InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wondroos (belroos): symptomen, oorzaak en behandeling

Wondroos (belroos): symptomen, oorzaak en behandeling

Wondroos (belroos): symptomen, oorzaak en behandeling Wat is wondroos, wat zijn de symptomen en hoe behandel je wondroos? Wondroos, ook wel belroos genoemd, is een bacteriële infectie van de lederhuid en het onderliggende weefsel, waarbij de huid (glanzend) rood en pijnlijk wordt. Er kunnen zich ook andere symptomen ontwikkelen, zoals koorts en opgezette lymfeklieren. Wondroos komt in de meeste gevallen voor op het onderbeen, maar kan ook op andere plekken, zoals arm of gezicht, verschijnen. Wondroos wordt behandeld met antibiotica. Binnen een week ben je vaak weer op de been. Het duurt vaak wat langer voordat alle klachten helemaal verdwenen zijn. Wondroos kan voorkomen worden door wondjes, krassen en splinterverwondingen goed te reinigen en te desinfecteren.

Wondroos: kernpunten

  • Wondroos wordt ook wel 'belroos' of 'erysipelas' genoemd.
  • Wondroos is een acute infectie van de huid en het onderhuidse bindweefsel.
  • Het ontstaat als gevolg van een geïnfecteerde wond of huidaandoening in de buurt ervan, bijvoorbeeld eczeem of een schimmelinfectie tussen de tenen.
  • Meestal treedt wondroos op aan de benen, armen of het gelaat. Vooral dat laatste kan psychisch zeer belastend zijn voor de betrokkene.

Cellulitis op het been / Bron: RafaelLopez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cellulitis op het been / Bron: RafaelLopez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is wondroos?

De medische benaming van wondroos is erysipelas. Wondroos is een snel uitbreidende bacteriële huidinfectie die wordt veroorzaakt door bacteriën, meestal streptokokken. Wondroos wordt thans beschouwd als een specifieke vorm van cellulitis. Door de ontsteking wordt de huid (glanzend) rood en pijnlijk. De roodheid ontstaat door schade aan de bloedvaten. Voorkeurslocatie is het onderbeen, maar wondroos kan zich ook op andere plekken manifesteren, zoals op de arm of in het gezicht. De aandoening kan bij zowel kinderen als volwassenen voorkomen. Wondroos treedt vooral op bij mensen met een verminderde afweer.

Is wondroos besmettelijk voor anderen?

De kans dat iemand met wondroos iemand anders besmet is uiterst gering. In veel gevallen wordt wondroos veroorzaakt door een bacterie van de Streptococcus groep, welke veel voorkomt en niet direct besmettelijk is. Soms is er sprake van een bijkomende bacterie (Stafylococcus Aureus), die besmettelijker is.

Oorzaak wondroos

Wondroos wordt meestal veroorzaakt door streptokokken. De bacteriën dringen via een klein, vaak onopgemerkt wondje, bijvoorbeeld een kloofje tussen de tenen of een schaaf- of brandwond aan het onderbeen, naar binnen en infecteren de huid. Dit veroorzaakt een pijnlijke rode zwelling die zich progressief uitbreidt. Wondroos kan ook bij een grotere wond ontstaan, zoals een open been. De wondroos hoeft niet altijd direct rond het wondje voor te komen.

Risicogroepen

Patiënten die lijden aan lymfoedeem en dikke enkels hebben als gevolg van ophoping van vocht in de onderbenen, lopen meer kans wondroos te krijgen. Patiënten met diabetes (suikerziekte) of hartfalen kunnen van wondroos behoorlijk ziek worden. Voorts open jonge kinderen (in het bijzonder in de leeftijd van 2 tot 6 jaar) en volwassenen die ouder zijn dan 60 hebben jaar, meer kans op wondroos. Ouderen die een zwak immuunsysteem hebben, lopen het meeste risico.

Wondroos in het oor / Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Wondroos in het oor / Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wondroos symptomen op been, voet en gezicht

Vaak is bij wondroos een been aangedaan, maar soms ook het gezicht of een arm. De volgende symptomen kunnen bij wondroos optreden:
  • De aangetaste huid wordt plotseling rood, warm, gezwollen en pijnlijk, waarbij de rand scherpbegrensd en verheven is;
  • Er kunnen (bloed)blaren ontstaan;
  • (Hoge) koorts, koude rillingen, algeheel gevoel van ziek zijn;
  • Hoofdpijn en braken;
  • Opgezwollen lymfeklieren (in de liezen of in de hals, afhankelijk van waar de wondroos zich voordoet).
  • Soms zijn de lymfebanen ontstoken (lymfangitis), hetgeen zich uit zich als een rode streep tussen de aangedane plaats en de regionale lymfeklieren.

Complicaties

Wanneer behandeling uitblijft, kan de infectie zich in de diepte uitbreiden en de spieren aantasten, kunnen er abcessen ontstaan of kan er bloedvergiftiging (sepsis) optreden.

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

Normaal gesproken kan de diagnose wondroos gesteld worden op basis van de kenmerkende verschijnselen, een lichamelijk onderzoek en anamnese, waarbij er vragen gesteld worden over je klachten. De arts zal tijdens het lichamelijke onderzoek controleren of er gezwollen, rood gekleurde en warme gebieden van de huid in je gezicht en benen aanwezig zijn. De arts kan je ook vragen of je onlangs een ander type infectie hebt gehad of dat je onlangs een wondje hebt gehad, zoals een snee of kras of splinterverwonding. Een biopsie van de huid ter bevestiging van de diagnose is meestal niet nodig.

Contacteczeem / Bron: Sduplooy, Wikimedia Commons (CC0)Contacteczeem / Bron: Sduplooy, Wikimedia Commons (CC0)

Differentiële diagnose

Onder meer de volgende aandoeningen kunnen qua klachtenbeeld, heel erg veel lijken op wondroos:
  • staphylococcen infectie (cellulitis);
  • trombosebeen;
  • tromboflebitis;
  • necrotiserende fasciitis;
  • hypostatisch eczeem;
  • hypodermitis;
  • contacteczeem;
  • toxicodermie;
  • Well's syndroom;
  • neuropathie met vasodilatatie;
  • reflexdystrofie;
  • erythema chronicum migrans;
  • acrodermatitis chronica atrophicans;
  • strophulus (allergische reactie op insectenbeten);
  • cryptococcosis;
  • lymfangitis carcinomatosa; en
  • decompensatio cordis.

Antibiotica bij wondroos / Bron: Jarmoluk, PixabayAntibiotica bij wondroos / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Behandeling wondroos

Antibioticum

Antibiotica in de vorm van tabletten of capsules worden voorgeschreven om de aandoening te bestrijden. In ernstige gevallen is een ziekenhuisopname geïndiceerd en wordt antibiotica toegediend via een infuus. Bij vaak terugkerende wondroos, is een onderhoudsbehandeling met penicilline injecties nodig.

Bedrust

Algemeen geldt: bedrust. Bij wondroos op het been kan genezing worden bevorderd door het been in te zwachtelen. Naderhand kan een steunkous nodig zijn, wanneer het been wat dikker en een beetje rood blijft. De zwelling kan worden verminderd door het been hoog te leggen.

Oorzaak achterhalen

Het is van belang om te achterhalen hoe de bacterie de huid is binnengedrongen. De port d'entrée dient opgespoord en adequaat behandeld te worden om recidief te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld een wondje tussen de tenen zijn, die wordt veroorzaakt door een schimmelinfectie. Behandeling met antischimmelcrème is dan geboden. Ook dient de patiënt hygiënemaatregel in acht nemen om te voorkomen dat de schimmel terugkomt.

Prognose

Voor de meeste mensen, is een antibioticakuur succesvol om wondroos te behandelen. Vaak ben je binnen een week weer op de been. Het kan echter langer duren dan een week voordat de huid weer volledig is hersteld. Zonder behandeling, loop je een verhoogd risico op diverse complicaties, waaronder:
  • een abces;
  • bloedproppen;
  • gangreen (afgestorven weefsel);
  • bloedvergiftiging, wat optreedt wanneer de infectie zich verspreidt via de bloedstroom;
  • geïnfecteerde hartkleppen (endocarditis); en
  • gewricht- en botinfecties.

Het is ook mogelijk dat de infectie zich verspreidt naar je hersenen als je wondroos hebt in de buurt van je ogen.

Voorkómen van wondroos

Hoewel wondroos niet altijd kan worden voorkomen, kun je de volgende stappen nemen om het risico te verlagen:
  • Houd wonden altijd schoon;
  • Behandel voetschimmel als je daar last van hebt;
  • Gebruik vette crèmes om te voorkomen dat de huid uitdroogt en barst;
  • Probeer niet te krabben;
  • Zorg ervoor dat je huidproblemen, zoals eczeem, effectief behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is wondroos en hoe wordt het behandeld?Wondroos is een ernstige infectieziekte. De infectie zorgt ervoor dat de huid rood wordt. Het wordt vaak behandeld met e…
Erysipelas (Wondroos)Erysipelas (Wondroos)Wondroos is een ontsteking van het onderhuidse weefsel van de huid wat veroorzaakt wordt door bacteriën (groep A strepto…
Wondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandelingWondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandelingBelroos, wondroos: besmettelijk, symptomen en behandeling. Belroos komt voor bij zowel volwassene als kinderen, alsmede…
Is wondroos hetzelfde als gordelroos?Is wondroos hetzelfde als gordelroos?Wondroos lijkt soms wel op gordelroos, maar het is niet hetzelfde. Wondroos staat ook bekend onder de naam belroos of ce…
Elefantiasis, oorzaak en behandelingElefantiasis, oorzaak en behandelingElefantiasis (elephantiasis) noemen we ook wel de olifantsziekte. De ziekte veroorzaakt een huid die het meeste weg heef…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tommi Nummelin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • A.M. The, C. Linssen, S. van Roosmalen. Zakboek ziektebeelden Dermatologie. Bohn Stafleu van Loghum, Houten, 2009.
  • Healthline. Erysipelas. http://www.healthline.com/health/erysipelas (ingezien op 3-1-2017)
  • Afbeelding bron 1: RafaelLopez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Sduplooy, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 4: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Wondroos (belroos): symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Anneke de Boer, 31-05-2019 20:34 #6
Woensdag is er bij mij wondroos geconstateerd, op mijn rechterarm.hevige koorts, heb nu antibiotica. 4x per dag
kan ik woensdag 5 juni gaan werken? In afwachting op u antwoord, verblijf ik, met hoogachting, anneke de boer Reactie infoteur, 06-06-2019
Het herstel kan enkele weken tot maanden duren. Vraag uw huisarts om advies.

A. Poort, 16-07-2018 20:23 #5
Ik heb in 1982 wondroos opgelopen en was 6 week ziek, omdat de aard van de ontsteking moeilijk viel vast te stellen. Nadien geen last gehad tot begin herfst 2003: herseninfarct/tia gehad en in december 2003 begon een nieuwe, steeds terugkerende cyclus van wondroos. Ik heb sindsdien 51 x een penicillinekuur gehad( amoxiciline.clavelaanzuur) en nu 2 x een injectiecyclus van 12 maanden met Benzathinebenzylpenicilline. Beide keren kreeg ik tijdens de injectiecyclus toch af en toe weer wondroos.Enige jaren terug werd ik opgenomen het het MZG toen de wondroos ook boven mijn knie zichtbaar werd. Na 5 dagen aan het infuus ging ik over naar zwachtelen enz. enz. Ik heb vaak opgezette enkels( zowel linker- als in rechterbeen) maar met behulp van plastabletten( 2x over de dag) zijn beide enkels/benen na de nachtrust weer helemaal normaal. Maar de benen lopen nadien vaak weer vol. Ik heb geen pijn, maar rust veel met de benen op een krukje.
Zwachtelen heeft vaak voor een korte duur succes. Ik draag altijd steunkousen( Comprinet pro en/of een compressiesysteem van JOBST UlcerCARE. Die kousjes ( soms 2 over elkaar gedragen) geven veel steun De zware elastische kousen aanbevolen door de afdeling Dermatologie zijn 'ondingen' moeilijk aan/uit te krijgen, geven verwondingen door transpiratie, veel jeuk en zijn eerder belastend dan genezend.
Het begint mij erg te storen dat ik dit nu al jaren met me mee moet dragen en 51 kuren van 10 dagen sinds december 2003(gemiddeld dus bijna 4x per jaar gemiddeld. Ik ga mijn huisarts vragen voor verwijzing naar het UMCG. Hebt u een aanbeveling? Ik loop weinig want anders is mijn rechterbeen teveel belast èn krijg ik belroos. Ik gebruik een invouwbare scootmobiel( ligt altijd achter in de auto als ik denk iets meer dan 300 meter te moeten lopen).

groet Arend Poort
ps heb ook veel zenuwpijn nà een ernstige val op 13 juli 2016

H. vd Hoogen, 16-07-2018 14:56 #4
25 juli 2017 heb ik wondroos gehad aan mijn rechtervoet. Met antibiotica is dit bestreden. Nog steeds heb ik er naweeën van. Iedere dag nog een verdikte voorvoet. behoorlijk opgezet. Maar een troost, geen pijn. Gaat dit niet over, of is daar nog een middeltje voor?

Luc Sockeel, 05-12-2016 21:07 #3
Momenteel (begin December 2016) ben ik slachtoffer van wondroos. Ik was vorige donderdagnacht wakker geworden met een enorme pijn aan mijn rechterbeen. Omdat ik dacht dat dit gevolg was van een aanval van krampen stapte ik uit bed om een beetje rond te lopen om de pijn te onderdrukken maar na een vijftal minuten kreeg ik een aanval van koude rillingen en braakneigingen. Na mijn slechte nachtrust besloot ik toch maar te gaan werken. Deze werkdag bracht ik met veel moeite door (geen drive/misselijk/zware benen en een loom gevoel). Toen ik 's avonds thuis kwam en mijn schoenen uittrok verschoot ik toen ik mijn rechtersok uittrok. Van boven de enkel tot onder de knie was mijn been enorm gezwollen, mijn onderbeen was bloedrood en glanzend. De dokter twijfelde geen moment bij de vaststelling van z'n diagnose: wondroos. De kans dat een onzorgvuldig knippen van een teennagel (ik had een klein wondje veroorzaakt) de boosdoener is van deze wondroos. De volgende dagen waren enorm pijnlijk om te stappen en een verhoogde antibioticakuur moet me er nu van af helpen gepaard met rust; koude kompressen en regelmatige ontsmetbeurten. Reactie infoteur, 03-01-2017
Wondroos kan veroorzaakt worden door een klein wondje. Beterschap gewenst!

Lidia Prins, 09-11-2015 20:37 #2
Mijn man heeft blaasjes eczeem en wondroos nu gaan de blaren op zijn been waar de wondroos zit kapot. Wat kan ik hieraan doen? Reactie infoteur, 10-11-2015
Het beste is om even de huisarts raad te plegen, zodat hij of zij het juiste middel kan voorschrijven c.q. de juiste behandeling kan opstarten.

Patricia Harreman-De Winter, 26-01-2015 23:08 #1
Op dit moment heb ik wondroos op het linkeronderbeen waarvoor ik nu ook een antibioticakuur heb gekregen. Ik krijg het ieder jaar weer terug wat waarschijnlijk ook te wijten is aan een verslechterde weerstand. Ik ben diabetespatient en vaak verschijnt de wondroos ook weleens op mijn rus en buik. Een aantal jaren geleden ben ik er echt vreselijk ziek van geworden met 40 graden koorts. Op de romp verschenen vreselijke grote plekken die gewoon kapot waren, net of ik erg was mishandeld. Ik kreeg hiervoor een antibiotakuur, maar ik kon niet liggen. Omdat ik ook al eens gordelroos gehad heb, dacht ik eerst dat ik het weer terug kreeg. Al met al ben ik er vatbaar voor en erg prettig is dat niet.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vlekken in gezicht
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!