InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Galblaaskanker: Verschijnselen en behandeling

Galblaaskanker: Verschijnselen en behandeling

Galblaaskanker: Verschijnselen en behandeling Galblaaskanker is een zeldzame vorm van kanker. Mensen die grote galstenen gehad hebben, hebben 4 tot 5% meer kans om galblaaskanker te krijgen. Het komt het meest voor bij vrouwen tussen de 60 en 70 jaar. Galblaaskanker wordt meestal pas ontdekt als het al vergevorderd is. In een vroeg stadium zijn er niet veel klachten. Klachten die zich ontwikkelen bij galblaaskanker zijn geelzucht, gewichtsverlies, vermoeidheid, buikpijn en misselijkheid.

Galblaaskanker

Galblaaskanker komt voornamelijk op oudere leeftijd voor. Meestal zijn het vrouwen van tussen de 60 en 70 jaar, die vroeger galstenen hebben gehad of ze nu hebben. Mensen die galstenen hebben gehad hebben 4 à 5 keer meer kans om galblaaskanker te krijgen. Het risico is bovendien het grootst als het een grote galsteen is geweest. Vele kleine steentjes heeft minder effect. Galblaaskanker is een zeldzame vorm van kanker. 80% Van de galblaaskanker gevallen zijn adenocarcinomen. De ziekte wordt meestal zo laat ontdekt, dat genezing niet meer mogelijk is.Doordat het vroege stadium van de ziekte nog maar weinig klachten heeft, is het vaak al vergevorderd als het ontdekt wordt. Het wordt wel eens op tijd opgemerkt als de kanker de galgangen binnendringt en afsluit. Het gevolg is dan geelzucht en dan wordt er wel nader onderzoek gedaan. Cholangiocarcinoom ( kanker van de galwegen) kan optreden in in de galgangen in de lever of in de galgangen buiten de lever.

Verschijnselen en klachten galblaaskanker

  • Geelzucht
  • Gewichtsverlies
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Buikpijn

Diagnose galblaaskanker

  • Als de ziekte in een vroeg stadium wordt gevonden is dat vaak per toeval, b.v. tijdens een operatie om galstenen te verwijderen.
  • Echografisch onderzoek. Met echografisch onderzoek worden lang niet alle gevallen ontdekt. Als het wel ontdekt wordt gaat het vaak al om een vergevorderd stadium.
  • CT-scan. Ook met een CT-scan kun je het vroege stadium meestal niet ontdekken.

Deze onderzoeken worden later vaak gebruikt om te beoordelen hoe ver de ziekte al gevorderd is.

Behandeling galblaaskanker

  • Operatie. Als galblaaskanker in een vroeg stadium ontdekt is kan de galblaas verwijderd worden.
  • Medicijnen. Is de ziekte al uitgezaaid, dan kan met behulp van medicijnen de pijn verlicht worden of de kwaliteit van het leven verbeterd worden.

Behandeling kanker van de galwegen

  • Operatief verwijderen van het gezwel.
  • Chemotherapie.
  • Plaatsen van een stent ( buisje) in de galgang, geelzucht neemt af doordat de gal weer naar de dunne darm kan stromen.

Prognose galblaaskanker en galwegkanker

De prognose van galblaaskanker en galwegkanker is afhankelijk van het stadium waarin het ontdekt wordt. In een vroeg stadium is er nog genezing mogelijk, later is er alleen nog behandeling mogelijk om de pijn te verzachten en de kwaliteit van het leven te verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Galblaaskanker: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseGalblaaskanker: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseGalblaaskanker symptomen in een later stadium zijn pijn rechts onder de ribben, geelzucht, jeuk over het hele lichaam, l…
Galblaaskanker: Kanker in galblaas met buikpijn en geelzuchtGalblaaskanker: Kanker in galblaas met buikpijn en geelzuchtDe galblaas is verantwoordelijk voor de opslag van gal, een stof geproduceerd door de lever die nodig is voor het verter…
Galblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingGalblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingIn de galblaas, een peervormig orgaantje net onder de lever gelegen, wordt de gal geconcentreerd en bewaard. De gal word…
De meest dodelijke vormen van kankerDe meest dodelijke vormen van kankerEr zijn soorten kanker waarvan de kans op overleving erg groot is. Helaas bestaan er echter ook vormen van kanker die bi…
Aandoeningen van de galAandoeningen van de galTeneinde vetten te kunnen verteren wordt door samentrekking van de galblaas, galvloeistof aan de 12-vingerige darm (duod…
Bronnen en referenties
  • Boek Gezondheidswijzer; maagdarmklachten

Reageer op het artikel "Galblaaskanker: Verschijnselen en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!