatig spullen uit nodig hebt iets verder weg waardoor je er naar toe moet lopen.

  • Loop eens naar een collega die wat verderop zit in plaats van de telefoon te pakken.

  • Neem de klachten serieus en denk niet dat de RSI klachten vanzelf wel zullen verdwijnen. Meld de RSI klachten aan jouw werkgever en/of bedrijfsarts/huisarts als deze klachten meerdere weken aanhouden. Op deze manier kunnen in een vroeg stadium de nodige maatregelen worden getroffen.

  • Zorg er ook voor dat je serieus wordt genomen door jouw werkgever. Niet iedere werkgever neemt RSI klachten serieus. Draag bijvoorbeeld zelf oplossingen aan om de omstandigheden te verbeteren zoals het laten instellen van jouw bureau en stoel of het nemen van extra pauzes.

Voor RSI geldt zeker ook dat voorkomen beter is dan genezen. In dit artikel heb ik een aantal punten genoemd waar jezelf mee aan de slag kunt.

Kort samengevat betekent dit

  • neem regelmatig een pauze
  • zorg voor wat afwisseling in jouw werk
  • zorg voor een goede werkhouding
  • neem de RSI klachten serieus
© 2008 - 2020 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Werk en Stress - CopingWerk en Stress - CopingStress en Werk. Stress en psychi-sche klachten vormen voor werk-nemers in het bedrijfsleven een belangrijke reden voor a…
Stoelmassage op het werkStoelmassage op het werkStoelmassage, daar wordt u helderder en fitter van. Onderstaand wordt besproken wat stoelmassage is, wat het doet, het w…
RSI - wat is dat eigenlijk?RSI is de afkorting van 'Repetitive Strain Injuries'. Een bekender begrip is wel de 'muisarm'. RSI is een verzamelnaam v…
Hoofdpijn door beeldschermwerkHoofdpijn door beeldschermwerkWie veel tijd achter een pc doorbrengt, kan overmatig last hebben of last krijgen van hoofdpijn. Hoofdpijn en nekklachte…

Vaccinatie tegen het griepvirusVaccinatie tegen het griepvirusElk jaar krijgt één op de tien mensen griep. Gezonde mensen kunnen al behoorlijk ziek worden van het griepvirus. Maar vo…
Joods medische ethiek: HIV en AIDS (ernstige SOA's)Joods medische ethiek: HIV en AIDS (ernstige SOA's)HIV en AIDS komen in de orthodoxe Joodse wereld nauwelijks voor. Dit heeft uiteraard alles te maken met de manier waarop…

Reageer op het artikel "RSI, wat is het en hoe kun je het voorkomen?"

Reacties

Wubbo (infoteur), 17-02-2009 20:54 #2
Hallo Edward,

Ik weet dat er speciale soorten muizen zijn waarmee je de kans op RSI drastisch kunt verminderen. Jij hebt inmiddels al veel last van beide armen en ik ben bang dat je hier alleen met rust van af kan komen. Daarna kun je dan een aangepaste muis gaan gebruiken om klachten in de toekomst te voorkomen. Je zou hier toch met een specialist een plan van aanpak moeten bespreken die voor jouw situatie haalbaar is. Er zijn vele sites te vinden over speciale muizen maar ik zal je hier een link geven: http://www.backshop.nl/prod_cat_display.php?catid=2
Ik wens je een voorspoedig herstel en een betere gezondheid in de toekomst.

Wubbo

Edward Bokken, 16-02-2009 18:20 #1
Hallo, mijn naam is Edward Bokken en heb een eigen bedrijf. Ik ben cameraman en editor (beeldbewerker). Door lange dagen, en veel montages heb ik sinds april vorig jaar erg last van mijn twee armen. Ik ben bij verschillende specialisten geweest maar het wordt er niet beter van. Door mijn werk gebruik ik de muis erg vaak. Zo zet ik delen van filmstukjes precies waar ik deze wil hebben en volgens mij is deze vorm van PC bewerking toch niet met sneltoetsen te doen? Hebben jullie advies? zijn er andere muizen te koop die mij verlichgting geven. Volgens mijn huisarts moet ik een maand rust nemen, maar als je een eenmanszaak hebt is dit helaas niet mogelijk.

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 27-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!