InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Veelvoorkomende complicaties bij diabetes

Veelvoorkomende complicaties bij diabetes

Veelvoorkomende complicaties bij diabetes Diabetespatiënten krijgen op de lange termijn vaak te maken met complicaties. Mensen met suikerziekte die hun bloedglucosegehalte goed onder controle weten te houden, lopen minder kans op deze problemen. De meeste complicaties bij diabetes zijn het gevolg van beschadigingen aan de bloedvaten en de zenuwen. De meeste defecten in de bloedvaten leiden tot problemen aan het hart, de hersenen en de voeten. Abnormaliteiten aan de zenuwbanen zorgen voor plotselinge pijnen, tintelingen en een verlammend gevoel.

Oogproblemen

Veel diabetici krijgen te maken met een achteruitgang van het zicht of zelfs blindheid. Dat komt door het krapper worden van de bloedvaatjes in het netvlies of door het lekken van bloed door de ‘muur’ van het bloedvat heen. Afwijkingen aan het netvlies worden retinopathie genoemd. Dit wordt behandeld met laserstralen. Een oogprobleem bij een diabeet is verraderlijk, omdat de patiënt het meestal pas in de gaten krijgt wanneer het netvlies voor het grootste gedeelte niet meer werkt. Om zulke problemen voor te zijn is een geregelde controle door een oogarts onontbeerlijk. Bij een te hoog niveau van de bloedglucose treden er ook problemen op bij het oog. Klachten kunnen onder meer zijn: wazig zicht, dubbel zien en roodgekleurde oogleden. Wanneer het bloedglucosegehalte weer onder controle is, verdwijnen de klachten weer. Andere oogproblemen die veel optreden bij patiënten met suikerziekte zijn grijze staar (cataract), een te hoge druk op de oogbol en een ontsteking aan de regenboogvlies (iridocyclitis).

Nierproblemen

De diabetes kan ook de nieren aantasten. Dat gebeurt door vernauwing van de bloedvaatjes. Een nierdefect wordt ook wel nefropathie genoemd. Een nierafwijking is verraderlijk, omdat in het begin meestal weinig klachten zijn. Bij de start van de problemen, is er hooguit een toename van afscheiding van eiwitten in de urine. De nier filtert dan nog genoeg bloed uit de afvalstoffen. De hoeveelheid eiwit kan worden uitgelezen in de urine. ACE-remmers dringen het verlies van eiwit terug. Op een gegeven moment gaat de nier slechter werken. De stoffen ureum en kreatinine kunnen niet goed worden gesplitst, waardoor die zich gaan stapelen in het bloed. Dit is na te gaan via bloed- en urineonderzoek. Wanneer de nieren verder achteruitgaan wordt nierdialyse noodzakelijk. Ook kan een patiënt in aanmerking komen voor een niertransplantatie.

Hart- en bloedvatproblemen

Patiënten met diabetes krijgen vaker dan gezonde mensen te maken met hart- en vaatziektes. Hoge bloedsuikers tasten namelijk de wanden van de bloedvaten aan. Dat komt door vernauwing van de bloedvaten, waardoor organen minder bloed krijgen. Als kransslagaderen vernauwen kan de aandoening angina pectoris ontstaan of zelfs een hartinfarct. Ook de hartspier zelf kan aangetast worden. Verkalking van de slagaders komt bij patiënten met suikerziekte vooral voor in de bloedvaten richting de benen en in de bloedvaten richting de hersens. De gevolgen kunnen zwaar zijn, zoals een gebrek aan zuurstof in de kuiten, het steeds stil moeten staan door etalagebenen en het doodgaan van de tenen.

Zenuwproblemen

De diabetes kan op de lange duur ook de zenuwen aantasten. Dit wordt neuropathie genoemd en is onder te verdelen in twee categorieën: perifere neuropathie (aantasting van zenuwen in handen, voeten en romp) en autonome neuropathie (aantasting van zenuwen in het bestuursysteem van inwendige organen). Symptomen van perifere neuropathie zijn tintelingen, gevoelsstoornissen, krampen in de kuiten en afname van spierweefsel. Doordat bij autonome neuropathie organen worden aangedaan kunnen de klachten ernstig zijn. Het maagdarmstelsel kan anders gaan werken, waardoor klachten als diarree, obstipatie en het veelvuldig laten van scheten kunnen optreden. Ook kunnen er problemen optreden met plassen, waardoor blaasontstekingen en incontinentie ontstaan. De problemen kunnen verminderen wanneer het bloedglucosegehalte goed onder controle wordt gehouden. Soms worden bepaalde pijnstillers voorgeschreven.

Voetproblemen (Diabetische voet)

Een veelvoorkomende complicatie bij mensen die al jaren suikerziekte hebben, is de diabetische voet. Voetafwijkingen kunnen ernstig zijn. Diabetici hebben vaak laat in de gaten dat ze een wondje aan de voet hebben. Als dit wondje verandert in een infectie, kan de bloedsuikerspiegel van streek raken. Wanneer de wond niet op tijd wordt behandeld, kan de uiterste consequentie een amputatie van een of meerdere tenen zijn. Wanneer een patiënt twijfelt over een wond aan de voet, kan er beter tijdig een dokter worden geraadpleegd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vumc.nl/afdelingen/diabetescentrum/InfoDM/ComplicatieDM/
  • Boek Diabetes, Dr. J.W.F. Elte, uitgeverij Immerc bv, 2002

Reageer op het artikel "Veelvoorkomende complicaties bij diabetes"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 05-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!