InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Gezondheid: Gordelroos

Gezondheid: Gordelroos

Gezondheid: Gordelroos We hebben er allemaal wel van gehoord of hebben er iets over op televisie gezien. Menigeen kent ook nog wel iemand in de omgeving die het heeft of gehad heeft, want zon 20% van de bevolking krijgt er vroeg of laat mee te maken. Maar wat is gordelroos nou exact?

Wat is gordelroos?

Gordelroos lijkt wat op waterpokken en het heeft ook dezelfde verwekker, namelijk het varicella zostervirus. Het zit opgesloten in zenuwcellen in het ruggenmerg en als je ooit een keer waterpokken gehad hebt - en wie heeft dat niet heb je het dus in de zenuwcellen opgesloten zitten en kan het leiden tot gordelroos. Gordelroos wordt meestal in de buik en taille-streek teruggevonden, maar kan in principe op het hele lichaam tevoorschijn komen. Omdat het meestal in de taille zit en er als een gordel op je buik/taille ligt, wordt het ook zo genoemd.
Overigens als je nooit waterpokken hebt gehad, dan kan iemand met gordelroos je besmetten.

Jonge kinderen

Voor jonge kinderen en babys kan het virus erg gevaarlijk zijn en het dan ook niet gewenst dat mensen met gordelroos in de buurt van deze jonge kinderen komen.

Oudere mensen

Bij oudere mensen komt het nogal eens voor dat er na gordelroos een soort zenuwpijn overblijft. Het restant van een beschadigde zenuw. Een snelle behandeling is dus zeker bij oudere mensen zeer gewenst.

Wanneer?

Wetende dat veel mensen het in de zenuwcellen hebben zitten, waarom leidt het dan maar bij een beperkte groep mensen tot gordelroos? Dit heeft met name te maken met het immuniteitssysteem van de mens. Door allerlei redenen kan dit enig moment minder zijn en dan is de kans dat het virus de kop op steekt zeker aanwezig. Het is ook zo dat de kans bij mensen bij de 60 jaar vele malen groter is.
De meeste mensen die er mee te maken krijgen, krijgen dit maar een keer. Slechts een enkele keer komt het terug en als dat het geval is, zal er verder onderzoek plaats moeten vinden. De kans dat je afweer te sterk verzwakt is, is dan groot. Wat ook voor andere ziektekiemen gevolgen kan hebben.

Hoe herken je het?

Aanhoudende tinteling en zeurende pijn op een bepaalde plaats op het lichaam kan een begin van gordelroos zijn. De pijn kan branderig, jeukend en nogal statisch aanvoelen en met koorts gepaard gaan. Als de huid rood wordt en er ontstaan blaasjes (met vocht gevuld), dan weet je eigenlijk pas zeker dat het gordelroos is (de huisarts kan eerder de diagnose stellen). De blaasjes kunnen enkele weken aanhouden (tot zon 6 weken), daarna drogen ze in en worden het korstjes. Het kan wat littekentjes achterlaten en zoals eerder gemeld met name bij oudere mensen kan het wat blijvende zenuwpijn opleveren.

Behandelen

Ook voor gordelroos geldt, hoe eerder de behandeling gestart kan worden hoe beter. Gordelroos kan erg pijnlijk zijn en dus worden meestal naast antivirale stoffen en ontstekingsremmers, ook pijnstillers voorgeschreven.

Ogen

Een enkele keer komt het voor dat gordelroos bij het oog de kop op steekt. Een snelle behandeling is dan zeker gewenst, omdat het oog aangetast kan worden. Dit kan zelfs leiden tot blindheid. Bij tijdige aanpak zullen er oogdruppels e/o zelf voorgeschreven worden en is het gevaar meestal snel geweken.

Tot slot

Voor veel ziektes geldt, maar zeker ook bij gordelroos, hoe eerder je erbij bent hoe beter. De reden dat het veel meer voorkomt in de zomer als in de andere seizoenen is tot op heden niet aan te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Gordelroos (Herpes Zoster) en wat is er aan te doen?Wat is Gordelroos (Herpes Zoster) en wat is er aan te doen?Gordelroos, ook wel herpes zoster genoemd, is een pijnlijke huiduitslag. Hier lees je hoe gordelroos ontstaat, wat de sy…
Homeopathische geneesmiddelen bij gordelroosHomeopathische geneesmiddelen bij gordelroosGordelroos (herpes zoster) komt voor uit hetzelfde virus dat de waterpokken veroorzaakt: het herpes zoster-virus. Bij ie…
Zona of gordelroos: oorzaken, symptomen en behandelingZona of gordelroos: oorzaken, symptomen en behandelingGordelroos, zona en herpes zoster zijn synoniemen van elkaar. Gordelroos is een pijnlijke en plots voorkomende huidaando…
Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesGordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesRode huidvlekken met pijnlijke blaasjes op het lichaam kan gordelroos zijn. Heeft u als kind waterpokken gehad dan bent…
Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid: Gordelroos"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-06-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!