Beroerte; (apoplexie) wat is het eigenlijk?

Een beroerte wordt veroorzaakt door het barsten van een slagadertje in de hersenen. Dit is meestal het gevolg van een te hoge bloeddruk, terwijl ook meestal de kwaliteit van de wand van het slagadertje minder was geworden (verlies van elasticiteit door verkalking). Wanneer zo'n slagadertje openspringt verspreidt het bloed zich in het omliggende hersenweefsel (bloeduitstorting). Hiermee valt de functie van dit hersenweefsel geheel of gedeeltelijk uit. De bloeding in de hersenen kan op verschillende plaatsen optreden. Het hangt van de plaats waar de bloeding zit af welke verschijnselen er precies ontstaan.

Verschijnselen

De patient zakt in elkaar en raakt meestal bewusteloos. Het gelaat wordt rood en de persoon heeft een diepe snurkende ademhaling. In een ernstig geval komt de patient niet meer bij uit de bewusteloosheid en overlijdt. In minder ernstige gevallen komt de patient na kortere of langere tijd weer bij, waarbij dan blijkt dat aan een zijde van het lichaam arm en been geheel of gedeeltelijk verlamd zijn. Ook is aan een zijde de wang vaak verlamd, waardoor de mondhoek hangt en de wang bij het uitademen steeds wordt opgeblazen. Ook de spieren die de spraak verzorgen kunnen geheel of gedeeltelijk uitvallen, waardoor de patient moeilijk gaat spreken.

Afasie

Soms ontstaat een bloeding op de plaats in de hersenen waar de spraak geregeld wordt (spraakcentrum). Deze patienten kunnen dan vaak niet meer op hun woorden komen. Ze spreken vaak allerlei onsamenhangende en misvormde woorden achter elkaar uit die absoluut geen zin vormen. Dit wordt een afasie genoemd.

Zijn er verlammingen dan is het zaak de patient zo spoedig mogelijk door de fysiotherapeut allerlei oefeningen met de verlamde lichaamsdelen te laten doen. Hoe eerder deze oefeningen begonnen worden, des te groter is de kans op een geheel of gedeeltelijk herstel van de verlamde spieren.
© 2007 - 2020 Reits133, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beroerte; (apoplexie) wat is het eigenlijk?"

Infoteur: Reits133
Gepubliceerd: 28-08-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!