InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden en zijn boven je 40ste

Zwanger worden en zijn boven je 40ste

Zwanger worden en zijn boven je 40ste Zwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrouwen worden op steeds latere leeftijd zwanger: meestal is dit het gevolg van een carrière die ze eerst maken. Maar soms ook duurde het langer dan verwacht om zwanger te worden, of komt een zwangerschap als een verrassing.

Zwanger worden

Het zwanger worden vanaf het 40ste levensjaar is niet meer zo makkelijk als het lijkt. De vruchtbaarheid van de vrouw gaat vanaf het 35e jaar sterk achteruit. Een vrouw van 20 jaar heeft iedere maand 20-25 procent kans om zwanger te raken. Een vrouw van 40 jaar heeft iedere maand nog slechts 3-6 procent kans om zwanger te raken. De cyclus kan ook onregelmatiger worden. Ondanks het lagere slagingspercentage zijn er toch nog genoeg vrouwen vanaf 40 jaar die zwanger worden, al dan niet bewust. Voor vrouwen die niet zwanger willen worden, is het daarom raadzaam om toch een anticonceptiemiddel of condoom te gebruiken.

Zwanger zijn

Het zwanger zijn op wat oudere leeftijd brengt ook risico's voor zowel moeder als kind met zich mee. Het aantal miskramen neemt toe met de leeftijd van de moeder: vrouwen tussen de 40 en 45 jaar hebben 33 procent kans op een miskraam. Vrouwen boven de 45 jaar hebben 50-75 procent kans op een miskraam. Dit komt mede door het feit dat de eicellen niet meer vitaal zijn; er ontstaan hierdoor veel misvormingen aan het embryo. De kans op een kind met het syndroom van down is ook groter naar gelang de leeftijd van de vrouw toeneemt:
  • 40 jaar: 1: 78 zwangerschappen
  • 42 jaar: 1: 45 zwangerschappen
  • 44 jaar: 1: 26 zwangerschappen
  • 46 jaar: 1: 14 zwangerschappen
  • 48 jaar: 1: 8 zwangerschappen
  • 50 jaar: 1: 4 zwangerschappen

Om deze reden worden bij vrouwen van boven de 37 standaard de combinatietest aangeboden, eventueel aangevuld met een vruchtwaterpunctie: hiermee kan men ontdekken of het kind een afwijking heeft, met name het syndroom van down. Voor de vrouw zelf is er ook een groter risico op zwangerschapsdiabetes, wanneer men op latere leeftijd zwanger wordt. Ook de kans op een hoge bloeddruk is groter. De zwangere vrouw zal zich gedurende de zwangerschap goed moeten laten begeleiden en rekening moeten houden met de verhoogde risico's voor moeder en kind.

Bevalling

Het aantal doodgeboren kinderen ligt bij zwangere vrouwen vanaf 40 jaar hoger dan bij vrouwen van tussen de 20-30 jaar. Voor jonge vrouwen is de kans 9 op 1000, bij oudere vrouwen is de kans 12 op 1000. Ook de kans om te bevallen middels een keizersnede neemt toe met de leeftijd: een vrouw van 25 heeft 5 procent kans om via een keizersnede te moeten bevallen, een vrouw van 40 heeft 12 procent kans hierop.

Borstkanker

Gemiddeld krijgt 1 op de 9 vrouwen borstkanker. Wanneer vrouwen vanaf hun 35e jaar pas beginnen met hun eerste kind, is het risico op borstkanker verhoogd. Dit geldt alleen voor vrouwen die voor hun 35e nog geen kind hebben gekregen.

Conclusie

Hoewel de risico's bij het zwanger worden en zijn hoger zijn dan op jongere leeftijd, is het niet onmogelijk om een gezond kind ter wereld te brengen. Wel zal er wat strengere begeleiding nodig zijn gedurende de zwangerschap. Hoewel de kans op een zwangerschap kleiner is vanaf het 40ste jaar, moet er wel altijd rekening worden gehouden met die kleine kans. Wanneer de vrouw niet zwanger wil worden, is het raadzaam om aan anticonceptie of condoom te denken.
Gerelateerde artikelen
Is mijn kat zwanger?Is mijn kat zwanger?Een zwangere kat wordt ook wel een drachtige kat genoemd. Veelal wordt aangeraden bij het nemen van een kat om deze te l…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…

Reageer op het artikel "Zwanger worden en zijn boven je 40ste"

Reacties

Patty, 11-12-2017 02:29 #21
Ik ben 52 jaar en wil graag nog een kindje ik ben gezond en vitaal. Ik heb een jongere vriend dus hij zou graag een kindje samen willen, ben nog wel ongesteld maar soms onregelmatig

Wat zou ik kunnen doen?

Pina Amenta, 09-06-2017 03:58 #20
Hoi allemaal.

Ik ben een vrouw van 49 jaar, heb 3 gezonde kinderen en ik heb borstkanker gehad.
Toch is mijn grote wens en droom ik nog steeds over een laatste zwangerschap. Graag wil ik weten of ik nog überhaupt zwanger kan worden en wat zijn de volgende stappen die ik kan nemen?

Met vriendelijke groet,
Pina Amenta

Isa, 11-02-2017 10:08 #19
Goedemorgen,
Ben benieuwd of meerdere een soortgelijk situatie hebben meegemaakt of in zitten. Mijn partner en ik willen erg graag een kindje en sinds bijna 2 jaar slik ik de pil niet meer. Helaas is bij de laatste zwangerschap misgegaan en bij 7 weken had ik een miskraam. Dit was anderhalf jaar geleden en ben nu 40.

Nu is mijn cyclus erg constant met 28 dagen alleen de laatste niet. Ik had ongesteld moeten worden op 13 januari, maar werd dit pas om de 20e. Opnieuw berekend wanneer mijn ovulatie zou moeten plaats vinden, 3 februari, en rond die tijd gevreeën. Nu merkte ik gister dat ik wat druppels bloed had en vandaag bij het afvegen ook een donkere afscheiding. Kan dit nu zijn vanwege de innesteling? Heb niet echt last van symptomen zoals pijnlijke/gevoelige borsten of extreem veel plassen.

Frustrerende is dat ik niet zo geduldig ben en het gebruik van een early test nog geen zin heeft. Mijn wens is zodanig groot, dat ik eigenlijk best gespannen ben, wat ook niet goed is natuurlijk.

Shelley, 28-12-2016 13:01 #18
Ongetwijfeld heb ik een verhaal.
Ik heb mn hele leven hard gewerkt. Ik heb de universiteit gedaan, kreeg helaas toen een diagnose en na afstuderen belandde ik in de ziektewet. Toen ontmoette ik een toffe man, die verslavingsproblematiek bleek te hebben. We hielden van elkaar, maar door alles pas veel later getrouwd. Ik heb ondertussen toen een korte opleiding tot pedicure gedaan. Ik ben verhuisd en verloor toen veel contacten. Tussendoor hadden we een sterk en streng geloof om alles door te komen. Je kan je voorstellen: de jaren vlogen (met overleven). Begin dit jaar durfden wij te trouwen na 10 jaar vrienden te zijn geweest. Ik was al 43. Hij aan het afbouwen, ik aan het 'opbouwen' (mn leven). Ik ga eindelijk werk zoeken en we moesten elkaar weer opnieuw leren kennen en rekening houden met onze zwaktes. HET is er gewoon nog niet van gekomen om een kind te krijgen terwijl ik dat van kindsaf aan dolgraag wilde. We zijn nu 44 jaar! Ik zoek overal naar verhalen van vrouwen die rond hun 45ste voor het eerst zwanger willen worden. Buiten Nederland word je na je 43 ste nog wel geholpen. Vorig jaar kreeg een vrouw van 63 in Italie nog een gezond kind. Wij hopen en hopen. Ik heb echt mn best gedaan in het leven, maar zoveel pech. En nu dit ook nog? Ik probeer mn geloof niet de schuld te geven. Naast alle problemen, lukt het ook niet de vruchtbaarheidsperiode te vinden. En de maanden maar verstrijken. Het is alsof je langzaam doodgaat. Waarom? Maar we hebben nog hoop. We hopen verhalen te horen van mensen die het wel gelukt is. Of bemoediging. RR. (adoptie kan niet wegens verleden van mijn man en onze leeftijd). Wij hopen op een positief bericht, misschien van iemand met soortgelijke ervaringen.

Liek, 02-12-2016 00:19 #17
Ik heb vandaag een vruchtje verloren (5 à 6 weken ). Ik voelde wel dat ik hoogstwaarschijnlijk zwanger was, echter had ik een bloeding waardoor ik het negeerde. Zelf vind ik mij te oud voor een nieuwe zwangerschap. Mijn vriend was zeker blij geweest als het had doorgezet. Het heeft niet zo mogen zijn en wellicht is dat maar beter ook. Ik oordeel over niemand die het wel wil want alles in liefde geboren is welkom. En de argumenten dat je oud bent is zo relatief, wat is oud als je jong van geest bent? Mensen worden steeds ouder, in de toekomst gaat het heel normaal zijn.

Yvonne, 18-07-2016 18:00 #16
Ik ben nu 41 jaar… kwam mijn grote liefde helaas pas tegen toen ik 35 jaar was… Door onverwacht verlies van baan kinderwens in de koelkast, helaas inmiddels zoveel druk op de relatie dat ik soms twijfel of het verstandig is om het maar zo te laten, of toch maar informeren, stappen ondernemen om als BAM door het leven te gaan… Wie weet tot welke leeftijd, waar, en wat de mogelijkheden zijn, en kan mij haar ervaringen vertellen?
#weethetevenniet…

Ina, 28-05-2016 14:07 #15
Ik wou zelf ook nog dolgraag een kind.maar door mijn leeftijd lukt het niet meer. Is heel jammer vind ik zelf. Ik zie er niet oud uit of zo integendeel.
Ik vind zelf dat iedereen het zelf moet kunnen bepalen of men wel of niet zwanger wil. Als een man op leeftijd een kind krijgt bij een jongere vrouw word er niks van gezegd. maar wel bij oudere vrouwen. Ik zelf zal een kind nu veel meer kunnen bieden als toen ik jong was, toen wist je amper wat er te koop was in de wereld. Ik zou nog dolgraag een wetenschapper of iemand ontmoeten willen die mij kan helpen. T Is toch een hartenwens.

Patteet Daniel, 02-03-2016 16:36 #14
Ik heb sind kort een hele mooie vrouw, zowel vanbinnen als de buitenkant en ik ben er vrij zeker van dat we al lang een wederzijdse kinderwens hebben, ikzelf heb al een zoon van 19 j. en ook hijzelf is ermee bezig samen met zijn eigen vriendin waar hij sinds z n 14e owv hun ziektebeeld (dsplastische leukemie) mee samen is en dus na 5 j. stabiel zijn verklaard voor circa 90%!Maar wat mijn vriendin betreft?ik weet net dat vrouwen na hun 45e j. liefst 70 tot 75% kans hebben op een miskraam, iets waar ze mentaal helemaal kapot van zou zijn.Ik weet me hier totaal geen raad meer mee/bij, dus hoopte ik via jullie website een duidelijk en vooral eerlijk en haar doen nadenkend antwoord te verkrijgen, zonder dat ze weer boos of wanhopig wordt, want het feit is nu eenmaal dat ze 1)niet gezond is, zowel fysiek als mentaal en ik dus integenstelling tot haar dat net wel ben, 2)ze leedt indertijd aan een soort van psychose waar ze nooit over wil spreken omdat we beiden waarschijnlijk zeker geen dommerikken zijn maar hoogbegaafd, en ik ben bang dat haar zwijgstilte ivm haar psychose 'Schizofrenie'is, waarvan ik zeker weet dat deze vreselijke ziekte voor 50% genetisch erfelijke factoren bevat, de oorzaak nog steeds onbekend, dus enkel te onderdrukken met neurolepticums, en Seroquel 300mg./dag vindt ik zeker geen lage hoeveelheid als zoals zij het noemt, 'een o, derhoudsdosis'!Zelf lijdt ik aan een spectrumstoornis van Autisme, al is het 1 van de lichtste, maar ook PTSS,waar ik een EMDR-therapie voor volgde en ook aan de grond lag voor wat ook erfelijk is qua gevoeligheid 'verslaving',die ikzelf nu al toch zo'n anderhalf jaar met een onderhoudsdosis Subutex kan bedwingen/onder controle of stabiel kreeg, ookal is elke verslavingsproblematiek in feite een keuze en een zelf-gecreeerde aandoening, niettemin blijft het elke dag een probleem op mentaal vlak, dus is mijn vraag nu:is in ons geval een kinderwens/zwangerschap met al deze gevaarlijke factoren wel gezond verstand?En, misschien wel zelfs vragen om nog meer problemen?

Callie, 13-08-2015 11:29 #13
Dat je op latere leeftijd moeilijker zwanger zou raken is gebaseerd op een onderzoek tussen 1950 en 1960 in Frankrijk. Ik ben van mening dat het belachelijk is dat dokters zich nog steeds baseren op dit onderzoek. Ik ben nu 41 en mijn eerste kindje is vorige maand 1 jaar geworden. Ik was binnen 2 maanden zwanger (gepland) en heb een prima zwangerschap en (natuurlijke) bevalling gehad, zonder enige complicaties. Dochter is gezond en wel. Wij hebben heel bewust geen enkele test laten uitvoeren tijdens mijn zwangerschap. Succes voor iedereen die er voor gaat!

Kaatje, 22-06-2015 09:35 #12
Begin 2014 heb ik 5 maanden de menstruatie overgeslagen, stress of overgang? ook heb ik al een tijdje last van krampen in mijn tenen. Ga ik na 4 miskramen en inmiddels 43 geworden te zijn nog condooms gebruiken of is de kans op een gezonde zwangerschap zo klein geworden dat ik er niet meer op hoef te letten? We waren 4 jaar geleden erg blij met de ongeplande zwangerschap maar helaas heeft het niet zo mogen zijn. Elke maand hoop en angst want we doen het niet altijd veilig en periodieke onthouding werkt in de overgang toch niet helemaal geloof ik. Ik maak mezelf overspannen zo, hij wil geen vader meer worden hij vindt ons te arm en te oud (hij is 38). We wonen ook niet samen door langdurige werkeloosheid. Is sterilisatie een oplossing? en zou ik dat vergoed kunnen krijgen zonder medische reden of dat mijn gezin compleet is?
Graag wat tips en advies.

Feetje, 17-09-2014 11:59 #11
Ik vind het schokkend dat er mensen zijn die op latere leeftijd met allerlei antidepressiva zwanger proberen te worden en het dan steeds mis gaat. Als je zulke medicatie gebruikt en je bent al zo 'volwassen', kun je dit soort dingen toch ook van te vóren bespreken met je arts. Zo kun je samen een inschatting maken of het verantwoord is om voor een kind te gaan… dat is een nog grotere verantwoorselijkheid!

Shock, 10-09-2014 22:11 #10
Ik ben 43 jaar. Ongewenst zwanger (9 wk.) terwijl ik de spiraal gebruik. Nu ben ik in shock. Ik heb 3 gezonde kinderen. Ik gebruikte de spiraal, omdat er geen kinderwens meer was. Nu sta ik voor een blok…
Ik ben bang voor de abortus. Moeilijk voor mijzelf en ook voor het vruchtje (kindje). Wat moet ik hier nu mee?

Paula Hage, 13-07-2013 21:44 #9
Hoi mijn naam is Paula, en ben al 3 jaar bezig, om proberen zwanger te raken en te blijven! Onze jongste zoon is nu 4 jaar, ik heb na hem 4 miskramen gehad. Ik ben u inmiddels 47 jaar, mijn man is 48 jaar. We zijn allebei gezond, en roken en drinken niet
het enigste wat we af en toe wel hebben is stres. Maar door sport en weinig cafeïne is
dit aardig onder controle. Helaas word ik steeds ongesteld, en ben ik heel erg verdrietig. We hebben 5 kinderen maar we hebben allebei nog zo een verlangen naar een 6de kindje.De tijd dringt we zijn de jongste niet meer. Ik ga steeds meer beseffen dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat er geen kindjes meer komen. Daarom ben ik nu zo verdrietig. Paula

Sonja, 11-07-2013 00:15 #8
Hoi mijn naam is Sonja en heb een nieuwe relatie en wij zouden samen en kind willen maar ik ben 48 jaar en hij is 52. wij zijn gezond, maar ik neem Venlafaxine en anti depressie middel is het van 150 mg als ik mee stop zou het dan nog kunnen lukken met een kind samen te kunnen krijgen, en hou lang duurt het bijvoorbeeld. gr sonja

Sandra, 02-07-2013 23:17 #7
Ik wil als eerste even kwijt laat iedereen doen wat hij/zei zelf wil, en zeker bij een kinderwens op wat voor leeftijd dan ook, ik ben nu 46 en heb 4 kids de jongste is 9 maar zou graag een kindje willen samen met mijn nieuwe partner, ik heb net een miskraam gehad waarbij ik de schuld geef aan te hoog gebruik van alprozalam (toen ik het wist wel gelijk afgebouwd en gestopt) maar toch helaas misgegaan met 6 weken, maar hoop toch nog weer zwanger te worden, bij ons is het zeker een wonder mijn man heeft vorig jaar een hersteloperatie gedaan na 17 jaar gesteriliseerd te zijn geweest, na 4 weken was ik al zwanger!maar ook helaas misgegaan, nu met deze miskraam ook zwanger na 1 maand intensief gevreeën te hebben.
Dus hoezo op oudere leeftijd niet snel zwanger dat geld niet voor mij, en dan ook nog is na zo'n lange periode van sterilisatie.

N. Harrak, 24-06-2013 06:01 #6
Mooie reactie van Alex!

Thanks! Fijn te weten dat er in Nederland ook mensen zijn die ook anders denken.
Gr.
N.

Alex, 05-04-2013 13:14 #5
Fijn Rietje, eindelijk een nuchtere kijk op het hele "zwanger op hogere leeftijd" verhaal. Natuurlijk zijn er de risico's, maar die zijn er altijd, de percentages zijn alleen hoger. Het blijven echter risico's en geen zekerheden. Er blijft ook de kans dat alles goed gaat, en die is nog altijd hoger. Als we alles zeker wilden weten in het leven zouden we niets meer moeten doen. Zeker in Nederland verzekeren we alles, vooral alle risico's afdekken. Bij zwangerschappen kan dat niet en daar worden we nerveus van. Laten we de natuur gewoon vertrouwen en de wens respecteren van die vrouwen die gewoon (nog) een kindje hopen te krijgen als ze al over de 40 zijn. Het leven is niet altijd maakbaar. Gelukkig is prenatale zorg en onderzoek prima geregeld in Nederland. Go women!

Rietje, 07-02-2013 14:22 #4
Ik denk maar zo "laat de natuur zn gang maar lekker gaan". God heeft zich niet vergist toen Hij de vrouw geschapen heeft dat ze tot de overgang vruchtbaar is. Vind dat hier tegenwoordig behoorlijk dramatisch op gereageerd wordt, jammer. Reactie infoteur, 07-02-2013
De kans op (ernstige) afwijkingen van de baby en de kans op een miskraam wordt vergroot naarmate de vrouw ouder is. Het is dan ook logisch dat men tegenwoordig voorzichtiger is.

Greetje, 16-10-2012 22:15 #3
Het is helemaal niet waar dat vanaf je 37ste standaard een vruchtwaterpunctie wordt afgenomen. Er wordt een combitest aangeboden, dat is heel wat anders en het moet zeker niet.

Angelique, 21-08-2012 13:02 #2
Ik wil graag zwanger worden. Heb 5 kinderen maar wil nog en ben een beetje bang want heb 2 jaar geleden buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad. Nu heb ik nog een eileider. Zou het dan nog lukken en kunnen? Ik wil echt graag.

Christa, 10-05-2011 21:25 #1
Ik wil graag reageren op de stelling: 'Om deze reden worden bij vrouwen van boven de 37 standaard een vruchtwaterpunctie toegepast: hiermee kan men ontdekken of het kind een afwijking heeft, met name het syndroom van down.'
Dit klopt niet. Een vruchtwaterpunctie brengt als risico een miskraam met zich mee. het is dus zeker niet zo dat een vruchtwaterpunctie 'standaard' wordt uitgevoerd vanaf je 37ste. het is wel zo dat als je er voor kiest zo'n vruchtwaterpunctie te laten doen, dat hij vanaf je 37ste helemaal vergoed wordt door de verzekering.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 17-10-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!