InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Taaislijmziekte: symptomen, behandeling, diagnose

Taaislijmziekte: symptomen, behandeling, diagnose

Taaislijmziekte: symptomen, behandeling, diagnose Taaislijmziekte of cystische fibrose is een erfelijke ziekte, die bij de geboorte al aanwezig is. Bij deze ziekte werken de klieren in het lichaam niet goed, vooral die in de bekleding van de luchtwegen. Het slijm wat ze produceren is dik en taai en blokkeert de luchtwegen. Dit kan weer leiden tot infecties in de longen, longontsteking komt dan ook veel voor bij taaislijmziekte. Taaislijmziekte is niet te genezen, schade aan longen kan wel beperkt worden. Taaislijmziekte of cystische fibrose is een ziekte die evenveel voorkomt bij vrouwen als bij mannen. Hoe lichter de huid is, hoe meer de ziekte in verhouding voorkomt. Blanken hebben dus meer kans op taaislijmziekte dan mensen met een donkere huidskleur. Het is een ernstige aandoening, die (nog) niet te genezen is, maar door dagelijkse behandeling zijn de nadelige effecten wel langer uit te stellen.

Als beide ouders drager zijn van het defecte gen, terwijl ze zelf geen taaislijmziekte hebben, Hebben hun kinderen 25% kans om beide defecte genen te erven, en dus taaislijmziekte te krijgen. Behalve in de longen zorgt de ziekte ook voor problemen bij de spijsvertering. De alvleesklier produceert bepaalde enzymen niet, die van belang zijn voor het goed werken van de spijsvertering. Het eten kan niet goed worden verteerd, het gevolg is dat er diarree optreedt en de patiënt stinkende ontlasting krijgt. Ook kan er juist obstipatie optreden en in het ergste geval zelfs een blokkade van de darm. Het lichaam krijgt continu te weinig voedingsstoffen binnen, waardoor een kind met taaislijmziekte dun en klein is, en zich vaak ziek voelt.

Symptomen taaislijmziekte

De klachten zijn niet bij iedereen even erg, en bij de één verloopt de ziekte veel sneller dan bij de ander. Mensen met taaislijmziekte kunnen last hebben van de volgende symptomen;
  • Veel hoesten
  • Kortademigheid
  • Terugkerende luchtweginfecties
  • Diarree met zo nu en dan juist obstipatie, buikpijn
  • Vettige en stinkende ontlasting

Mensen met taaislijmziekte hebben meer kans op het krijgen van bijkomende ziekten als;
  • Galstenen
  • Leverziekten
  • Darmkanker
  • Maagzweren
  • Groeistoornissen door te weinig voeding
  • Diabetes
  • Gewrichtsklachten

Diagnose taaislijmziekte

Een kind wat veel longontstekingen heeft of almaar ziek is en niet goed groeit, kan worden getest op de ziekte cystische fibrose. Bij een baby vanaf drie maanden kan dit worden gedaan. Behalve een lichamelijk onderzoek, bloed- en fecesonderzoek, wordt er ook een zweettest gedaan. Bij mensen met taaislijmziekte is er een verhoogd zoutgehalte in het zweet aanwezig. Verder kan er een DNA test worden gedaan en röntgenfoto’s worden gemaakt van de longen en de darmen. Als taaislijmziekte bij de ouders in de familie voorkomt zal er al snel op taaislijmziekte gecontroleerd worden.

Behandeling taaislijmziekte

Door vroege behandeling kan de schade aan de longen zoveel mogelijk worden beperkt. Luchtweginfecties worden zoveel mogelijk voorkomen door dagelijks fysiotherapie, om de longen slijmvrij te houden, en medicatie om het longslijm te verdunnen. Luchtweginfecties worden behandeld met antibiotica, eventueel in spray vorm. De algemene conditie moet goed blijven, daarvoor is een goede voeding noodzakelijk. Enzymaanvulling, vetarm dieet en vitaminesupplementen zijn goed hiervoor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl
  • Boek: Gezondheid & lifestyle ISBN 90 215 3750 8

Reageer op het artikel "Taaislijmziekte: symptomen, behandeling, diagnose"

Reacties

Andrea, 19-01-2012 17:54 #2
@Quinta

Een beetje late reactie maar alsnog een antwoord op je vraag.
Ik heb zelf CF en weet dat er mensen zijn die zelfs na tientallen jaren weinig of lichte symptomen hebben waardoor de diagnose CF pas later is vastgesteld, maar dit fenomeen heeft ook te maken met het feit dat vroeger veel moeilijker was om de diagnose te stellen. Tegenwoordig hoort de screening voor CF bijna standaard bij pasgeborenen gedaan. Een vroege diagnose betekent een beter kwaliteit van leven en meer verjaardag feestjes vieren!

Quinta, 18-06-2011 15:16 #1
Ik vroeg mij af of CF ook wel eens op latere leeftijd wordt ontdekt (en dan dus in een minder ernstige vorm)? Of wordt de ziekte altijd op (jonge) kinderleeftijd ontdekt?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!