InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat je beter wel en niet eet als je zwanger bent

Wat je beter wel en niet eet als je zwanger bent

Over bepaalde producten is vrijwel iedereen het eens, rook en drink niet tijdens een zwangerschap. De schadelijke stoffen die je nog ongeboren kindje kunnen aantasten, kunnen vervelende gevolgen hebben. Maar het blijft niet enkel bij sigaretten en alcohol. Wanneer iemand zwanger is wordt ze overladen met meningen en informatie over producten die zeker niet gegeten mogen worden tijdens een zwangerschap. Maar welke producten mogen we nu echt niet eten tijdens een zwangerschap? En van welke producten of voedingsstoffen mogen we juist iets meer nemen?

Extra voedingsstoffen

Je bent zwanger, meestal ontzettend leuk maar ook spannend. Je zorgt nu niet meer alleen voor jezelf, maar ook voor het wonder in je buik dat zich zal ontwikkelen tot een heuse baby. Om je kindje zich optimaal te laten ontwikkelen, kun je het best extra voedingsstoffen tot je nemen.

Foliumzuur

Eigenlijk moet je al beginnen met het slikken van extra foliumzuur als je de wens hebt zwanger te worden. Aangeraden wordt om het tot minstens de tweede maand van de zwangerschap te nemen, omdat juist in deze periode (periode van bevruchting) foliumzuur het risico op neurale buisdefecten (een open ruggetje) sterk vermindert. Het best kun je foliumzuur slikken in de vorm van een supplement van 0.4 mg per dag.

IJzer

IJzer zorgt voor de aanmaak van de rode bloedlichaampjes in ons lichaam. Het is dan ook van belang tijdens de zwangerschap voldoende ijzer in te nemen. Tijdens een zwangerschap moet ons hart immers harder pompen om voldoende bloed door ons lichaam te laten circuleren. Bij een gezonde en gevarieerde voeding krijg je vaak al genoeg binnen, toch kan het geen kwaad om iedere dag wat extra ijzerhoudende producten te nemen. Denk hierbij aan veel groene (blad)groenten als spinazie, sla en spruiten.

Vitamine B12

Vitamine B12 helpt ook bij het aanmaken van rode bloedcellen, maar zorgt tegelijk voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een tekort aan foliumzuur, waardoor er een bloedarmoede kan ontstaan. Je kunt vitamine B12 vinden in veel dierlijke producten als vis, melk, vlees(waren) en eieren.

Vitamine C

Vitamine C helpt bij de opname van foliumzuur. Vooral producten met een hoog vitamine C gehalte houden ook tijdens verhitting (bijvoorbeeld het koken van bepaalde voeding als aardappelen en paprika) meer foliumzuur vast dan producten met een lager gehalte vitamine C.

Calcium

Tijdens je zwangerschap heb je meer calcium nodig. Calcium zorgt voor een stevig beendergestel en sterke en gezonde tanden. Als je zwanger bent kun je het best zorgen dat je minimaal een halve liter tot 750 ml melk binnen krijgt. Tijdens de zwangerschap is je calciumopname sterk verhoogd.

Omega 3-vetzuren

Voor een optimale hersenontwikkeling van je baby heb je omega 3-vetzuren nodig. Deze vetzuren kun je voornamelijk vinden in vette vis zoals (rode) zalm.

Sommige voeding kun je beter niet eten als je zwanger bent

Net zoals je ongeboren kindje van sommige voedingstoffen wat extra’s kan gebruiken, zijn er ook voedingstoffen en bepaalde voeding waarmee je uit moet kijken

Vitamine A

Vitamine A is gezond, maar tijdens je zwangerschap kun je beter voorkomen dat je hier teveel van neemt. Wanneer je een overdosis vitamine A neemt kan dit schadelijke gevolgen hebben voor je ongeboren kindje. Het kan bijvoorbeeld leiden tot aangeboren afwijkingen. Let dan ook op dat je niet meer dan de aangeboden dagelijkse hoeveelheid binnen krijgt en overschrijdt zeker de drempel van 10.000 IE per dag niet. Ook hier geldt weer, als je goed en gezond eet volgens de voedingsdriehoek zal je meer dan voldoende vitamine A binnen krijgen.

Lever

Tijdens de zwangerschap kun je het best oppassen met lever en leverproducten. Hierin zit namelijk een hoge dosis vitamine A, welke schadelijke gevolgen kunnen hebben voor je ongeboren kindje.

Rauw vlees & rauwe vis, schaal- en schelpdieren

Rauwe vleeswaren zoals filet american, rosbief, preparé, tartaar, chorizo, salami en carpaccio kan je tijdens een zwangerschap beter niet eten vanwege de mogelijke parasieten die erin zitten. Kook of bak vlees en vis dan ook helemaal gaar, zodat de parasieten gedood worden. In vis, schaal- en schelpdieren kan de listeria bacterie zitten, zorg dus ook bij deze producten dat ze helemaal gaar zijn of sla ze over tijdens je zwangerschap.

Rauwe eieren en rauwe kip

Etenswaren waar rauwe eieren inzitten, en ook rauwe of niet genoeg gegaarde kip kun je het best niet eten tijdens een zwangerschap. Er bestaat een kans dat de salmonellabacterie hierin voorkomt waardoor je behoorlijk ziek kunt worden. Eieren kun je daarnaast ook het best in de koelkast bewaren. Producten die je tijdens de zwangerschap daarom ook liever laat staan zijn: bavarois, mousse of zelfgemaakte mayonaise.

Extra voeding tips tijdens een zwangerschap

  • De basis voor voeding is voor iedereen gelijk. Of je nu wel of niet zwanger bent, zorg dat je eet volgens de voedingsdriehoek.
  • Pas op met rauwe ongewassen groenten, omdat deze de listeria bacterie kunnen bevatten
  • Beperk uw koffiegebruik tijdens de zwangerschap tot maximaal één kopje per dag
  • Was je handen na iedere (bereiding van een) maaltijd
  • Pas op met rauwe melk(producten), omdat deze ongepasteuriseerd zijn, waardoor ze vele bacteriën kunnen bevatten
  • Houd altijd de houdbaarheidsdatum in de gaten, producten die langer dan 12 uur geopend in de koelkast staan kun je beter niet meer eten
© 2014 - 2019 Lica, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Is mijn kat zwanger?Is mijn kat zwanger?Een zwangere kat wordt ook wel een drachtige kat genoemd. Veelal wordt aangeraden bij het nemen van een kat om deze te l…
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…
Bronnen en referenties
  • http://www.uzleuven.be
  • http://www.mamaenzo.be

Reageer op het artikel "Wat je beter wel en niet eet als je zwanger bent"

Infoteur: Lica
Gepubliceerd: 26-11-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!