InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Komt een man bij de dokter

Komt een man bij de dokter

Komt een man bij de dokter Een man gaat naar de dokter. Hij voelt zich niet lekker. Hij kan vandaag niet gaan werken. Voordat hij kan uitleggen wat er mis is, heeft de arts vaak al zijn diagnose gesteld. Vaak mondt dat uit in een aantal technische termen die de patiënt toch niet begrijpt. Als hij nog wat wil vragen, is de dokter al op weg naar de volgende patiënt.

Nemen artsen onvoldoende tijd voor patiënten?

Wat op het eerste gezicht klinkt als een absurd verhaal, is vaak de realiteit in veel dokterspraktijken. Veel patiënten zijn van mening dat artsen niet genoeg tijd voor hen nemen. Artsen hebben doorgaans maar enkele minuten per patiënt. Maar een succesvoll gesprek tussen dokter en patiënt bepaalt wel het succes van de behandeling.

Uiteraard is dat maar één kant van het verhaal. De andere kant is dat een arts wekelijks meerdere honderden patiënten in zijn praktijk ziet. Veel meer dan pakweg 5 minuten gesprekstijd heeft hij doorgaans niet. Het gaat er dus om die tijd zo goed als mogelijk te gebruiken. Immers, als het patiëntgesprek niet voor beide partijen bevredigend is, heeft de behandeling meestal ook weinig succes.

Artsen weinig getraind in gesprekstechnieken

Succesvolle communicatie tussen arts en patiënt is van groot belang voor therapie en behandeling. Hoe beter een arts uitlegt, beargumenteert en inpraat op de patiënt, hoe groter de kans dat zijn goede raad wordt opgevolgd.

De term “compliance” verwijst in dit verband naar de bereidheid van patiënten om medische adviezen op te volgen en mee te werken aan de therapie. Niet omdat hij de dokter als autoriteit binnen zijn vakgebied ziet, maar omdat er tussen hen als het ware een partnerschap moet bestaan, een soort van coöperatie.

Nadruk op diagnostiek en therapie in opleiding

Hoe belangrijk dat is, tonen zogenaamde compliancestudies aan: patiënten nemen 35 tot 40 % van alle voorgeschreven medicijnen niet in als die samenwerking ontbreekt. Een typisch voorbeeld uit zo´n studie is de migrainepatiënt aan wie de arts een lichte antidepressivum tegen de pijn voorschrijft. Die reageert geïrriteerd en zegt: “ik ben toch niet gek”. De arts mompelt nog een verklaring, maar gaat verder niet in op de zorgen bij de patiënt.

De patiënt neemt het geneesmiddel niet in, zoals uit een later interview zal blijken. Geen kwade opzet bij de arts. Het probleem is dat ze in hun opleiding niet of nauwelijks worden voorbereid op deze gesprekken. Artsen worden perfect getraind op het gebied van diagnostiek en therapie, maar hebben onvoldoende ervaring in patiëntgesprekken.

Betere communicatie met patiënten

Hoewel universiteiten steeds meer aandacht besteden aan betere communicatie, kunnen aankomende medici in cursussen geen werkelijke ervaring verwerven. Daarvoor is jarenlange praktijkervaring en veel inlevingsvermogen nodig. Vaak willen patiënten niet alleen een diagnose en de therapie horen als ze naar de dokter gaan. Dikwijls is men ook op zoek naar troost en geruststelling.

Veel artsen beseffen dat wel, maar ze zijn bang dat de patiënt niet meer uitgepraat raakt als hij eenmaal begint. Maar in werkelijkheid stoppen patiënten hun "klaagzang" al na ongeveer een halve minuut vanzelf als de arts hen niet onderbreekt.
Gerelateerde artikelen
Kinderen bij de dokterElk kind wordt wel eens ziek. Soms is het belangrijk om een bezoek te brengen aan de huisarts. Maar hoe vind een kind da…
Second opinion aanvragenSecond opinion aanvragenHet is mogelijk om bij een dokter een second opinion aan te vragen. Dit kunt u doen wanneer u niet zeker bent van de dia…
Belangrijke vragen aan de dokterBelangrijke vragen aan de dokterMensen klagen er soms over dat een gesprek met de dokter of huisarts soms meer vragen oproept dan dat er vragen beantwoo…
Een goede dokter: hoe weet je of je een goede dokter hebtEen goede dokter: hoe weet je of je een goede dokter hebtIedereen die ziek is, wil graag bij de beste dokter op consult. Maar hoe weet je bij welke dokter je moet zijn? Tegenwoo…
Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingSlokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valelopardo, Pixabay
  • Onderzoek 2010 Julia Baumgart (geb. 1961) Master of Public Health (MPH), getiteld "Wie Ärzte den "informierten Patienten" in der Praxis erleben".
  • Institut für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinischen Hochschule Hannover

Reageer op het artikel "Komt een man bij de dokter"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 04-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!