InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuis

Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuis

Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuis Meer dan zeventig procent van alle bevallingen vindt plaats in het ziekenhuis. Een dergelijke bevalling (zonder medische noodzaak) wordt ook wel een poliklinische bevalling genoemd. Soms kiezen vrouwen heel bewust voor een bevalling in het ziekenhuis, in andere gevallen is het nodig vanwege de specialistische zorg in het ziekenhuis. Lees in dit artikel alles over de ziekenhuisbevalling.

Kiezen voor het ziekenhuis

In Nederland kun je kiezen voor een thuisbevalling of bevallen in het ziekenhuis. Overigens is er nog een andere mogelijkheid: bevallen in een zgn. 'geboortehuis'. Waar de voorkeur van een zwangere vrouw ook naar uit gaat, de meeste bevallingen eindigen uiteindelijk op de kraamafdeling van het ziekenhuis. Wanneer er geen medische noodzaak voor een ziekenhuisbevalling is, wordt er gesproken van een poliklinische bevalling. Je huurt als zwangere vrouw dan als het ware een kamer in het ziekenhuis, en de bevalling zelf zal geleid worden door de verloskundige die je waarschijnlijk al meerdere keren hebt gezien. Om zonder medische indicatie te kunnen bevallen in het ziekenhuis, moet je een (kleine) eigen bijdrage betalen. Die bijdrage bedraagt ongeveer 500 euro. Wil je weten wat jouw bijdrage zal zijn? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar.

Het begin van de bevalling

Of je nu in je eigen huis wilt bevallen, of in het ziekenhuis, het begin van de bevalling zal altijd eerst thuis plaatsvinden. Bij de eerste tekenen van weeën of het begin van de bevalling (bijvoorbeeld doordat de vliezen breken) neemt de zwangere vrouw contact op met de verloskundige (en eventueel met de kraamverzorgster). Hij of zij zal binnen korte tijd langskomen om te zien hoe het met de zwangere vrouw gaat en hoe de weeën en ontsluiting vorderen. In veel gevallen zal een zwangere vrouw naar het ziekenhuis gaan wanneer zij tussen de 5 a 7 centimeter ontsluiting heeft. In sommige gevallen al eerder. Vrouwen die weten dat ze in het ziekenhuis gaan bevallen, doen er goed aan om tijdig een ziekenhuis tas of koffertje te hebben klaarstaan.

Bevallen met medische indicatie

Er zijn veel situaties denkbaar waarin een vrouw 'gedwongen' wordt om in het ziekenhuis te bevallen. Hier een aantal situaties waarbij bevallen in het ziekenhuis noodzakelijk is:
  • De gezondheid van de vrouw is onvoldoende om thuis te bevallen
  • Een vrouw is zwanger van een twee- of meerling
  • Een vrouw is eerder in het ziekenhuis bevallen met medische indicatie
  • Een vrouw is eerder bevallen middels een keizersnede
  • Een vrouw heeft eerder een moeizame bevalling meegemaakt
  • De baby komt te vroeg of te laat
  • De baby lijkt te klein of juist te groot

Voordelen van een ziekenhuisbevalling

Er zijn voldoende redenen te noemen waarom iemand wil bevallen in het ziekenhuis. Zoals de specialistische zorg die aanwezig is. Maar ook vanwege persoonlijke redenen: sommige vrouwen geeft het meer rust wanneer zij kunnen bevallen in het ziekenhuis. Dat kan zeker het geval zijn wanneer het ziekenhuis niet dichtbij is. Zwangere vrouwen die nadenken over een ziekenhuisbevalling kunnen misschien van tevoren eens in het ziekenhuis kijken op de kraamafdeling om te zien hoe een en ander daar aan toe gaat. Op de kraamafdeling hangt vaak een vrij 'persoonlijke' sfeer, en ook de kamers zijn ingericht op nieuwe moeders en vaders.

Klaar voor de start

Een tas met kleding en spullen voor tijdens en na de ziekenhuisbevalling is een absolute must. Hier een aantal benodigdheden voor in het ziekenhuis:
  • Kleding (voor jezelf)
  • Toiletartikelen
  • Kleding (voor je baby), liefst een aantal setjes
  • Portemonnee met pasjes en kleingeld
  • Verzekeringspapieren
  • Autostoeltje voor de baby
  • Fototoestel/videocamera/telefoon
  • Eventueel tijdschriften of boeken
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.24baby.nl

Reageer op het artikel "Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuis"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 16-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!