InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Reflexen bij pasgeborenen

Reflexen bij pasgeborenen

Wat meer uitleg over reflexen en reflexen bij pasgeborenen. Bestaan er verschillende soorten reflexen en wat is de betekenis ervan? Een reflex is een onwillekeurige reactie op bepaalde prikkels. Er bestaan 2 soorten reflexen: permanente reflexen en voorbijgaande reflexen.

Voorbeelden van permanente reflexen zijn:

  • Pupilreflex: men onderzoekt de pupil op een reactie op vb. licht.
  • Oogknipperreflex: bij een plotse beweging naar de ogen toe, knippert men automatisch.
  • Kniepeesreflex
  • Penisreflex

Ook niezen, hoesten, braken, slikken, hikken en geeuwen horen tot de (permanente) reflexen.

Voorbeelden van voorbijgaande reflexen zijn:

  • De snuffel- of zoekreflex: men raakt de mondhoek van een pasgeborene aan en het kindje draait zijn hoofdje wanneer het honger heeft.
  • De zuigreflex: wanneer men een pink in het mondje van een pasgeborene steekt en het gehemelte tast, begint het spontaan op de pink te zuigen.
  • De grijpreflex: waarin: de plantaire en palmaire grijpreflex. De plantaire grijpreflex uit zich wanneer men druk uitoefent aan de teenbasis. De tenen trekken dan samen. Dit ook met de palmaire grijpreflex: wanneer men druk uitoefent aan de handpalm, neemt de baby de vinger vast.
  • De babinski-reflex: ook wel de voetzoolreflex genoemd. Wanneer men zachtjes met de nagel over de buitenzijde van de voet gaat, spreiden de tenen van de pasgeborene zich.
  • De Moro-reflex: de reflex waarbij een schrikreactie bij de baby wordt opgewekt.
  • De asymmetrische tonische nekreflex: wanneer men het hoofdje van de pasgeborene naar één kant draait, strekken zich de arm en het been aan die kant, terwijl de arm en het been aan de andere zijde zich buigen.
  • Kruipreflex
  • Stap- of loopreflex
  • Primitieve steunreflex
  • Rootingreflex: wanneer men de mondhoek van de pasgeborene aanraakt, draait het zijn hoofdje automatisch in die richting.

Verscheidene van deze voorbijgaande reflexen verdwijnen geleidelijk de eerste weken en maanden om daarna defintief weg te blijven. anderen verdwijnen slechts tijdelijk om er na permanent terug te komen.
© 2007 - 2018 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Reflexen bij de babyReflexen bij de babyEen baby kent, net als een volwassene, diverse reflexen. De belangrijkste reflexen bij de baby zijn de Moro-reflex, de a…
Zenuwstelsel; het ontstaan van reflexenEen reflex is de eenvoudigste integratie van het sensorische (afferente) en motorische (efferente) zenuwstelsel. Een ref…
Reflexen en reflexboog: kniepeesreflexReflexen en reflexboog: kniepeesreflexEen actie die door het centrale en perifere zenuwstelsel automatisch wordt uitgevoerd, maar waar de wil geen invloed op…
INPP-methode: leren afsluiten van (primitieve) reflexenINPP-methode: leren afsluiten van (primitieve) reflexenEr bestaat een groep kinderen waarvan, ondanks dat je het niet aan de buitenkant kunt zien, aspecten van de ontwikkeling…
De kniepeesreflex  zo werkt datDe kniepeesreflex zo werkt datHet menselijk lichaam telt talloze reflexen. De kniepeesreflex is er een van. Vrijwel iedereen kent dit wonderlijke mech…

Reageer op het artikel "Reflexen bij pasgeborenen"

Reactie

Marie, 15-06-2009 21:13 #1
Penisreflex? Ik ben van opleiding kinderverzorgster en heb tijdens mijn opleiding nooit zoiets gehoord! Ook mijn moeder, verpleegkundige, kent deze niet! Iis hier een verlaring voor want volgens mensen die wij raadpleegden bestaat deze reflex niet! Reactie infoteur, 17-06-2009
Hallo,

misschien vind je het inderdaad een wat vreemde benaming maar bij ons is dit toch opgenomen onder zijnde een reflex.
Als je een babyjongen een ander pampertje geeft, reageert zijn piemeltje hierop, niet altijd maar het kan.
Ook als je een kindje in bad stopt, kan het voorvallen dat het piemeltje rechtopstaat. Dus ik vermoed wel dat je weet over welke reflex het gaat.
Dit heeft niks met opwinding (sexuele) te maken maar met prikkels. (zoals vb de reflex van tepels wanneer het koud is)
Naarmate de jongens ouder worden, leren ze deze onder controle houden, eigenlijk zouden ze bij de voorbijgaande reflexen moeten horen. Maar gezien de mannen later toch nog steeds 'een erectie' hebben, wordt dit toch als een permanente gezien.
Hopelijk schept dit enige duidelijkheid, een vriendelijke vraag mag steeds gesteld worden.

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 26-03-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!