InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tien tips voor zwangerschapskleding

Tien tips voor zwangerschapskleding

Tien tips voor zwangerschapskleding Tijdens de eerste weken van je zwangerschap heb je vaak nog geen speciale positiekleding nodig. Zeker de laagsluitende broeken en wijde T-shirts zul je nog een tijdje kunnen dragen. Maar na verloop van tijd zullen ook deze gaan knellen. Sommige zwangere vrouwen verleggen het knoopsgat van hun broek door er een haarelastiekje doorheen te halen. Dit gaat uiteindelijk ook oncomfortabel worden en dan wordt het tijd voor echte zwangerschapskleding.

Kies in het begin voor een optische lage sluiting en draag sjaaltjes

Veel vrouwen vertellen pas na 12 weken dat ze zwanger zijn. Maar voor die tijd kan hun buik al zo gegroeid zijn dat ze deze moeilijk kunnen verstoppen. Kies in dit geval voor een zwangerschaps(spijker)broek in je eigen confectiemaat. Deze sluit aan als een gewone broek en geeft ruimte op de plekken waar dat nodig is. De meesten hebben een optische lage sluiting en kun je hoog optrekken. Door er een tuniek of wijd T-shirt over te dragen valt dat lange stuk tricot tussen je heupen en je oksels niemand op. Om de groeiende borstpartij tijdelijk geheim te houden kun je bijvoorbeeld sjaaltjes dragen.

Bij misselijkheid en vermoeidheid ga je online

Als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid moet je geen knellende kleding dragen want dit verergert het alleen maar. Maar als je moe bent kan het een opgave zijn om te gaan winkelen. Doe je zelf een plezier en wacht niet af tot die kwaaltjes verdwenen zijn. Door mooie zwangerschapskleding te dragen voel je je beter. Je kunt online alles kopen wat je nodig hebt. Van leuke zwangerschapsbh’s tot vrolijke jurkjes. Je kent vast wel de kledinglijn voor mama’s van H&M. Maar er zijn er meer.

Kledingstukken die je tijdens de zwangerschap nodig hebt

  1. Een (spijker)broek;
  2. Een tuniek of lang en zeer rekbaar T-shirt;
  3. Een legging;
  4. Een jurk;
  5. Een vest.

Koop niet je hele garderobe ineens

Je weet nooit hoe je lijf zich de komende maanden gaat vormen. Misschien groeit alleen je buik en blijf je verder hetzelfde postuur houden. Maar je kunt ook afvallen of juist aankomen. Daarom is het handig om per trimester te kijken wat je nodig hebt. Je kunt dan qua positiekleding ook beter inspelen op het seizoen.

Kies voor A-lijn

Topjes met een A-lijn vallen mooi over je buik. Dat is fijn als je zwanger bent want ze passen waarschijnlijk je hele zwangerschap. Maar ook na de bevalling zijn ze ideaal. Als je buik nog wat dik is leid je er de aandacht mee af naar je borsten.

Kies ook neutrale zwangerschapskleding

Een zwarte, grijze of bruine broek kun je zowel zakelijk als casual dragen. Met behulp van accessoires en verschillende tops kun je variëren. Koop je een jurk kijk dan of je hem bij verschillende soorten gelegenheden kunt dragen. Basiskleding die niet modegevoelig is is overigens ook handig wanneer je nog een keer zwanger wilt worden.

Houd rekening met veranderende smaak

Houd er rekening mee dat je smaak kan veranderen tijdens de zwangerschap. Er wordt wel eens gezegd dat vrouwen die van een jongetje in verwachting zijn zich vrouwelijker gaan kleden dan dat ze gewend waren. Droeg je bijvoorbeeld eerst altijd broeken, dan zou het zo maar kunnen zijn dat je nu voor een rokje met zwangerschapslegging gaat. Andersom kan natuurlijk ook het geval zijn.

Denk aan zwangerschapsbadmode

Zeker tegen het einde van je zwangerschap is het heerlijk om te gaan zwemmen. Je voelt dan even niet het extra gewicht op je voeten en je gewrichten en kunt lekker achterover hangen op van die zwembad sticks van foam of opblaasbare drijfsticks. Ga je zwemmen dan kun je je in de meeste gevallen prima redden met een bikini of een tankini die je nog had liggen. Maar als deze niet goed meer passen kun je eens kijken naar zwangerschapsbadkleding. Soms kun je deze lenen van een vriendin of zijn ze te koop op marktplaats. Hoewel een zwangerschapsbadpak niet iets is dat je vaak zult dragen wanneer je in de winter zwanger bent kan het een goede investering zijn als je nog meer kinderen wilt of als je weet dat je zussen of vriendinnen dat nog willen.

Zorg voor knoopjes na de bevalling als je borstvoeding wilt geven

Direct na de bevalling zal je buik nog wat dikker zijn en je borsten wellicht wat groter dan voordat je zwanger werd. Je zult daarom wellicht nog een tijdje je zwangerschapskleding blijven dragen. Het is handig om hier op voorbereid te zijn. Zorg er voor dat je tegen die tijd enkele blouses hebt waar je borstvoeding inpast en waar je makkelijk bij kunt, bijvoorbeeld met een knoopsluiting.

Lekker en mooi in je bed

Het kan zijn dat een groot en wijd T-shirt van je partner voldoet als je slaapt of gewoon in bed ligt. Maar als je eenmaal bevallen bent en je in je kraambed ligt is het fijn om er mooi bij te liggen. De eerste tijd zal je bed als een duiventil zijn met de kraamvisite, kraamhulp en de verloskundige die dagelijks komt kijken. Wil je borstvoeding geven, denk dan aan een nachtjapon of pyjama met knoopjes. Houd er rekening mee dat je de eerste dagen veel vocht verliest. Koop er daarom meteen twee.
© 2013 - 2019 Gway, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Positiekleding aanschaffen, wat heb je nodig?Positiekleding aanschaffen, wat heb je nodig?Wanneer je zwanger bent, komt er een tijd dat je je eigen strakke spijkerbroek opeens niet meer past. Het is dan zaak om…
Het tweede trimester van de zwangerschapHet tweede trimester van de zwangerschapHet tweede trimester van je zwangerschap bestaat uit de periode van week 14 tot en met week 27. Je bent er nu al echt aa…
Een buikband voor de zwangere vrouwEen buikband voor de zwangere vrouwZwanger zijn is iets speciaals. Je gaat steeds trotser lopen met je meer en meer opbollende buikje. Langzamerhand zul je…
De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwangerIn week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo…
Tweedehands kleding, waarom niet?Tweedehands kleding, waarom niet?In deze tijd moeten steeds meer mensen gaan bezuinigen. Steeds meer mensen hebben minder geld om aan leuke dingen te bes…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tien tips voor zwangerschapskleding"

Infoteur: Gway
Laatste update: 07-02-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!