InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Buitenbaarmoederlijke zwangerschap leidt tot miskraam

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap leidt tot miskraam

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap leidt tot miskraam Bij een standaard zwangerschap nestelt de bevruchte eicel zich in het baarmoederslijmvlies, waarna de vrucht tot ontwikkeling komt. Bij sommige vrouwen kunnen er voor de innesteling problemen ontstaan, waardoor de vrucht buiten de baarmoeder reeds tot celdeling komt. Het houdt in dat het groeit buiten de beschermende omgeving van de baarmoeder en dat kan tot bloedingen met ernstige buikpijn leiden. Waarom leidt een buitenbaarmoederlijke zwangerschap praktisch altijd tot een miskraam?

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

De aanleiding

Heeft de vrouw geregeld onbeschermde gemeenschap waarbij inwendig wordt geëjaculeerd, dan kan de hoeveelheid semen hoog zijn. Daarbij is de kans reëel dat het zaad diep de vrouw binnendringt, voorbij de baarmoederhals. Ook in de eileider kunnen zaadcellen voorkomen. Indien er een eicel net is gesprongen, kan het daar worden bevrucht. Indien de doorgang naar de baarmoeder zelf is versperd door verkleving (wegens eerdere SOA: seksueel overdraagbare aandoening), eileiderbeschadiging of een spiraaltje kan de bevruchte eicel niet verder gaan. Het kan soms tot verdere celdeling buiten de baarmoeder komen.

Gevolgen buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Wat normaal tot ontwikkeling komt in de baarmoeder zal nu in de eileider of buikholte voltrekken. De groeiende vrucht zal trachten een plek te bemachtigen, waarbij het wel goed tot ontwikkeling kan komen. Er zal een vergelijkbare verbinding met de moeder worden gemaakt, waarnaast ook een placenta met moederkoek wordt gevormd. Toch is dit op beperkte schaal aangezien de ruimte er niet is. Door de groei zal de eileider onder druk komen te staan. Daardoor zal de vrouw ook snel ernstige buikpijn ervaren, waarnaast bloedingen in toenemende mate van toepassing zijn. Omdat de druk te groot wordt, zal het lichaam op den duur de neiging hebben om de ongeboren vrucht uit te stoten. Ook dit wordt door pijn en krampen bespoedigd.

Beperkte HCG toename

Een volledige zwangerschap wordt gekenmerkt door een toenemend HCG-hormoongehalte. Het vormt de belangrijkste manier om een positieve bevruchting en innesteling te bevestigen. Hierop zijn zwangerschapstesten gebaseerd. Bij innesteling in de eileider zal het lichaam veel minder HCG aanmaken, waardoor de zwangerschap mogelijk niet of niet tijdig wordt herkend. Het lichaam wordt daarnaast minder gestimuleerd om voeding aan de vrucht te geven, waardoor de groei ver achter blijft bij de normale ontwikkeling.

Menstruatie gaat soms door

Omdat er geen sprake is van innesteling in het baarmoederslijmvlies, zal het lichaam meer de normale hormonale huishouding in stand houden. Progesteron en oestrogeen worden op meer normale niveaus gehandhaafd. Het kan dus inhouden dat de menstruatie doorgaat, ook al is men feitelijk zwanger. Daardoor komt het geregeld voor dat het totaal niet wordt herkend. De klachten door een pijnlijke onderbuik en bloeding buiten de periode om zijn dan aanleiding voor verder onderzoek. Indien het niet voortijdig tot een miskraam is gekomen wordt het ontdekt.

Minimale kansen vrucht en miskraam

Indien de vrucht in de eileider tot ontwikkeling komt dan zijn er vele redenen waarom het tot een miskraam komt. Denk aan de volgende redenen:
  • de druk op de vrucht is te groot doordat de eileider relatief klein is. Daarnaast heeft het niet de ideale omstandigheid om tot ontwikkeling te komen;
  • de HCG waarden zijn te laag, waardoor het te weinig voeding krijgt en onvoldoende tot ontwikkeling komt. Het kan dus vroegtijdig sterven;
  • het lichaam van de vrouw krijgt teveel stress en spanningen te verwerken;
  • de vrouw bij onwetendheid blijft roken en drinken, waardoor de vrucht gevaarlijke stoffen krijgt toegediend.

Er is kans dat de vrucht buiten de eileider in de buikholte tot ontwikkeling komt. In dat geval kan het voorkomen dat het kind wel volledig kan groeien en gezond ter wereld komen. De placenta dient dan achter te blijven om bloedverlies te minimaliseren. Let wel dat dit slechts zeer zelden voorkomt en de kans hierop normaal gezien praktisch nihil is.

Aanvullende behandeling

Omdat bekend is dat het bijna altijd tot een miskraam leidt, zal er preventief worden ingegrepen. Bij een herkende buitenbaarmoederlijke zwangerschap zal een chirurgische ingreep worden toegepast. De vrucht zal worden verwijderd, voordat verdere schade aan het lichaam wordt toegebracht. Het kan daarna niet meer in de baarmoeder worden geplaatst, omdat de feitelijke innesteling in de baarmoederwand niet heeft plaatsgevonden. Oftewel ook via deze weg zal er sprake zijn van verlies van de ongeboren vrucht. Daarnaast kan het inhouden dat de eileider worden verwijderd middels een tubectomie. Zijn de HCG waarden zeer laag en is de foetus nog klein dan kan middels methotrexaat injecties het worden behandeld, zonder dat de vruchtbaarheid in het geding komt.

Fysieke en geestelijke impact

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zet de eileider dermate onder druk, dat er ernstige schade ontstaat. Ook een chirurgische ingreep zorgt ervoor dat er schade wordt aangericht. Het is daarbij afhankelijk van het stadium waarin de vrucht bevindt, hoeveel schade er werkelijk ontstaat. Een incisie kan de eileider sparen, echter er kunnen aanvullende problemen zoals verklevingen ontstaan. Het heeft dus altijd een grote invloed op de vruchtbaarheid van de vrouw. Het kan betekenen dat men onvruchtbaar wordt. Ook geestelijk kan het grote invloed hebben aangezien er wel een bevruchting heeft plaatsgevonden, terwijl de zwangerschap praktisch altijd voortijdig ten einde komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buitenbaarmoederlijke ZwangerschapBuitenbaarmoederlijke ZwangerschapVolgens de zwangerschaptest bent u zwanger, echter heeft de bevruchte eicel zich ergens anders vastgezet dan in de baarm…
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ook wel EUG genoemd. Eén op de honderd zwangerschap is een buitenbaarmoederlijke…
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschapEen buitenbaarmoederlijke zwangerschapEindelijk een positieve zwangerschapstest, de ouders kunnen uitkijken naar hun langverwachte baby.Niets doet echter verm…
Zwanger en rugpijnZwanger en rugpijnRugpijn komt veel voor tijdens de zwangerschap. Bijna iedere zwangere vrouw krijgt er mee te maken, vooral in de tweede…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Buitenbaarmoederlijke_zwangerschap

Reageer op het artikel "Buitenbaarmoederlijke zwangerschap leidt tot miskraam"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!