Stress en de werkgever
Maar liefst 29 procent van de werknemers heeft last van ernstige stress. Zij geven aan op minimaal vijf dagen per jaar niet in staat te zijn om efficiënt te werken. Het aantal mensen met ernstige stress neemt volgens een onderzoek van StressPulse elk jaar toe. Er zijn verschillende oorzaken maar de belangrijkste is wel de toenemende werkdruk.
Ziekteverzuim door stress
Stress onder het personeel is voor de werkgever een vervelend iets terwijl deze zelf hieraan het meest schuldig is, zonder dat die dat beseft. Bovendien kost stress vanwege het ziekteverzuim de samenleving een hoop geld. En zolang het aantal werknemers met
stress elk jaar alleen maar toeneemt stijgen de kosten mee. Daarom is het belangrijk dat stress door alle betrokken partijen serieus wordt genomen en dat er maatregelen getroffen worden. Op de website
werk.nl is meer over ziekteverzuim in het algemeen te lezen.
Wat zijn de oorzaken van stress en wat kan de werkgever doen:
Werkdruk
Werknemers raken vaak overbelast omdat ze niet kunnen omgaan met de hoeveelheid werk of het soort werk dat van hen wordt verlangd.
- Geef medewerkers duidelijke functieomschrijvingen en zadel ze niet op met allerlei klusjes;
- Zorg ervoor dat medewerkers begrijpen wat ze moeten doen en hoe dat uit te voeren;
- Honoreer de behoefte aan een opleiding;
- Ga na of flexibele werktijd de werknemer kan helpen om het werk beter te beheren.
Beleid
Werknemers kunnen wantrouwen hebben in het beleid als ze niet weten welke kant het opgaat. Een zwalkend beleid kan funest zijn dat tot stress leidt bij het personeel.
- Houd medewerkers op de hoogte van wat er gaande is in de onderneming;
- Overval hen niet op het laatste moment met nieuwe procedures en werkwijzen maar plan vooruit zodat wijzigingen tijdig kunnen worden opgepakt;
- Zorg ervoor dat het takenpakket duidelijk en consequent is.
Inspraak
Medewerkers kunnen slecht gaan presteren als zij geen inspraak hebben hoe en wanneer het werk gedaan moet worden.
- Betrek medewerkers bij de manier waarop het werk wordt uitgevoerd;
- Raadpleeg de werknemers over de te nemen beslissingen;
- Stel teams samen die verantwoordelijk zijn voor de resultaten;
- Evalueer samen met de medewerkers de prestaties die zij verrichten;
- Betrek werknemers bij toekomstige veranderingen zodat ze een reële bijdrage kunnen leveren.
Ondersteuning
Geef de werknemers de gelegenheid om over hun werk te praten. Als zij het gevoel hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt kan dat leiden tot stress.
- Geef medewerkers de gelegenheid om te praten over zaken die stress kunnen veroorzaken;
- Luister zorgvuldig en toon betrokkenheid;
- Neem de werknemer vooral serieus. Individuele stressgevoeligheid speelt een belangrijke rol;
- Laat de werknemer niet bungelen door vage antwoorden.
Werksfeer
Iedereen heeft behoefte aan een goede werksfeer. Helaas komt maar al te vaak voor dat de chemie tussen mensen onderling niet goed is. Regels en discipline zijn onontbeerlijk voor de bedrijfscultuur.
- Leg procedures vast voor wangedrag en slechte prestaties;
- Geef de werknemers de gelegenheid om hun grieven en klachten kwijt te kunnen;
- Pak ongewenst gedrag aan, bijvoorbeeld pesten en intimidatie, door duidelijk te maken dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd.
Toekomstperspectief
De meeste werknemers denken aan hun carrière en willen vooruit. Wees duidelijk met wat het bedrijf hen in de toekomst te bieden heeft. Niet iedereen zal promotie kunnen maken.
- Beoordeel de werknemer op zijn/haar kwaliteiten;
- Beloon bovengemiddelde prestaties;
- Biedt de werknemer vooruitzichten maar doe geen beloften die niet waargemaakt kunnen worden.
Tot slot
Deze lijst is natuurlijk niet compleet maar slechts een indicatie waar een werkgever aan moet denken om stress te voorkomen of binnen de perken te houden bij zijn werknemers. Overbelasting, gebrek aan communicatie en visie kunnen voor veel stress zorgen. Het management heeft een zware taak om stress op het werk te vermijden. Tenslotte hebben alle partijen daar baat bij.