Kanker voorkomen, neem één asperine per dag!

Kanker voorkomen, neem één asperine per dag! Dagelijks sterven er ontelbaar veel mensen aan kanker. Een ziekte die vaak veel te laat vastgesteld wordt waardoor ze niet te genezen is. Wetenschappers hebben nu ontdekt hoe je de kans op kanker kan verkleinen.

De studie

Een Britse studie in het medische vakblad The Lancet heeft aangetoond dat dagelijks gebruik van een aspirine de kans op kanker verkleint. En hiermee ook de kans op sterven aan kanker. Deze studie analyseerde de gegevens van patiënten die aan studies hadden deelgenomen waarin het gebruik van aspirines werd onderzocht. Er werden in het totaal acht verschillende studies onderzocht en 25000 patiënten. Deze patiënten kregen gedurende 5 jaar dagelijks een aspirine of placebo toegediend.

Het resultaat

Na grondige onderzoeken kwamen de wetenschappers tot het besluit dat de sterft bij patiënten die kanker hadden met ruim 20% verlaagd werd in de groep van aspirineslikkers. Dit voor alle soorten kanker. Bij sommige soorten zoals longkanker verkleinde de kans zelfs met 30% of bij darm- en slokdarmkanker zelfs met 64%.

De doelgroep

De onderzoekers beweren dat mensen rond de 45 en 50 jaar oud het meeste baat hebben bij het slikken van aspirines op dagelijkse basis. Overdaad schaadt natuurlijk altijd, hiermee wordt natuurlijk een kleine hoeveelheid bedoelt. Hoe ouder een mens wordt, hoe meer kans hij heeft op kanker. Jonge mensen tot 45 jaar hebben dus weinig tot geen baat bij het innemen van aspirines ter preventie van kanker.

Nadelen

Het klinkt natuurlijk allemaal mooi, toch kunnen er ook nadelen aan verbonden zijn. Recente onderzoeken hebben ook aangetoond dat pijnstillers de werking van het kraakbeen en gewrichten doet ontaarden. Reumapatiënten blijven daarom beter van de aspirines af. Ook mensen met nier-en leverproblemen laten ze beter links liggen. Tot slot vormen het gebruik van alcohol of een zwangerschap geen goed huwelijk met pijnstillers. Hoewel er dus een aantal risico's aan verbonden zijn voor sommige personen, verkleint de kans op sterfte bij kanker nog steeds. Wanneer deze risicogroepen dagelijks een aspirine zouden innemen verkleint hun kans tot overlijden gemiddeld met 10%.

Soort aspirine

Een te lage dosis mist zijn effect volledig, daarom is het aangeraden om de 30 milligram tabletten links te laten liggen. Het effect is pas waarneembaar bij het innemen van aspirines van een dosis van 75 milligram of meer. Een extra voordeel van deze 75 milligram aspirines is dat de kans op een hartaanval en beroerte verlaagt. Dit wel bij mensen die nog nooit hart- en vaatproblemen hebben gehad.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kanker voorkomen, neem één asperine per dag!"

Reacties

C. de Masier, 23-10-2013 12:55 #2
Ik heb helaas slokdarm kanker gekregen en ik ben 5 jaar geleden geopereerd. Het gaat op het ogenblik weer goed met mij maar ik voel wel eens wat en ik ben van plan om dan een Asperine in te nemen, zeker nu ik dit gelezen heb. Met vriendelijke groet, c de msier

J., 22-03-2012 09:28 #1
Wat ik me afvraag: "hoeveel vrouwen er aan het onderzoek hebben mee gedaan'. Het is nl bekend dat het vrouwenlichaam vaak net anders reageert in vergelijking met de man als het om medicijnen en de dosering gaat.

Infoteur: Harrys
Laatste update: 22-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!