InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zuurstofgebrek bij baby’s: koeling helpt de schade beperken

Zuurstofgebrek bij baby’s: koeling helpt de schade beperken

Zuurstofgebrek bij baby’s: koeling helpt de schade beperken De geboorte van een baby die met ernstig zuurstoftekort ter wereld is gekomen, maar waarvan de moeder wel de hele periode heeft voldragen kent tegenwoordig een nieuwe behandeling. De kleintjes worden namelijk na de geboorte enige dagen op 33,5 graden gekoeld. Het overlijden neemt daardoor af en ook het aantal handicaps zou aanzienlijk verminderd worden.

UMC Utrecht behandelde al tientallen kinderen

De behandelmethode zal in 2009 ondermeer gebruikt worden op de afdeling neonatologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Dit is een gespecialiseerd ziekenhuis op het gebied van vroeggeboren kinderen met een ernstig zuurstof tekort. IN het UMC in Utrecht zijn al tientallen baby's op deze manier behandeld bij zuurstofgebrek.

1 op de 100 kinderen heeft zuurstofgebrek

Van alle kinderen wordt 1 op de 100 geboren met zuurstoftekort. Dit is dan ontstaan tijdens de bevalling. In 10 procent van alle gevallen is het tekort heel ernstig. Van deze baby’s loopt 65 procent handicaps op. Een ander deel overlijdt. De koelbehandeling zorgt ervoor dat 20 procent van de kinderen wel blijft leven of er zonder beperkingen uitkomt.

Temperatuur wordt heel laag gehouden

Bij de behandeling wordt de baby vrij snel na de geboorte in een watermatrasje gewikkeld. Met lauw water wordt de temperatuur van het kind heel laag gehouden. Daardoor komt de baby als het ware in een soort coma terecht, waarbij de stofwisseling stil komt te liggen. Ook het hartje klopt vanzelfsprekend veel minder snel, terwijl de beademingsapparatuur voor de toevoer van voldoende zuurstof zorgt. Door deze methode krijgt het lichaam van de baby de tijd om bij te komen van het zuurstoftekort tijdens de bevalling. Bij tekort aan zuurstof ontstaat namelijk vaak een ontstekingsreactie. Er komen te veel neurotransmitters vrij en cellen raken daardoor aangetast. Door de koeling wordt die reactie uitgesteld en krijgt het lichaam de kans om de schade te herstellen. Waarschijnlijk zullen jaarlijks zo’n 200 baby’s met ernstig zuurstofgebrek op deze manier geholpen kunnen worden.

Therapeutische hypothermie

De therapeutische hypothermie zoals de behandeling heet werd overigens al jaren als experiment gebruikt in diverse ziekenhuizen. Nu is gebleken dat het echt werkt en nemen veel ziekenhuizen de methode over. Het UMC in Utrecht behandelt baby’s met zuurstoftekort in 2009 al met de methode en het UMC Groningen en andere ziekenhuizen gaan er ook in 2009 mee starten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuurstofgebrek bij baby’s: koeling helpt de schade beperken"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-02-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Hart- en vaatziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!