InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De ontwikkeling van je baby: 42 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby: 42 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby: 42 weken zwanger Wie in week 42 nog steeds met een dikke buik rondloopt, weet dat de bevalling zijn heel snel zal aandienen. Veel verloskundigen en gynaecologen zullen een zwangere vrouw niet lang meer laten rondlopen, vanwege de eventuele risico's die dit met zich mee kan brengen. Lees in dit artikel over week 42 van een zwangerschap.

De uitgerekende datum

De spanning kan hoog oplopen tijdens een zwangerschap, wanneer de bevalling zich maar niet aandient. Hoewel een bevalling zo in gang kan worden gezet wanneer de baby er toe besluit, kan het vervelend zijn om in week 42 van de zwangerschap 'nog steeds' met een dikke buik rond te lopen. Het wachten kan eindeloos lang duren, vooral omdat de meeste vrouwen al weken alles op orde hebben voor de bevalling. Helaas is het toch nog even afwachten. Met de nadruk op even, aangezien veel gynaecologen of verloskundigen het niet meer te lang zullen laten duren.

Bevallen in het ziekenhuis

In week 42 is de kans zeer klein dat je als zwangere vrouw nog thuis mag bevallen. Misschien is dat een teleurstelling, maar bedenk dat te ver over tijd raken risico's met zich mee brengen. En dan is het fijn als de juiste zorg dichtbij is, in het ziekenhuis. Over welke risico's spreken we wanneer een vrouw over tijd gaat? De meest voorkomende zijn toch wel dat het vruchtwater begint op te raken waardoor het voor de baby minder prettig is in je buik. Daarnaast speelt de kwaliteit van de placenta een rol, die kan minder goed de voedingsstoffen opnemen. In sommige gevallen kan de baby flink 'aan de maat' zijn, al is het echt niet zo dat een baby ineens heel zwaar en groot is geworden in de laatste twee weken; dit valt reuze mee.

Inleiden, of..?

Wanneer een zwangere vrouw een goede gezondheid heeft, zal de arts in goed overleg waarschijnlijk er voor kiezen om het kind nog even te laten zitten. Waarschijnlijk niet veel langer dan ook echt week 42, daarna zal het waarschijnlijk gehaald gaan worden via inleiding. In sommige gevallen is het niet mogelijk om in te leiden, bijvoorbeeld als de zwangere vrouw nog geen ontsluiting heeft. Er zijn dan medicijnen, of andere middelen, om de ontsluiting op te wekken. Als het erg moeizaam gaat allemaal, kan er eventueel zelfs besloten worden voor een keizersnede. Zeker wanneer een vrouw bij een eerder kindje al een keizersnede heeft gehad, zal natuurlijk bevallen niet meer vanzelfsprekend zijn.

De ontwikkeling van je baby

Je baby is helemaal klaar om geboren te zitten. Waarom hij of zij nog blijft zitten weet natuurlijk niemand, er is in ieder geval ook nog geen prikkel om geboren te worden. Bedenk dat een 'uitgerekende datum' lang niet altijd even secuur kan worden vastgesteld en dat bijna alle vrouwen erna of ervoor bevallen. Het mooie is wel dat je baby nog volop kan profiteren van het leven in de buik van zijn moeder.

Jij in week 42

Probeer niet teveel te 'tobben' over je zwangerschap en aankomende bevalling. Bedenk dat iedere bevalling anders is, of je nu in week 38 bevalt of in week 42. En geef in het ziekenhuis goed aan waar je mee zit, wat je gedachten en gevoelens zijn. De gynaecoloog zal in ieder geval goed naar de 'zakelijke' kant, de medische kant van jouw bevalling kijken. Laat daarom ook zelf goed weten wat je wilt, en probeer hierin flexibel te zijn. Eén ding is zeker: het zal niet lang meer duren voor je jouw kindje in je armen kan houden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.zwangerschapspagina.nl

Reageer op het artikel "De ontwikkeling van je baby: 42 weken zwanger"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 15-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!