InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Herstel na zwangerschap - Tips

Herstel na zwangerschap - Tips

Herstel na zwangerschap - Tips Na de zwangerschap en bevalling kunnen er door hormonen c.q. verstoorde hormoonhuishouding problemen ontstaan als haaruitval, pigment-afwijkingen (pigmentvlekken of zwangerschapsmasker), geringe vorming van de borstvoeding of melkproductie en depressieve gevoelens of postnatale depressie (post-partumdepressie). Bepaalde voeding, ondersteunende kruiden en supplementen, kunnen het herstel van klachten of problemen na de zwangerschap helpen te bevorderen.

Herstel na zwangerschap

Na de zwangerschap en de bevalling kunnen er een aantal problemen ontstaan. De meest voorkomende problemen zijn:
  • haaruitval
  • pigmentafwijkingen
  • onvoldoende vorming borstvoeding
  • post natale (post partum) depressie

Hormonen en hormoonhuishouding

Veel van deze problemen zijn terug te voeren op (onvoldoende) aanpassing aan de veranderende hormonen en hormoonhuishouding tijdens en na de zwangerschap. Bepaalde voeding, (voedings)supplementen en kruiden kunnen de hormoonhuishouding na de bevalling weer helpen te normaliseren.

Haaruitval na zwangerschap

Een mens verliest normaal gesproken ca.100 haren per dag. Tijdens de zwangerschap kan dit aantal veel lager liggen. Daarentegen kan er na de zwangerschap soms juist sprake zijn van abnormaal veel haaruitval, waarbij soms zelfs kale plekken ontstaan. In feite is er op dat moment eigenlijk sprake van een uitgesteld verlies van haren die tijdens de zwangerschap (te lang) zijn vastgehouden. Hoewel dit een normaal proces is, is het vaak wel een vervelend verschijnsel. Vrouwen en hun haar...., dat kan echt heel gevoelig liggen. Over het algemeen zal deze haaruitval zich op den duur vanzelf herstellen. Bij eventuele problemen bij het herstel of bij extreem haaruitval kunnen de volgende supplementen de haargroei helpen te herstellen:
  • B-vitaminen
  • Zwavelhoudende aminozuren
  • Kiezelzuur
  • Biotine
  • Selenium

Zwangerschap en pigmentafwijkingen

Tijdens de zwangerschap vinden veranderingen van pigmentstructuren, de zogenaamde pigmentvlekken, vaak plaats op de buik, rond de tepels en soms in het gezicht. De term voor pigmentvlekken in het gezicht is zwangerschapsmasker. Over het algemeen verdwijnt dit overmatige pigment geleidelijk weer vanzelf in de periode na de zwangerschap. Indien dit pigment niet soepel verdwijnt of bij eventuele problemen, kunnen de volgende middelen c.q. supplementen helpen:
  • Carotenoïden
  • Zink(tegen overschot aan koper)

Borstvoeding na zwangerschap

Wanneer de borstvoeding niet goed op gang komt, kan er soms sprake zijn van psychische belasting in plaats van lichamelijke oorzaken. Hetgeen helemaal niet zo gek is, want er gebeurt in relatief korte tijd ontzettend veel en er is bijna geen tijd om rustig bij te komen te ontspannen of te acclimatiseren. Aanwijzingen die naar voren komen betreffende een lichamelijke oorzaak van een stagnerende borstvoeding liggen in een tekort aan vitamine B6 tijdens het laatste trimester van de zwangerschap.

Supplementen om de borstvoeding te stimuleren

  • Extra inname van 25 mg vitamine B6 (het beste is om dit al tijdens het derde trimester van de zwangerschap te doen)
  • Volksmiddeltjes, waarvan de werking niet wetenschappelijk is aangetoond, maar die uit ervaring voortkomen en in de praktijk wel schijnen te werken zijn onder andere bruin bier, de kruiden karwij en venkel. Een Surinaams volksmiddeltje om de borstvoeding te stimuleren is taugé
  • Kruiden waarvan de werking wetenschappelijk is onderzocht betreffende de invloed op de borstvoeding c.q. de melkgift zijn: vlierbes (Sambucus nigra) die de melkgift schijnt te bevorderen. Salie (Salvia officinalis) die de melkgift juist lijkt te verminderen.

Postnatale depressie (Post-partumdepressie)

De vele veranderingen ineens in korte tijd en het gebrek aan tijd voor herstel, bijkomen en rustig 'in te kunnen groeien' in de nieuwe situatie, kunnen een grote impact hebben op de gemoedsstemming. Een onvoldoende herstel van de normale, gangbare hormoonhuishouding na de zwangerschap, wordt als belangrijkste oorzaak van een post-natale depressie gezien. Voeding, kruiden en supplementen die de klachten kunnen verminderen of bij kunnen dragen aan de normalisering van de hormoonhuishouding zijn o.a:
  • Beperking van verzadigde vetten
  • Voldoende onverzadigde vetzuren, m.n. omega-vetzuren
  • Vitamine B6
  • Magnesium
  • Kruiden Dong Quai, Troszilverkaars, Hartsgespan, Monnikpeper en isoflavonen uit Soja
  • Sint Janskruid, Rhodiola wortel en Schisandra wortel hebben een algemene antidepressieve werking.

Depressieve gevoelens

Buiten het gebruik van stimulerende voeding, kruiden en supplementen voor normalisering van de hormoonhuishouding, is het belangrijk om te accepteren dat sombere of depressieve gevoelens erbij kunnen horen. Erg belangrijk is om veel over de (sombere) gevoelens te blijven praten. En vooral: er geen schaamte of schuldgevoel over te hebben. Veel vrouwen voelen zich schuldig om sombere of depressieve gevoelens te hebben, omdat ze 'met hun pasgeboren kindje toch juist heel erg blij zouden moeten zijn'. Indien de depressieve gevoelens langere tijd aanhouden, is het raadzaam om een deskundige (arts of psycholoog) te raadplegen en/of met lotgenoten te praten.

Lees verder

© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Ibuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bi…
Haaruitval na de zwangerschapHaaruitval na de zwangerschapHaaruitval: zwangerschap, bevalling. Tijdens de zwangerschap straal je van gezondheid, zo lijkt het wel. Tenminste, aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Orthica map
  • Dijkstra, J. Vademecum Orthomoleculaire Voedingsleer

Reageer op het artikel "Herstel na zwangerschap - Tips"

Reacties

Yolanda, 02-08-2012 21:40 #3
L.S.
Na de zwangerschap doen zich zodanig dikke benen en enkels voor, dat er niet gelopen kan worden. De jonge moeder moet het ziekenhuis uit om bed vrij te maken.

Remedie tegen dikke benen en enkels na de zwangerschap?

B.V.B. dank voor Uw informatie, met vriendelijke groet,
Y. de Vries.

Sila (infoteur), 05-10-2007 23:54 #2
@Merel, het is me niet helemaal duidelijk of jouw vraag betrekking heeft op nog zwanger raken (vruchtbaarheid) of stimuleren van een gezonde zwangerschap als je al zwanger bent.

Om zwanger worden (vruchtbaarheid) te stimuleren, kunnen bepaalde kruiden een stimulerende werking hebben, zoals Agnus cactus, Wilde Yam en Salie. Deze kun je vinden in de serie Gezonde Kruiden onder de beginletter van het kruid. Agnus cactus kun je b.v. vinden in:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/2132-gezonde-kruiden-a.html

(deze link kun je niet direct aanklikken, maar wel kopieren en in de adresbalk plakken).

Indien je vraag betrekking heeft op het bevorderen van een goede of gezonde zwangerschap (als je al zwanger bent), dan kun je informatie en tips vinden in:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/3113-zwangerschap-gezonde-tips.html

En verder blijft het natuurlijk altijd goed om adviezen van artsen of deskundigen te vragen en volgen.

Veel succes ermee!
Groet van Sila (auteur artikel)

Merel, 17-09-2007 12:38 #1
Welke kruiden kan ik gebruiken om een zwangerschap te bevorderen

Infoteur: Sila
Laatste update: 25-10-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!