InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Verstopt melkkanaaltje - Natuurlijke behandelingen

Verstopt melkkanaaltje - Natuurlijke behandelingen

Verstopt melkkanaaltje - Natuurlijke behandelingen Een verstopt melkkanaaltje kan voorkomen bij vrouwen die borstvoeding geven en wordt gekenmerkt door pijn, roodheid en plaatselijke zwellingen. In de meeste gevallen verdwijnen de symptomen vanzelf na enkele dagen. De onderstaande natuurlijke behandelingen zijn geschikt om pijn te verminderen en het genezingsproces sneller te doen verlopen.

Regelmaat

Zorg ervoor dat je regelmatig borstvoeding geeft. Dit is immers noodzakelijk om het melkkanaaltje volledig leeg te maken. Door regelmatig borstvoeding te geven verhoog je ook het gemak en verminder je het risico op ontstekingen. Het is de meest natuurlijke behandeling die er bestaat om een verstopt melkkanaaltje te genezen.

Massage

Aarzel niet de pijnlijke plaatsen geregeld te masseren, zeker vlak nadat je borstvoeding hebt gegeven. Begin de massage altijd bovenaan en werk stilaan naar de tepel toe. Door de massage is de kans groot dat het verstopt melkkanaaltje opnieuw opengaat zodat de melk vrijuit kan gaan vloeien. Voer indien mogelijk de massage onder een warme douche uit; dit verhoogt de werking.

Sommige vrouwen zweren bij een borstmassage met een kam. Kies een kam met botte, ver-uiteenstaande tanden, zeep het te behandelen gebied in en 'kam' de borsten vervolgens van buiten naar binnen toe.

Warm compres

Een warm compres op de tepel plaatsen alvorens borstvoeding te geven zorgt ervoor dat het melkkanaaltje opengaat en de borstvoeding probleemloos verloopt. Sommige vrouwen gebruiken hiervoor de bladeren van een kool die ze even voordien enkele minuten in de microgolfoven hebben geplaatst. Dit kan je verschillende keren per dag herhalen.

Vitamine C

Het dagelijks innemen van vitamine C voorkomt dat het melkkanaaltje verstopt geraakt en versnelt het genezingsproces van reeds geblokkeerde kanaaltjes.

Lecithine en echinacea

De voedingssupplementen lecithine en echinacea verminderen de pijn die met een verstopt melkkanaaltje gepaard gaat en versnellen het genezingsproces. Neem ze dagelijks.

Epsom zout

Neem geregeld een bad waarin je een ruime hoeveelheid Epsom zout hebt toegevoegd. Vergeet na het bad je lichaam niet goed af te spoelen om alle zoutresten te verwijderen.

Loszittende kleren

Te nauwe kleren en ondergoed is een belangrijke oorzaak van een verstopt melkkanaal. Let er dus op dat je steeds loszittende kleren draagt tijdens de periode dat je borstvoeding geeft.

Verschillende posities

Probeer je baby bij elke borstvoeding in een verschillende positie te houden. Dit werkt het normaal leeglopen van het melkkanaaltje in de hand. Als het melkkanaal verstopt is, kan je de baby zo plaatsen dat zijn kin naar de pijnlijke plaats wijst. Hierdoor werkt de zuigkracht in de richting van de verstopte plaats. Wat je ook kan doen is jezelf over de baby heen buigen; zo laat je de zwaartekracht zijn werk doen om het melkkanaal te ontstoppen.

Zwaai met de armen

Door zwaaiende bewegingen uit te voeren met je armen verbeter je de bloedsomloop waardoor het verstopt melkkanaaltje gemakkelijker geneest. Bewegingen waarbij je doet alsof je de ramen wast of de auto kuist zijn bijzonder geschikt.

Aardappelen

Leg een aardappel enkele uren lang in de koelkast. Rasp hem nadien, leg de stukjes aardappel op je borsten en bedek ze met een handdoek. Blijf minstens vijf minuten liggen. Om het uur herhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingBorstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingEen borstontsteking (mastitis) is zoals de naam al zegt een ontsteking aan de borst. Deze aandoening treft vooral vrouwe…
Mastitis: borstontsteking symptomen, oorzaak en behandelingMastitis: borstontsteking symptomen, oorzaak en behandelingMastitis of borstontsteking komt vaak voor onder borstvoedende vrouwen. Mastitis of borstontsteking symptomen bestaan ui…
Borstvoeding, mogelijke problemen en oplossingenAls men de keuze voor borstvoeding maakt, op basis van verschillende afwegingen, zijn er nog heel wat kleine en grotere…
Kniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam.…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…

Reageer op het artikel "Verstopt melkkanaaltje - Natuurlijke behandelingen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 03-01-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Natuurlijke behandelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!