Waarom je ziek kan worden van Chinees-Indisch voedsel

Waarom je ziek kan worden van Chinees-Indisch voedsel Uit eten of een maaltijd afhalen bij de Chinees: veel mensen zijn er dol op. Toch worden er jaarlijks heel wat mensen ziek na het eten bij een Chinees/Indisch restaurant. Welk voedsel is precies de boosdoener en hoe voorkom je het ziek worden van dit voedsel?

Ziek na een Chinese maaltijd

Wie al eens ziek is geweest na het nuttigen van voedsel uit een Chinees/Indisch restaurant, weet hoe hevig deze vorm van buikgriep kan verlopen. Overgeven, diarree en totale uitputting zijn drie belangrijke symptomen. Overigens hoeven overgeven en diarree niet perse samen te gaan, ze kunnen ook apart voorkomen na het nuttigen van Chinees voedsel.

Waarom wordt je ziek van dit voedsel?

De een wordt er snel ziek van, terwijl de ander er nooit last van heeft, zelfs niet als je van hetzelfde hebt gegeten. Gevoeligheid van het eigen lichaam maar ook het eigen afweersysteem speelt hier een rol bij. De grootste boosdoener van het ontstaan van buikgriep bij Chinese restaurants is niet het vlees wat velen denken, maar de pasta, en dan met name de rijst.

Bacillus cereus

De staafvormige bacterie Bacillus cereus komt veel voor op planten zoals rijst, graan en kruiden. De bacterie vormt sporen: dit zijn eencellige lichamen die tegen hitte bestand zijn. Deze sporen zijn in staat zich onder gunstige omstandigheden te ontkiemen, waarna ze uitgroeien tot nieuwe bacteriën.

De bacterie zelf is niet direct een gevaar voor de mens, wanneer deze zich in de ongekookte rijst bevindt. Ook de sporen vormen geen gevaar. Echter, wanneer de rijst gekookt wordt, worden de hittebestendige sporen niet gedood maar juist geactiveerd. De ontkiemde sporen zullen snel uitgroeien tot nieuwe bacteriën die een ziekmakende toxine uitscheiden. Wie gekookte rijst normaal gebruikt en direct na het koken nuttigt, zal geen last hebben van de geactiveerde sporen, daar deze nog niet zijn uitgegroeid tot de nieuwe bacteriën.

Ook het bewaren van gekookte rijst in de koelkast, mits deze niet te lang buiten de koelkast staat, en het later weer opwarmen en eten van de opgewarmde rijst, zal geen gevaar opleveren.

Hoe doen ze het dan in het Chinees restaurant?

In Chinees/Indische restaurants wordt de rijst in grote hoeveelheden een dag van te voren gekookt. Daarna wordt de rijst op kamertemperatuur gedroogd gedurende 24 uur. In deze 24 uur, krijgen de sporen bij kamertemperatuur de kans om te ontkiemen en uit te groeien tot nieuwe bacteriën. Ze zullen al snel een toxine uitscheiden, dat zorgt voor braken bij de mens. In restaurants waar de rijst snel gekoeld wordt, krijgen de sporen geen kans tot ontkiemen en is de kans op buikgriep veel kleiner.

De verschijnselen

Over het algemeen beginnen de eerste verschijnselen na 1 tot 6 uren met misselijkheid en oprispingen. Daarna zal als snel braken volgen, dat zeer hevig kan verlopen. Diarree is er meestal niet bij, maar kan toch voorkomen. Na 12 uur zijn de meeste klachten verdwenen.

Diarree kan voorkomen, maar wordt meestal veroorzaakt door het eten van besmette rauwe groenten, vlees, soep of desserts. Wanneer deze producten na bereiding ook bij kamertemperatuur bewaard worden, ontkiemen de sporen al snel. De verschijnselen komen meestal wat later: na 8 tot 20 uur.

Het voorkomen van deze buikgriep

In de thuissituatie kan deze buikgriep voorkomen worden door bereide producten als pasta's, rijst, groenten, vlees, soepen en sauzen direct te nuttigen of gekoeld te bewaren. Wie uit eten gaat of een Chinese maaltijd gaat afhalen, is er niet zeker van of er ontkiemde sporen in het voedsel zit. Chinese restaurants gaan zuinig met hun informatie om betreffende de bereiding van hun producten. Wie minstens tweemaal ziek is geworden van hetzelfde restaurant, mag er meestal van uit gaan dat er niet goed met voedsel wordt om gegaan. Sommige restaurants hebben amper last van zieke klanten: bij deze restaurants wordt de gekookte rijst vaak gekoeld bewaard, net als de andere producten.
Gerelateerde artikelen
Basis Chinees (wegwijs in China)Inderdaad, als u al westerse toerist naar China trekt, is de kennis van Engels alleen zeker niet voldoende! Taxichauffeu…
Diarree - Symtomen en behandelingDiarree - Symtomen en behandelingEr bestaat zowel acute als chronische diarree. Met diarree is het vooral belangrijk dat je niet teveel vocht verliest, z…
Voedselvergiftiging: voorzorgsmaatregelen en behandelingVoedselvergiftiging is een van de meest voorkomende bedreigingen van de gezondheid ter wereld. Het meest voorkomende gev…
Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezenMensen die voedselvergiftiging hebben gehad, weten hoe lastig het kan zijn. Misselijk zijn en last van je maag hebben is…

Gezondheidsrisico door besmetting bij vakantie in de tropenGezondheidsrisico door besmetting bij vakantie in de tropenEen groot deel van de vakantiegangers die een warm land bezoeken loopt een infectie op door besmetting. Die pechvogels k…
Alzheimer krijgen wanneer je in het buitenland woontAlzheimer krijgen wanneer je in het buitenland woontHet is al erg genoeg wanneer de ziekte van Alzheimer je treft, maar als je deze ziekte krijgt terwijl je in het buitenla…

Reageer op het artikel "Waarom je ziek kan worden van Chinees-Indisch voedsel"

Reactie

Tempel, 16-05-2015 20:47 #1
Ik ben vele malen in Indonesië geweest en heb aldaar vaak rijstgerechten gegeten gemaakt van rijst dat over was van de vorige dag. Goede nasi goreng maakt men van "oude rijst". Ziek worden van eten bij de Chinees wordt meestal veroorzaakt door te veel vetsin in de gerechten.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 09-01-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!