InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Positiekleding aanschaffen, wat heb je nodig?

Positiekleding aanschaffen, wat heb je nodig?

Positiekleding aanschaffen, wat heb je nodig? Wanneer je zwanger bent, komt er een tijd dat je je eigen strakke spijkerbroek opeens niet meer past. Het is dan zaak om positiekleding aan te schaffen. Wat heb je nu echt nodig, en wat is minder noodzakelijk? En zijn er nou geen goedkopere oplossingen dan een hele nieuwe garderobe? Een goede basis is belangrijk. Maar vaak hoef je niet eens allemaal positiekleding aan te schaffen. Ook de wat langere tops of jurken van 'gewone kledingmerken' kunnen prima voldoen tijdens de zwangerschap. Wanneer je zwanger bent, komt er een moment waarop je niet meer in je eigen kleding past. Gelukkig is er tegenwoordig veel mooie positiekleding te vinden, helemaal volgens de laatste mode. Vroeger was deze kleding zo gemaakt, dat een bolle buik zo lang mogelijk verbogen bleef. Tegenwoordig hoeft dit gelukkig helemaal niet meer, en kun je mooie strakke kleding krijgen, helemaal afgestemd op je bolle buik.

Nu is de zwangerschapskleding van tegenwoordig wel erg leuk, maar al met al draag je het maar een paar maanden. En vaak is deze kleding toch wel erg prijzig. Een hele nieuwe garderobe zit er dan voor veel vrouwen ook niet in.

Belangrijke kledingstukken om aan te schaffen

Het is handig om wel een aantal basis kledingstukken aan te schaffen. Denk aan 2 broeken, en wat basic shirt, en een vest. Zo kun je met wat accessoires toch steeds een andere outfit creëren.

Wanneer?

Wanneer is nu eigenlijk het juiste moment om positiekleding te kopen? Let in ieder geval op dat je de kleding niet te ver van tevoren aanschaft! je weet namelijk nooit hoe je lichaam zich zal gaan vormen. Het kan zijn dat het je hele figuur veranderd tijdens een zwangerschap. Denk bijvoorbeeld ook aan het dikker worden van de benen. Ook zal de buik de laatste maanden het hardst groeien. Houdt er dus ook rekening mee dat er nog voldoende ruimte over is om in te groeien.

Lingerie

Tijdens de zwangerschap zal je absoluut andere lingerie nodig hebben. Je borsten kunnen wel met zo'n 2 kg toenemen. Om slappe borsten na de zwangerschap te voorkomen, is het erg belangrijk om een goede stevige bh te dragen. Let wel op dat je niet gelijk aan het begin van de zwangerschap veel lingerie aanschaft. Naarmate de zwangerschap vordert, kunnen de borsten namelijk nog in omvang toenemen. Verder moeten er sowieso twee voedingsbh's worden aangeschaft. Deze hoeven pas na de bevalling te worden aangeschaft, omdat zelf na de bevalling de borsten nog kunnen groeien.

Goedkope alternatieven

Tweedehands kleding

Omdat zwangerschapskleding iets is wat je relatief kort draagt, kun je overwegen deze kleding tweedehands aan te schaffen. Andere vrouwen hebben het ook maar kort gedragen, en de kleding is dus hoogstwaarschijnlijk niet versleten. Misschien ken je iemand in je omgeving met jonge kinderen? Je kunt diegene vragen kleding te lenen, of over te kopen. Verder worden er op internet vele tweedehands kledingpakketten aangeboden tegen een leuke prijs.

Buikbanden

Een ander goedkoop alternatief voor een hele zwangerschapsgarderobe, is het aanschaffen van buikbanden. Je kunt dan nog lange tijd je eigen shirtjes dragen, en verdoezelen dat ze eigenlijk iets te kort zijn. Een buikband kan onder de kleding worden gedragen, bijvoorbeeld onder een nette blouse. Maar tegenwoordig zijn er ook vele buikbanden te vinden, die mooi over de eigen kleding heen kunnen worden gedragen.

Tips

  • Tegenwoordig zijn er veel leuke A-lijn jurkjes, jassen en tuniekjes te vinden. Door de buikruimte hiervan, kun je ze tot ver in de zwangerschap dragen.
  • Koop geen dure nieuwe schoenen tijdens de zwangerschap! Vaak zijn je voeten dan opgezwollen. De kans is groot dat de schoenen na de zwangerschap te groot zijn.
Gerelateerde artikelen
Tweedehands kleding, waarom niet?Tweedehands kleding, waarom niet?In deze tijd moeten steeds meer mensen gaan bezuinigen. Steeds meer mensen hebben minder geld om aan leuke dingen te bes…
De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwangerIn week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo…
ZwangerschapskledingTijdens de eerste en zelfs het tweede trimester kun je een hoop niet-zwangerschapskleding nog in je garderobe hebben han…
Tien tips voor zwangerschapskledingTien tips voor zwangerschapskledingTijdens de eerste weken van je zwangerschap heb je vaak nog geen speciale positiekleding nodig. Zeker de laagsluitende b…
Een buikband voor de zwangere vrouwEen buikband voor de zwangere vrouwZwanger zijn is iets speciaals. Je gaat steeds trotser lopen met je meer en meer opbollende buikje. Langzamerhand zul je…

Reageer op het artikel "Positiekleding aanschaffen, wat heb je nodig?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!