InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandeling

Wondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandeling

Wondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandeling Belroos, wondroos: besmettelijk, symptomen en behandeling. Belroos komt voor bij zowel volwassene als kinderen, alsmede ook bij baby's. Het is een infectie aan de huid. Hoe ontstaat deze infectie en is deze goed te behandelen?

Wat is wondroos?

Wondroos wordt ook wel belroos of erysipelas genoemd. wondroos is een infectie ziekte van de huid. Deze is besmettelijk en kan zodoende van mens tot mens worden overgedragen. De ziekte wordt veroorzaakt door een bepaald soort bacterie, meestal is dit door hemolytische streptokokken. Deze groep streptokokken is de meest agressieve soort voor de mens.

De bacteriën dringen meestal via kleine wondjes op de huid binnen en veroorzaken daar de ontsteking. Wondjes zitten vaak op de voeten, zoals kloven tussen de tenen, of aan de benen of armen waar vaak schrammen of insectenbeten zitten. Mensen met suikerziekte of hartklachten hebben eerder kans op het rijgen van wondroos, alsmede mensen met oedeem aan de benen. (opgezwollen enkels)

Kenmerken van belroos of wondroos

De ontsteking wordt vooral gezien in de diepere lagen van de huid en het onderhuids weefsel. De huid ziet er gezwollen uit en is vuurrood van kleur. De rode glanzende plekken op de huid zijn scherp begrensd. Naast deze uiterlijk kenmerken, komt ook koorts voor, hoofdpijn, braken of misselijkheid, koude rillingen en een vermoeidheid. Wondroos begint meestal met koude rillingen ene en snel oplopende koorts, wat kenmerkend is voor deze ziekte.

Vaak komt wondroos voor op de benen, maar ook vaak in het gezicht. De plekken kunnen overgaan in blaren. Na genezing kan wondroos weer terug komen op dezelfde plekken, vooral wanneer er daar sprake is van vochtophoping (oedeem) Wondroos hoeft zich niet altijd in de buurt van een wondje te bevinden. Vooral in de onderbenen is wondroos vaak ontstaan vanuit de voet. De bacteriën kruipen omhoog een nestelen zich in het onderbeen.

Wondroos is pijnlijk. Naast de koorts en hoofdpijn, doen ook de ontstoken rode plekken pijn, vooral wanneer deze ook nog eens opzwellen. Van wondroos kan men zich aardig ziek voelen. Soms verspreid de infectie zich via het bloed. Er kunnen zich dan abcessen vormen waaruit pus kan lopen.Ook kan er een otnsteking in de gewrichten ontstaan of een ontsteking aan de hartkleppen of longen.

Behandeling wondroos

Omdat wondroos het meeste aan het (onder)been voorkomt, is dit vaak ook de eerste plek va behandeling. Bij wondroos aan het been moet het been rust krijgen, door het hoger te leggen en minimaal te gebruiken. Bij wondroos aan de arm wordt de arm vaak in een mitella gebracht om deze rust te geven. De ontstoken plek moet met rust gelaten worden. Krabben of wrijven over de ontstoken plekken verergeren de klachten. Door krabben en wrijven kunnen de bacteriën ook verspreid worden over de rest van het lichaam, of anderen kunne ermee besmet raken.

Het is van belang om de nagels goed kort te houden en bij kinderen en baby's eventueel wantjes aan te trekken, om krabben te voorkomen. Was de handen of de gebruikte wantjes meerdere malen per dag om verdere verspreiding te voorkomen. Ook gebruikte handdoeken moeten direct uitgewassen worden en niet door andere personen gebruikt worden.

Naast deze voorzorgsmaatregelen, wordt er een antibiotica voorgeschreven om de bacteriën te doden. Deze kurk moet helemaal worden afgemaakt, ook als men zich voor het beëindigen van de kuur alweer beter voelt. Door het niet afmaken van de kuur, vergroot men het risico dat er bacteriën achterblijven die weer een nieuwe ontsteking kunnen veroorzaken.

Wanneer wondroos herhaaldelijk terug komt, kan de arts besluiten om een onderhoudsdosering van antibiotica voor te schrijven.

Wanneer wondroos begint te genezen, zal de huid gaan vervellen. De huid kan hierbij soms donker verkleuren. Het vervellen van de huid begint meestal na twee dagen slikken van antibiotica. Na ongeveer twee weken is de huid helemaal genezen.
Gerelateerde artikelen
Erysipelas (Wondroos)Erysipelas (Wondroos)Wondroos is een ontsteking van het onderhuidse weefsel van de huid wat veroorzaakt wordt door bacteriën (groep A strepto…
Is wondroos hetzelfde als gordelroos?Is wondroos hetzelfde als gordelroos?Wondroos lijkt soms wel op gordelroos, maar het is niet hetzelfde. Wondroos staat ook bekend onder de naam belroos of ce…
Wondroos (belroos): symptomen, oorzaak en behandelingWondroos (belroos): symptomen, oorzaak en behandelingWat is wondroos, wat zijn de symptomen en hoe behandel je wondroos? Wondroos, ook wel belroos genoemd, is een bacteriële…
Wat is wondroos en hoe wordt het behandeld?Wondroos is een ernstige infectieziekte. De infectie zorgt ervoor dat de huid rood wordt. Het wordt vaak behandeld met e…
Erysipelas: wondroos of belroosErysipelas: wondroos of belroosEen klein wondje aan voet, been, arm of gezicht kan al genoeg zijn om een vervelende infectie op te lopen, die behalve e…
Bronnen en referenties
  • http://www.polderdom.nl/wondroos.html

Reageer op het artikel "Wondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandeling"

Reacties

Tineke, 15-10-2018 12:08 #6
Ik heb belroos gehad 14 dagen, heb een dubbele kuur gehad werkte super. De eerste kuur sloeg niet aan en ik werd steeds zieker. Ik had een wondje in de neus.Toen kreeg ik last achter in de nek/hoofd en achter het oor. In een ommezien had ik 2 dikke ogen en kon niets meer zien. Heb veel koorts gehad en was vreselijk moe. Kijk uit met zonlicht want ik werd helemaal vuurrood toen in even buiten was geweest naar anderhalve week.
Ik voel me nu super na 2 weken maar heb nog wel vreselijke jeuk op het hoofd. Niet krabben. Houd het gezicht lekker vet met crème en dan trekt de huid niet zo erg. Het komt allemaal weer goed maar het heeft tijd nodig. Succes.

Irma, 07-10-2016 13:58 #5
Geachte Lezer(es)
Heb nu de eerste keer wondroos aan mijn been opgelopen, door oedeem in mijn benen.
Heb twee weken antibiotica met penicilline geslikt. Vervolgens weer terug naar mijn huisarts. Omdat er nog plekken zichtbaar waren onder de huid. Echter ben ik doorgestuurd, naar een dermatoloog die heeft mijn been nu in gezwachteld, zodat het oedeem uit mijn been kan en dan moet de wondroos ook genezen. Ook moet ik nu compressie kousen gaan dragen.

M. T. J. Sanders, 19-06-2016 17:38 #4
Geachte lezer(es)
Ik heb bijna iedere maand belroos of wondroos.
Ik blijf maar antibiotica slikken, is dat niet te gevaarlijk?
Aangezien ik ook een epelepsie heb, en daarvoor cepra en andere medicijnen met nemen.
Ik heb vaak de diaree ervan, is dat normaal, ik heb wel gehoord, als je langer dan een week de diaree hebt, heb je uitdrogings verschijnselen.
Klopt dat

Iris, 16-10-2015 08:33 #3
Ik heb wondroos en inmiddels antibiotica. Ik vraag me af hoe wat ik moet doen als er een blaar opengaat?

Henny, 27-09-2013 18:28 #2
Ik heb op dit moment belroos nu schrijft iedereen maximaal 14 behandeling ik heb een behandeling van een week. Nu vraag ik me af of dit genoeg is

Miranda, 19-09-2012 09:30 #1
Kan je ook drager zijn van Belroos zonder dat je zelf ergens last van hebt? Reactie infoteur, 19-09-2012
Sommige mensen zijn zelfs permanent drager van streptokokken. In sommigen gevallen bouwt het lichaam een immuniteit ertegen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!