InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Aanhoudende vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Aanhoudende vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Aanhoudende vermoeidheid tijdens de zwangerschap Het eerste trimester van de zwangerschap staat erom bekend dat je flink last kunt hebben van kwaaltjes, waaronder extreme vermoeidheid. Bij sommige vrouwen beperkt deze vermoeidheid zich helaas niet tot de eerste twaalf weken. De vermoeidheid kan aanhouden tot wel twintig weken, of zelfs de hele zwangerschap! Soms is er een achterliggende oorzaak te vinden. Bijvoorbeeld ijzertekort. Ook extra vitaminen zorgen voor wat extra energie. In andere gevallen zit er helaas niets anders op dan toegeven aan de vermoeidheid.

Vermoeidheid in het eerste trimester

In het eerste trimester van de zwangerschap gebeurt er ontzettend veel. Het is dan ook niet vreemd dat dit nogal wat van je lichaam vraagt. Het enige dat je hieraan kunt doen is je levensstijl aanpassen. Luister goed naar je lichaam en geef eraan toe wanneer je rust nodig hebt! Probeer tussendoor even te gaan liggen en ga lekker vroeg naar bed 's avonds. Ook al is de kans groot dat je de volgende ochtend weer net zo moe wakker wordt. In de meeste gevallen is er licht aan het einde van de tunnel. Na het eerste trimester trekt de extreme vermoeidheid weg en heb je juist energie voor tien!

Vermoeidheid die niet overgaat na het eerste trimester

Helaas kunnen niet alle vrouwen bevestigen dat de vermoeidheid over is na de eerste drie maanden. Sommige zwangere vrouwen hebben in de weken daarna nog steeds last van extreme vermoeidheid. Maak je hierom niet gelijk druk. Het is heel normaal dat je na een week of zestien pas wat verschil merkt in energieniveau. Ook nu kun je het beste proberen om rust te pakken op het moment dat je lichaam het nodig heeft.

IJzertekort

Toch is het zaak dat je luistert naar je lichaam. Soms heeft de vermoeidheid wel een achterliggende oorzaak. Zo kan er tijdens de zwangerschap een ijzertekort ontstaan. De groei van de baby vergt veel ijzerverbruik van een vrouw. Het is dan ook niet vreemd dat je hier een tekort van kunt krijgen. Een laag ijzergehalte zorgt voor ernstige vermoeidheid. Andere symptomen van een laag ijzergehalte zijn duizeligheid, hartkloppingen, zweten en oorsuizen. Heb je hier last van? Geef het dan aan bij de verloskundige. Zij kunnen ijzertabletten voorschrijven en zullen het ijzergehalte nauwlettend in de gaten houden.

Vitaminen

Als aanvulling op je dagelijkse voeding kun je vitaminen speciaal voor zwangere vrouwen slikken. Soms wil een tekort aan vitaminen namelijk nog wel eens zorgen voor een uitgeput gevoel. Vitaminen voor zwangere vrouwen bevatten onder andere foliumzuur en vitamine D. Deze zijn belangrijk voor het energieniveau van de moeder, maar ook voor de ontwikkeling van de baby!

De hele zwangerschap moe!

Bij sommige vrouwen verdwijnt de vermoeidheid de hele zwangerschap niet meer. Ook is er geen achterliggende oorzaak te vinden. Het ijzergehalte is prima. Ook de bloeddruk is in orde. Extra vitaminen hebben geen enkel effect. Soms is het helaas niet anders en blijf je de gehele zwangerschap lang ontzettend moe, zonder dat hier een oorzaak voor te benoemen is. In dat geval zit er niets anders op dan er aan toegeven. Bespreek de mogelijkheden om minder te gaan werken en neem je rust in acht!

's Nachts niet kunnen slapen

Veel vrouwen die last hebben van aanhoudende vermoeidheid, hebben last van het feit dat ze 's nachts juist niet in slaap kunnen komen. Soms lijkt het wel of je gewoon té moe bent om te kunnen slapen. Erg vervelend, juist nu je je slaap zo hard nodig hebt.

Het beste wat je kunt doen is in ieder geval gewoon in bed blijven liggen. Zo krijgt je lichaam toch de rust die het nodig heeft. Indien mogelijk kun je overdag een beetje bijslapen. Slaap overdag niet langer dan een uur.Wanneer je langer slaapt raakt je bioritme in de war. Dit geeft alleen nog maar meer problemen met 's nachts in slaap vallen.

Zorg voor een comfortabele houding in bed. Dit kun je doen door te slapen met een voedingskussen. Heb je geen voedingskussen? Gebruik dan een ander kussentje of een opgerolde handdoek. Deze leg je tussen je knieën, onder je buik of tegen je rug. Net waar je de steun het meest nodig hebt.

Een geruststellende gedachte is dat je ongeboren baby geen nadelige gevolgen kan ondervinden van het feit dat je last hebt van slaapgebrek of oververmoeidheid.
Gerelateerde artikelen
Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!"Ach toe, één glaasje kan toch geen kwaad?!": hoewel de heersende opvatting over alcohol drinken tijdens je zwangerschap…
Het eerste trimester van de zwangerschapHet eerste trimester van de zwangerschapIn het eerste trimester van de zwangerschap vinden fijne en belangrijke gebeurtenissen plaats. Denk hierbij aan de bevru…
Zwanger en vermoeidheidZwanger en vermoeidheidZwangerschap en vermoeidheid: het zijn twee dingen die soms gewoon bij elkaar lijken te horen. Vooral de eerste vier maa…
Voeding en zwangerschap: voedingsrichtlijnenTijdens de zwangerschap is het belangrijk je voedingspatroon aan te passen. Sommige voedingsmiddelen zijn niet zo goed v…
De ontwikkeling van je baby; 14 weken zwangerIn week 14 wordt een kindje in de buik van een zwangere vrouw steeds actiever en beweeglijker. De baby krijgt over het h…
Bronnen en referenties
  • Folder KNOV
  • http://www.davitamon.nl/producten/mama/compleet/
  • https://www.thuisarts.nl/zwangerschap/ik-heb-last-van-bloedarmoede-tijdens-mijn-zwangerschap
  • http://www.oudersvannu.nl/zwanger-zijn/week-2/gezondheid-verzorging/zwangerschapskwalen/vermoeidheid-tijdens-zwangerschap/

Reageer op het artikel "Aanhoudende vermoeidheid tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Denn
Gepubliceerd: 21-04-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!