InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat betekent de APGAR-score bij een pasgeborene?

Wat betekent de APGAR-score bij een pasgeborene?

Wat betekent de APGAR-score bij een pasgeborene? Een pasgeborene wordt op verscheidene punten 'beoordeeld' . Op deze manier hebben vroedvrouw en kinderarts een eerste goed zicht op de algemene gezondheidstoestand van de pasgeborene.

Verschillende lichamelijke kenmerken

De verschillende lichamelijke kenmerken waarop een pasgeborene wordt beoordeeld zijn:
  • hersenen en zenuwen (neurologisch)
  • hart en bloedvaten (cardiovasculair)
  • longen (respiratoir)

De apgar-score geeft dus een evaluatie weer van de fysische toestand van de baby en geeft ook een voorspelling van het verdere verloop van de gezondheid van de baby. De apgar-score wordt respectievelijk 1 minuut, 5 minuten en 10 minuten na de geboorte bepaald. Wanneer een baby 1 minuut na de geboorte een apgar heeft van 8, na vijf minuten een apgar van 9 en na 10 minuten nog een apgar van 9 zal het de komende minuten en uren normaalgezien ook verder goed blijven doen (dit is niet altijd zo het geval. Er bestaan altijd onderliggende ziekten, aandoeningen en onverwachte ziektebeelden). Hiermee wordt bedoeld dat de baby het vermoedelijk goed zal blijven doen maar onverwachte ziektebeelden kunnen steeds altijd in elk leeftijdsstadium zich voordoen, de apgarscore is geen 100% dichte zekerheid dat alles goed zal blijven. Wanneer een baby echter een apgar van respectievelijk 9, 7 en 3 heeft, betekent dit dat de baby vb zuurstof nodig heeft, een vale huidskleur heeft,... De toestand van deze baby is dus na enkele minuten verslecht. Deze baby heeft extra zorgen en onderzoeken nodig en verkeert misschien in levensgevaar. Deze apgar kan na de nodige zorgen uiteraard weer verbeteren maar dit hangt dan natuurlijk van kind tot kind af en van de conditie van het kind.

De maximale apgar-score bedraagt 10. Per categorie kan men dus maximaal 2 punten 'verdienen'.

De vijf tekens waarop deze apgar berekend wordt, zijn:

  • De hartslag: Wanneer de hartslag van de pasgeborene gemeten wordt, en deze is niet hoorbaar, heeft deze baby geen punten voor de categorie 'hartslag'. Wanneer de hartslag minder dan 100 slagen per minuut bedraagt, wordt er een 1 gegeven. Wanneer de hartslag meer dan 100 per minuut bedraagt, wordt het maximale van 2 punten toegekend want een pasgeborene heeft in goede conditie een hartslag van zeker meer dan 100 slagen per minuut nodig.
  • De ademhaling: Wannneer de baby geen adem neemt gedurende langer dan 1 minuut (ook wel 'apneu' genaamd), is dit 0 punten. Een langzame, zwakke en onregelmatige ademhaling een 1. Wanneer de baby goed schreit en regelmatig ademhaalt, is dit een 2.
  • De spiertonus: Wanner de armpjes en beentjes slap langs het lichaam van de baby heen liggen:0. Wanneer ze een buigreflex hebben maar het zou nog beter kunnen, een 1. Wanneer de baby's armpjes en beentjes een goede buigtonus hebben, een 2.
  • De reflexen: Wanneer de baby op de uitgevoerde reflexen (zie special: de reflexen bij een pasgeborene, nog in opmaak!) geen reactie vertoont, een 0. Een licht verminderde reactie, een 1. Een goede reactie op de reflexen, een 2.
  • De huidskleur: Een volledige rooskleurige huid krijgt een 2. Wanneer het lichaam een bijna rooskleurige huid heeft maar de armen, benen (de extremiteiten) vertonen een blauwachtige schijn(cyanotisch), een 1. Een bleke of blauwe huidskleur een 0.

Wanneer de baby een 7 of meer behaalt, zijn er geen problemen. Tussen 4 en 6 is het matig en is er misschien tussenkomst van een kinderarts of neonatoloog nodig. 3 of minder betekent een zeer ernstige toestand met reanimatie tot gevolg.

Eerst verliest de baby punten op kleur en ademhaling, dan op spiertonus en reflexen en als laatste op hartfrequentie. De hartfrequentie is de beste parameter voor het instellen en het volgen van de reanimatie.

Lees verder

© 2007 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Apgar-score bij pasgeborenenDe Apgar-score bij pasgeborenenDirect na de geboorte zal je pasgeboren baby aan een aantal tests onderworpen worden. Deze tests controleren de gezondhe…
Apgar-score: gezondheid van de babyApgar-score: gezondheid van de babyDe apgar-score is ontwikkelt door Virginia Apgar. De apgar-score word uitgevoerd één minuut na de geboorte van een baby.…
Reflexen bij de babyReflexen bij de babyEen baby kent, net als een volwassene, diverse reflexen. De belangrijkste reflexen bij de baby zijn de Moro-reflex, de a…
Zenuwstelsel; het ontstaan van reflexenEen reflex is de eenvoudigste integratie van het sensorische (afferente) en motorische (efferente) zenuwstelsel. Een ref…
Reflexen en reflexboog: kniepeesreflexReflexen en reflexboog: kniepeesreflexEen actie die door het centrale en perifere zenuwstelsel automatisch wordt uitgevoerd, maar waar de wil geen invloed op…

Reageer op het artikel "Wat betekent de APGAR-score bij een pasgeborene?"

Reacties

Lise (infoteur), 31-01-2009 15:27 #3
Inderdaad! De apgar-score kan op heel korte tijd verbeteren (binnen enkele minuten dus al) na de geboorte, waarna hij een even kerngezonde baby is als elk andere. Enkel is het verschil dan dat hij net na de geboorte het iets moeilijker had.
groetjes!

Woody, 30-01-2009 11:20 #2
Onze baby had een apgar score van 1,5,9. Slechte start maar hij is daarna kerngezond verklaard. Nu hopen dat dit ook blijft in de toekomst.

Tamara, 13-01-2009 00:10 #1
Ik heb een vraag, als een baby een apgar score heeft van 2, 2,6, is het dan nodig om de baby naar het ic of een kinderziekenhuis te brengen?

Wie kan mij hier antwoord op geven?

hartelijke groet,
tamara Reactie infoteur, 13-01-2009
Hallo,

heb iets te vlug het bericht gepubliceerd. Hier het vervolg…
Gezien de apgar toch verbeterde 10 minuten(6) na de bevalling is misschien verdere opname naar een gespecialiseerd ziekenhuis niet nodig, maar misschien wel een extra 'oogje in het zeil houden'. Veel hangt af van de situatie zelf en waarvan de baby zovele punten verliest. De ademhaling moet goed zijn en vb niet moeizaam, de reflexen, de hartslag… Allemaal redenen waarvan het afhangt of verdere (eventuele ic) opname nodig is.
Hopelijk heb je hier wat aan.
vriendelijke groeten, Liesbeth

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 26-03-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!