InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zona of gordelroos: oorzaken, symptomen en behandeling

Zona of gordelroos: oorzaken, symptomen en behandeling

Zona of gordelroos: oorzaken, symptomen en behandeling Gordelroos, zona en herpes zoster zijn synoniemen van elkaar. Gordelroos is een pijnlijke en plots voorkomende huidaandoening, die veroorzaakt wordt door het varicella-zostervirus. Zona kan herkend worden aan jeuk of een branderig gevoel op een bepaalde plaats op de huid (heel vaak rond de buik- of rompstreek). De pijn vindt quasi altijd plaats aan één kant van het lichaam. De symptomen zijn een rode en licht zwellende huid. Na enkele uren of dagen staat de huid vol met vocht gevulde blaasjes. De blaasjes bevinden zich als het ware als een gordel op een bepaald deel van het lichaam, vandaar de naam gordelroos. Gordelroos in het gezicht is erg gevaarlijk.

Oorzaken van zona

Zona wordt veroorzaakt door hetzelfde virus dat ook waterpokken veroorzaakt. De wetenschappelijke naam van dit virus is het varicella-zostervirus. Personen die waterpokken hebben gehad, blijven het virus in hun lichaam dragen. Het virus kan zich als het ware verstoppen in bepaalde zenuwcellen van het ruggenmerg, zonder dat je er ooit nog last van krijgt. Het virus heeft een grotere kans om terug door te breken na een ziekte of een vermoeiende periode, met gordelroos of zona als gevolg. Het virus is heel snel overdraagbaar. Dit gebeurt via het vocht uit de blaasjes. Enkel de personen die nog geen waterpokken hebben gehad, kunnen zona krijgen.

Symptomen

In een eerste fase zal er vooral jeuk en een branderig gevoel voorkomen op een bepaalde huidzone. De huid wordt er lichtjes rood van en kan er lichtjes door opzwellen. In de tweede fase (na enkele uren of enkele dagen) zullen er in deze zone blaasjes ontstaan. In deze blaasjes zit vocht en dit veroorzaakt een hevige jeuk. In het verdere verloop van de week kunnen er nog extra blaasjes bijkomen. Vochtblaasjes hoeven niet altijd. Echter de meeste gevallen van zona worden gekenmerkt door blaasjes, maar dit hoeft dus niet altijd. Na een tweetal weken drogen de blaasjes uit en vormen ze korstjes. Zona komt steeds voor langs één kant van het lichaam. De meest frequente plaatsen zijn de borst, de romp of het gezicht. De huid kan heel erg pijnlijk aanvoelen en de pijn kan zelfs nog maanden na de huiduitslag aanhouden, vooral wanneer gordelroos in het aangezicht werd vastgesteld. Wees heel voorzichtig met zona in het aangezicht. Gordelroos in het aangezicht kan de ogen infecteren, waardoor het gezichtsveld kan beschadigd worden. Mensen met een verminderde weerstand hebben een groter risico dat andere lichaamsorganen besmet kunnen geraken.

Behandeling van gordelroos

Gordelroos kan uiteraard behandeld worden. Het heeft het meeste nut alvorens de vochtblaasjes verschijnen. Gordelroos is afkomstig van een virus. Dit virus zal moeten bestreden worden en dit gebeurt met antivirale geneesmiddelen, aangevuld met pijnstillers en ontstekingsremmers. Vooral bij oudere mensen is het aangewezen om - bij een vermoeden van zona - heel snel bij de arts langs te gaan, zodat de behandeling erg snel kan opgestart worden. Postherpetische neuralgie gaat men behandelen met antidepressiva of anti-eleptica.

Behandeling van gordelroos aan het oog of oor

Gordelroos aan het oog moet heel goed verzorgd worden. Het virus kan immers het oog zelf aantasten, wat zou kunnen leiden tot blindheid (in zeer uitzonderlijke gevallen). Een mogelijk geïnfecteerd oog wordt in de meeste gevallen behandeld met oogdruppels of oogzalf.
Indien je gordelroos vaststelt aan of rond het oor, dan doe je er goed aan om snel langs te gaan bij de huisarts. Er bestaat immers een risico op aangezichtsverlamming door aantasting van de zevende hersenzenuw, die verantwoordelijk is voor de aansturing van de aangezichtsspieren. Ook het evenwichtsorgaan kan schade oplopen. Deze symptomen moet men heel snel bestrijden. De behandeling bestaat uit antivirale geneesmiddelen en prednison.

Enkele belangrijke weetjes

  • Normaal gezien hou je gen littekens over aan gordelroos, tenzij je aan de blaasjes hebt gekrabd.
  • Een infectie van gordelroos wordt voornamelijk vastgesteld in de zomer, meer dan in de winterperiode. Ongeveer 1 op 5 personen krijgt er mee te maken, gezien over de hele levensduur.
  • De huidontsteking vindt vooral plaats bij mensen die ouder zijn dan 60 jaar.
  • Laat je huid zoveel mogelijk met rust. Douchen of in bad gaan mag. Was steeds je handen met water en zeep als je aan de blaasjes hebt gezeten.
  • In de meeste gevallen vindt gordelroos slechts één keer plaats gedurende het leven. Indien het toch vaker zou plaatsvinden, dan is dat te wijten aan een verminderde weerstand. Je doet er dan goed om te laten onderzoeken waarom je weerstand minder is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De bevruchting, het ontstaan van een zwangerschapEen verre reis naar een nieuwe wereld, de bevruchting en innesteling van een bevruchte eicel van dichtbij bekeken.
Zwangerschap: de bevruchting (conceptie)Bevruchting is een wonderlijk en ingewikkeld proces. Er vindt een samensmelting plaats van een zaadcel met een eicel. De…
Aandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnierenAandoeningen van de bijnieren en ondersteunen bijnierenAandoeningen van de bijnieren komen niet veel voor maar wanneer ze voorkomen zijn het vaak gecompliceerde aandoeningen.…
Gezondheid: GordelroosGezondheid: GordelroosWe hebben er allemaal wel van gehoord of hebben er iets over op televisie gezien. Menigeen kent ook nog wel iemand in de…
Gordelroos: Infectie met huiduitslag & symptomen aan gezichtGordelroos: Infectie met huiduitslag & symptomen aan gezichtGordelroos is een virale infectie die tot stand komt nadat het waterpokkenvirus lange tijd inactief in het zenuwweefsel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Gezondvgz.nl, https://www.gezondvgz.nl/%7B8551083c-e49d-4921-8635-8941eb5a19d8%7D?tp=jongeren, 5 november 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Gordelroos, 5 november 2015
  • Zonagordelroos.be, http://www.zonagordelroos.be/, 5 november 2015

Reageer op het artikel "Zona of gordelroos: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijke aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!