De ontwikkeling van je baby; 38 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 38 weken zwanger Voor zwangere vrouwen breekt een spannende tijd aan; de uitgerekende datum komt in zicht! Hoewel de meeste baby's net voor of iets na de uitgerekende datum geboren worden; kan het zijn dat de baby (en de bevalling) zich 'aandient' in week 38. Lees in dit artikel alles over de achtendertigste week van een zwangerschap.

Voldragen baby

In week 38 kan een baby er helemaal klaar voor zijn om geboren te worden. Maar het kan ook goed zijn dat de baby nog prima zit 'waar ie zit', en nog even op zich laat wachten. In gewicht zal de baby de komende weken niet meer veel groeien, hooguit een gram of 400 (als de baby nog zo'n 3 weken blijft zitten). Toch kunnen die extra grammen de baby helpen om te leven buiten de baarmoeder; na de geboorte vallen baby's namelijk altijd iets af. In week 38 weegt de 'gemiddelde' baby zo'n 3200 gram en is ongeveer 48 centimeter lang. Er bestaat in week 38 echter niet meer zoiets als 'de gemiddelde baby'. Iedere baby is verschillend, en kan gezond zijn als het lichter of zwaarder is.

De laatste loodjes

Vrijwel alle zwangere vrouwen ervaren de laatste weken van een zwangerschap als zwaar of pittig. Lichamelijk gezien is niet alles meer mogelijk; lopen gaat minder makkelijk en allerlei andere kwalen kunnen een hoogzwangere vrouw minder mobiel maken. Daarbij zullen veel zwangere vrouw behoefte hebben aan rust. De laatste weken kunnen gebruikt worden voor de voorbereiding op de bevalling en geboorte. Het is belangrijk om lichamelijk (maar ook geestelijk) goed uitgerust te zijn. Sommige vrouwen vinden het erg lastig om te moeten 'wachten' op de bevalling. Zeker een eerste keer kan er veel spanning bij komen kijken. Een beetje afleiding kan helpen; op visite, een filmpje kijken of een boek lezen; het is allemaal mogelijk.

Babykleertjes

De meeste zwangere vrouwen hebben hun 'babyuitzet' al helemaal compleet, inclusief babykleertjes. De meest gangbare maat voor pasgeboren baby's is maat 50. De '50' staat voor het aantal centimeters die de baby lang is. Te vroeg geboren baby's passen misschien nog niet in maat 50, voor hen is er kleinere kleding te koop. Meestal vanaf de eerste of tweede maand van de geboorte past een baby in maat 56. Het eerste jaar na de bevalling wisselt een baby vrijwel voortdurend van kledingmaat. Zelfs zo, dat aan het einde van het jaar de meeste baby's in maat 68, 74 of zelfs 80 zullen passen. Na het eerste levensjaar verandert de kledingmaat niet meer zo snel.

Jij in de achtendertigste week

Waarschijnlijk ben je helemaal klaar voor de geboorte van je kindje. Veel vrouwen ervaren in de 'hoogzwangere' weken een soort berusting. Zorgen over pijn en zenuwen voor het 'onbekende' worden minder belangrijk. Het belangrijkste is dat je binnenkort een kindje in je armen zult houden. Misschien is het heel lastig om je een voorstelling te maken van je leven na de geboorte van je kindje. Zeker bij een eerste kindje is het lastig om een voorstelling van je 'nieuwe' leven te maken. Maar ook bij een tweede of volgende kindje zal er veel veranderen. Geef jezelf (en je kindje) na de bevalling de tijd en ruimte om aan de nieuwe situatie te wennen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.brabbels.com

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!