InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vaatchirurgie bij bloedvaten

Vaatchirurgie bij bloedvaten

Vaatchirurgie bij bloedvaten Vaatchirurgie is de benaming voor chirurgische behandeling aan de bloedvaten. Alle vaten (aders en slagaders)komen binnen vaatchirurgie in aanmerking binnen de vaatchirurgie, behalve de vaten in de schedel en bij het hart. Deze worden doorgaans behandeld door andere specialisten.

Vaattransplantatie

Binnen de vaatchirurgie maakt vaattransplantatie een belangrijk deel uit. Hierbij wordt een bloedvat vervangen door een bloedvat elders uit het lichaam, of afkomstig van een donor. Een bloedvat afkomstig van een donor kan alleen wanneer het gaat om de lichaamsslagader, andere bloedvaten kunnen niet via een donor omgezet worden. Kleinere vaten kunnen vaak elders in het lichaam wel gemist worden en kunnen zodoende een ander beschadigd bloedvat vervangen. Slagaders kunnen niet gemist worden elders en moeten dus vervangen worden door een kunststof bloedvat of van een donor afkomstig zijn.

Bloedvaten transplanteren kan sinds begin van de 20e eeuw, toen werden de eerste vaten met elkaar verbonden. Vaattransplantatie vergt veel kennis en specialisme van de chirurg.

Vaatprothese

Een vaatprothese wordt toegepast bij het vervangen van slagaders. Een vernauwd of verstopt gedeelte van een slagader zorgt ervoor dat het bloed niet meer vrijelijk kan stromen. Een vaatprothese wordt ter overbrugging ertussen gezet, zodat het bloed weer goed door kan stromen. Een vaatprothese is een stukje kunststof bloedvat en vervangt het beschadigde of verstopte gedeelte van de slagader. Het is van materiaal gemaakt dat niet zo snel door het lichaam wordt afgestoten.

Wanneer de aorta met de twee splitsingen vervangen moet worden, gebruikt men een kunststof bifurcatieprothese. Vanwege de vorm wordt dit ook wel een broekprothese genoemd.

Spataderen

Bij spataderen worden de grote uitgezette spataderen vaak verwijderd. Dit gebeurt alleen bij grote spataderen die klachten geven, de zogenaamde dikke kabels die je vooral door het been ziet lopen. Bij kleine tot middelmatige spataderen kunnen deze dichtgespoten worden met een soort lijm.

Bloedvaten

Bloedvaten zijn de snelweg van het lichaam: ze vervoeren bloed van het hart naar alle organen en weefsels. Wanneer er een vernauwing van aan een bloedvat ontstaat, krijg je een soort van opstopping op de snelweg: het verkeer kan er moeilijk doorheen. Dit heeft als gevolg dat weefsels en organen niet voldoende bloed krijgen en minder gaan functioneren. Hierdoor kunnen pijnklachten en andere klachten ontstaan.

Een vaatchirurg is gespecialiseerd op alle bloedvaten in het lichaam, behalve op die bij de hersenen en bij het hart. Een vaatchirurg behandeld dus in principe bijna alle vaataandoeningen. Een vaatchirurg is werkzaam binnen een ziekenhuis of een kliniek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vaatchirurgie bij bloedvaten"

Reactie

R. Nijbacker, 24-03-2016 23:42 #1
Kan bij een ader/slagader de binnenader kapot gaan door een slag?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 13-05-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!