HPU - stofwisselingsziekte

HPU - stofwisselingsziekte HPU is een stofwisselingsziekte en een nog vrij onbekende aandoening, die vaker bij vrouwen dan mannen voorkomt. HPU hoeft niet altijd meteen tot klachten te leiden, maar veel mensen met HPU krijgen uiteindelijk gezondheidsproblemen. Factoren als o.a. stress en pilgebruik lijken de klachten te kunnen bevorderen. HPU-symptomen zijn uiteenlopend en kunnen o.a. zijn: chronische vermoeidheid, hypoglykemie, maag- darmklachten, huiduitslag en gewrichtsproblemen.

HPU: hemopyrrollactamurie

HPU, hemopyrrollactamurie, het hemopyrrollactam complex is een stofwisselingsprobleem i.c. stofwisselingsziekte, die vaker voorkomt bij vrouwen dan mannen. Een schatting is dat ca. 10% van de meisjes en vrouwen HPU krijgen. Hoewel HPU niet altijd direct tot klachten of symptomen leidt, krijgen veel mensen met HPU uiteindelijk problemen met hun gezondheid. Eén van de directe symptomen is kenmerkend voor HPU, n.l. een verhoogde beweeglijkheid van de gewrichten (hypermobiliteit). Met name bij vrouwen komt het voor dat ze bijvoorbeeld hun pink recht naar achteren kunnen leggen of hun duim overstrekken. Overbeweeglijkheid van het kaakgewricht komt ook vaak voor.

HPU dient niet beschouwd te worden als een zelfstandige ziekte en ontwikkelt zich niet tot een specifieke ziekte, maar tot een reeks van (milde tot ernstige) symptomen die tot bepaalde andere ziektes kunnen leiden. HPU kan verschillende en een uiteenlopende range aan klachten veroorzaken. Het HPU beeld is stressgerelateerd. Hierbij dient stress ruim opgevat te worden. Niet alleen in psychische zin, maar ook fysieke stress zoals b.v griep, infecties, darminfecties kunnen de trigger zijn van symptomen of deze verergeren. Ook lijkt het gebruik van de pil bij vrouwen een rol te kunnen spelen.

HPU-complex

Het verschijnsel HPU is relatief laat onderkend. Hoewel er voor die tijd al bevindingen waren, is in Nederland eind 1990 de onderkenning van HPU verder ontwikkeld door Dr. Kamsteeg (i.s.m. het Universitair Research Centrum Wageningen, zie verder onderaan het artikel). Deze late onderkenning lijkt mede het gevolg te zijn van het gegeven dat HPU klachten zo uiteen kunnen lopen zodat er in eerste instantie geen samenhang lijkt te zijn, hetgeen het moeilijk maakte om de onderliggende factoren i.c. oorzaak op het spoor te komen.

De afkorting HPU staat voor hemopyrrollactamurie en is genoemd naar de stof die bij mensen met HPU in de urine wordt uitgescheiden, het zogenaamde HPL Complex - Hemopyrrollactam Complex. Deze complexe chemische verbinding wordt nergens anders in het lichaam aangetroffen en is -naar men vermoedt- een afvalproduct van de stofwisseling. Deze uitscheiding van HPL gaat gepaard met verlies van belangrijke vitamines en mineralen. In het menselijk lichaam is er een subtiele balans van vitaminen en mineralen. Bij sommige mensen is er bij de geboorte sprake van een stofwisselingsziekte, waardoor deze balans van nature afwezig of labiel is. Een andere groep mensen met HPU heeft geen aangeboren stofwisselingsziekte, maar lijkt gevoelig te zijn voor verstoorde omgevingsinvloeden en ons Westerse leefpatroon, waardoor er een disbalans of tekort aan vitaminen en mineralen kan ontstaan. Een verstoorde balans kan een breed scala aan klachten geven.

Het hemopyrrollactam complex heeft een verstorende werking oftewel berooft het lichaam als het ware van een aantal belangrijke rnineralen en vitaminen, waaronder Vitamine B6, Zink en Mangaan, hetgeen niet met voeding aan te vullen is. Doordat HPU de actieve vorm van B6 (pyridoxaal 5 fosfaat) bindt, verstoort het de biochemische processen in het lichaam waar deze vitamine noodzakelijk voor is. Dit betreft voornamelijk de opname van zink, mangaan, chroom en magnesium uit ons voedsel en de stofwisseling van koolhydraten en vetten. Zink en mangaan zijn van wezenlijk belang voor de weerstand tegen infecties, de suikerstofwisseling en de vorming van kraakbeen. Vitamine B6 is ook betrokken bij de productie van vitamine B3, waardoor deze vitamine bij HPU ook verlaagd is. Deze variëteit aan functies van deze vitamines en mineralen verklaart ook meteen waarom de klachten van dit stofwisselingsprobleem zo uiteenlopend kunnen zijn.

HPU symptomen en klachten

HPU klachten die voor kunnen komen zijn o.a:
  • chronische vermoeidheid
  • hypoglykemie
  • ouderdomsdiabetes
  • bloedarmoede
  • schildklierklachten
  • gewrichtsproblemen (hypermobiliteit of overbeweeglijkheid)
  • verlaagde bloeddruk
  • hart- en vaatziekten
  • huiduitslag
  • spierproblemen
  • maagklachten
  • prikkelbare darm
  • diarree
  • obstipatie
  • depressiviteit
  • bekkeninstabiliteit
  • menstruatiestoornissen
  • verminderde vruchtbaarheid
  • zwangerschapsklachten
  • overgewicht na de zwangerschap.

Vermoeidheid bij HPU kan het gevolg zijn van hypoglykemie, een verminderde levercapaciteit, een laag histamine-gehalte en/of onderactiviteit van de bijnier. Het is geen uitzondering i.c. het komt voor dat deze vermoeidheid foutief gediagnosticeerd of behandeld wordt. Soms wordt het namelijk gelabeld als het chronisch vermoeidheidssyndroom CVS/ME, terwijl de diagnose eigenlijk HPU zou moeten zijn (en dus behandelbaar).

HPU diagnose, test en behandeling

HPU screeningtest

De meest eenvoudige optie is een urine onderzoek, waarbij getest wordt op de aanwezigheid van hemopyrrollactam complex. Er kan tevens gekeken worden of iemand later symptomen door HPU zal kunnen krijgen.

Verder is er een uitgebreidere mogelijkheid: HPU screening, die uit meerdere tests bestaat met behulp van een bloedafname. De meest uitgebreide optie is HPU screening met allergieonderzoek. Met dit onderzoek wordt ook een compleet allergieonderzoek op 100 voedingsmiddelen en schimmels gedaan. Deze test wordt aangeraden als er sprake is van darmklachten en allergische reacties als hooikoorts, eczeem e.d. Zie voor verdere informatie: www.hputest.nl

HPU behandeling

Het vitamine- en mineralengebrek kan niet worden opgeheven door het eten van voedsel dat rijk is aan vitamine B6, zink en mangaan, omdat de tekorten in het lichaam te groot zijn. HPU blijkt goed te behandelen te zijn met supplementen, met name met:
  • vitamine B6 (pyridoxaal 5 fosfaat)
  • zink en
  • mangaan.

Toch ligt de oplossing niet alleen in de inname van grote hoeveelheden van de bovengenoemde stoffen. Met de start van de supplementen kuur, komt er vaak namelijk ook een psychisch verwerkingsproces op gang. Grote hoeveelheden van deze supplementen kunnen een grote psychische invloed hebben. Het probleem is dus dat op het moment dat het lichaam bezig is om weer in balans te komen, de psyche tijdelijk helemaal van slag kan zijn door de nieuwe verwerkingsprocessen. De behandeling van HPU heeft dan ook tijd nodig. Deskundigen op dit gebied schatten dit op een periode van ca. 8 a 9 maanden.
Buiten bovengenoemde suppletie is het belangrijk om stress in het leefpatroon te reduceren en een aangepast voedingspatroon te hanteren. Vooralsnog lijkt het raadzaam om deze basisbehandeling preventief toe te passen. Dit zou kunnen door (vooral bij meisjes) reeds op jonge leeftijd de urine te controleren op de aanwezigheid van de stof HPL complex.

HPU wordt nog niet op grote schaal of door iedereen erkend of herkend. Deskundig op dit gebied is o.a. het KEAC - Klinisch Ecologisch Allergie Centrum in Weert. Dr. J. Kamsteeg is verbonden aan het KEAC en is o.a. de oprichter van de Databank Voedseladditieven.
© 2007 - 2020 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hemopyrrollactamurie (HPU): een onderbelichte aandoeningHemopyrrollactamurie (HPU): een onderbelichte aandoeningHemopyrrollactamurie (HPU) is een erfelijke stofwisselingsziekte en bijna uitsluitend voorbehouden aan vrouwen. Bij deze…
Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3Veel schizofreniepatiënten hebben problemen met de medicatie die ze ontvangen van hun psychiater. Deze medicijnen leiden…
Mangaan: functie, mangaan in voeding en mangaansupplementMangaan: functie, mangaan in voeding en mangaansupplementMangaan ondersteunt de normale gezondheid op verschillende manieren. Het is een co-factor die enzymen helpt hun functies…
Een zinktekort bij paarden komt veelvuldig voorEen zinktekort bij paarden komt veelvuldig voorEen tekort aan zink in een dieet bij paarden komt veel vaker voor dan je denkt. Helaas is de aardbodem redelijk arm aan…

Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen?Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen?Hoe herken je een delier en wat kan je er tegen doen? Een goeie vraag... In dit artikel staat het antwoord.
Ziekten van de bloedsomloopWe wensen allemaal dat we gezond oud worden en zo min mogelijk klachten krijgen aan onze bloedsomloop. Een ziekte van de…
Bronnen en referenties
  • Orthovisie
  • Lezing HPU

Reageer op het artikel "HPU - stofwisselingsziekte"

Reacties

Bettie Tijsterman, 19-12-2014 22:24 #16
Ik heb jaren geleden de HPU test gedaan, en ben tot de dag van vandaag daar nog steeds blij mee.
op advies van een specialist van de Radboud en de huisarts laten testen.
De onderzoeken via het ziekenhuis konden zij niet 100 % rondkrijgen, omdat ons lichaam net even anders reageerde.
als zij verwachtte, er werd gedacht aan coeliakie, maar door de HPU test werd er voor ons heel wat duidelijk.
Wij volgen al jaren een ander eetpatroon, en ben onder behandeling bij Lia v d Geest, die regelmatig test of
ons lichaam extra vitamines nodig heeft,
Ik ben zelf aardig op de hoogte van wat voeding met je doet, en heb verschillende keren Dhr Kampsteeg ontmoet
voor ons gezin waar drie mensen klachten hebben was dit onderzoek de uitkomst.

M., 12-09-2013 11:10 #15
Erg verwarrend, alle informatie die er te vinden is over HPU. Ik ben onlangs bij een arts geweest (basisarts, daarna geschoold in natuurgeneeskunde) die mij adviseerde de test in te vullen op de site KEAC.nl. Dit heb ik gedaan, en uit die test kwam dat ik waarschijnlijk HPU heb. Nu moet ik inderdaad de urinetest aanvragen waar ikzelf (wederom) voor mag betalen. Soms is het erg lastig om te zien of je nu geholpen wordt of juist niet. Ik wil graag beter worden, maar heb het gevoel hierin opgelicht te worden. Waarom wordt de test alleen door deze site aangeboden? Waarom heeft deze man zo'n slechte naam? Mag hij als bioloog dit allemaal wel aanbieden en zo diagnoses stellen? Als iemand de antwoorden heeft, hoor ik ze graag!

Hetty Thiessen, 02-04-2013 16:09 #14
Hoi
Waarschijnlijk heb ik HPU, omdat alle klachten koppen, griezelig eigenlijk. Nu ben ik inderdaad bezig om enkele kilo, s kwijt te komen, en ik eet nooit suikers, vetten en alleen maar supergezond. Wie heeft ervaring hiermee en is na de leefregels van hpu gewicht verloren. Dit is voor mij erg belangrijk, en zou blij zijn als er iemand reageert.
bedankt.

Anoniem, 24-08-2012 00:49 #13
We zijn bezig met het testen of ze hpu heeft. Wat wil het nu zeggen voor velen, als ik lees nar de reacties waar sommigen zeggen hij is geen arts. Geloof me we zijn al zes jaar ziekenhuis in en uit an het lopen. Ja allemaal artsen maar niet een die je serieus neemt en sommigen die dingen gedaan hebben waar ze bijna door gestorven is. Dingen waarvan een leek nog weet dat het niet kan wat ze doen. We hebben een goeie arts gehad super en heeft erg veel voor haar gedaan maar het euvel zeg maar niet kunnen vinden. We zijn bij het keac gekomen omdat er mensen zijn die van hun klachten afgekomen zijn terwijl de reguliere artsen zeg maar het niet konden vinden en het afdeden met psychisch. En onbekend is ongeliefd zeggen ze toch. Je moet er vertrouwen in hebben en wij en met ons ook anderen hebben dat. Voor de ene werkt dit en voor de andere wat anders maar om het af te doen als. Nou vind ik erg kortzichtig. Ik vraag me wel eens af of die meneer die zo'n kritiek geeft en het niet in de vakliteratuur heeft kunnen vinden zelf ook ernstig ziek is geweest en alles bij echte artsen heeft afgelopen. Er zijn zeker ook goeie artsen maar vlak het andere zeker niet weg.

Sissy C., 20-03-2012 20:31 #12
HPU bestaat zeker en vast, het is nu al een 9 jaar geleden vastgesteld. Ik moet 4pillen per dag nemen maar het zijn er op basis van kruiden, dus niets medisch. Het zijn de vitaminen die ik nodig heb, de naam is "lifepak".

Emelie, 12-12-2011 13:11 #11
Aan een ieder die vind dat HPU niet bestaat: Shut up! HPU bestaat wel degelijk, ik heb er last van. Het is geen verzinsel en het is ook niet fijn om te hebben. De behandeling met Depyrrol werkt voor mij echt en nee niet als een plasebo effect. Het is zlefs ook nagemeten door mijn mesoloog. Mijn lichaam geeft zelf aan dat ik het nodig heb en als ik het niet slik verergeren mijn klachten. Waar je terecht kunt met HPU? In mijn geval bij een bioresonantie therapeut of bij een mesoloog. Verder kun je via je huisarts/internist een bloed onderzoek hierna laten doen.

Nicky, 05-09-2011 18:03 #10
Mijn internist en reumatoloog hebben beiden nog nooit gehoord van hpu, bij welke arts kun je terecht als je hierover serieus genomen wilt worden?

Lia Metz, 05-03-2011 02:04 #9
Beste Mensen, HPU bestaat. Het is wel eerder voorgekomen dat een ziekte nog niet in de medische literatuur omschreven is. Evenwel is HPU bekend onder de naam China Doll Disease, kryptopyrrolurie en mauve factor. Zie voor meer informatie het HPU-forum op www.pilliewillie.nl Talloze mensen met relevante klachten hebben herkenning gevonden bij de HPU-Patientenvereniging, zie www.hpupatientenvereniging.nl en knappen door bepaalde middelen (selectieve supplementen) op. Overigens, biochemici, biomedici, natuurgeneeskundigen en apothekers zijn óók geen artsen, maar kunnen zeer terzake kundig zijn! Ja, kritisch moet je sowieso altijd zijn.

Karel Willem Akzalf, 31-01-2011 16:22 #8
Ik heb e.e.a. een nagezocht, maar volgens de medische literatuur bestaat de ziekte HPU niet (Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:2279). Ook is de ontdekker van HPU, dr. Kamsteeg, wel eens te zien geweest in consumenten programma RADAR. Dat maakte sterk de indruk dat hij niet deskundig is en verstrekkende adviezen geeft, die niet onderbouwd zijn. Rechtzaak die hij aanspande, verloor hij. Voor de leek betekent Dr vaak dokter, echter de goede man is geen arts. Kortom, wees kritisch!

Anna, 17-01-2011 17:09 #7
HPU bestaat helemaal niet. Uitgevonden door de heer Kamsteeg die er een goede boterham aan probeert te verdienen en overigens niet eens arts is maar bioloog. De testen om uit te vinden of je HPU hebt zijn alleen via hem verkrijgbaar.Niets bestellen, is alleen oplichterij.

Jessica van den Broek, 13-08-2010 17:33 #6
Ik kamp met vreselijke vermoeidheidsklachten in armen en benen. Vandaag een bloedtest laten doen op verschillende dingen. Denk dat mijn gemoedstoestand hier ook aan mee doet, helaas. Kan mezelf amper volgen af en toe. Heel vervelend. Denk zelf dat ik ook reageer op wat ik binnen krijg (eet en drink)… Even afwachten. Maar ik sta zeker open voor de nieuwsbrief.

Nina, 01-07-2010 22:12 #5
Ik heb in 2007 het helpp syndroom gehad het is dus mogelijk dat ik een stofwisselingsziekte heb. Echter is er nooit nader onderzoek gedaan. Hoe kan ik aan zo'n onderzoek komen?

Yvonne de Graaf, 07-02-2010 19:37 #4
Ik heb ook nog nadere klachten zoals allergisch reageren op het drinken van alcohol. En sinds kort weet ik dat ik ook een vetlaagje op mijn lever heb. Zal dit ook in verband staan met het hebben van HPU?

E., 06-08-2009 14:17 #3
Ik ben jaren geleden gesiagnostiseerd(getest) en dat bleek HPU… echter leidt alles terug naar alleen het KEAC, hoe zit dit? Inderedaad niemand anders lijkt hiervan gehoord te hebben en mijn huisarts reageerde hier totaal niet open op en begreep eigenlijk niet waar ik het over had… nog nooit van gehoord, dus.Mijn vraag is, zijn er nog andere échte' artsen in ziekenhuizen bijvoorbeeld die hier kennis van hebben?

H. van Oosterom, 29-11-2007 11:52 #2
Hallo, wil heel graag weten welke supplementen ik het beste kan gebruiken
het liefst wil ik alles in een.

Jolanda, 11-10-2007 22:29 #1
Waar kan ik zelf zo'n test laten doen, mijn huisarts staat er niet voor open om dit te doen? :-( Reactie infoteur, 12-10-2007
@Jolanda, dit kan je het beste te weten komen bij het KEAC (zie het artikel) op www.keac.nl
Succes ermee!
Groet van Sila (auteur artikel)

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 08-04-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!