InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat kan je doen tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap?

Wat kan je doen tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap?

Veel vrouwen hebben last van zwangerschapsmisselijkheid. Omdat deze misselijkheid vooral 's morgens voorkomt wordt het ook wel eens ochtendmisselijkheid genoemd. Vaak wordt aangenomen dat je er niets tegen kan doen. Toch zijn er enkele eenvoudige middelen om de misselijkheid te bestrijden. In dit artikel wil ik het enkel hebben over hoe je misselijkheid kan voorkomen tijdens je zwangerschap. Voor meer achtergrondinformatie verwijs ik je graag naar een artikel van collega-infoteur Melod Zwangerschapsmisselijkheid.

Hoe voorkom je misselijkheid?

Het gevoel van misselijkheid kan plots opduiken en lang aanhouden. Het is moeilijk te voorspellen of je misselijk zal zijn of niet tijdens de zwangerschap. Algemeen is het wel zo dat een lege maag het gevoel van misselijkheid verergert. Ook bepaalde voedingsmiddelen maken je misselijker: je spijsvertering is immers vertraagd om zoveel mogelijk uit je eten te halen. Hierdoor kunnen sommige voedingsmiddelen "op je maag blijven liggen". Alles wat een invloed heeft op je spijsvertering zoals stress en medicatie kunnen je ook misselijk maken en geuren van voedingsmiddelen die slecht voor je zijn, kunnen ook braakneigingen geven.

Praktische tips:

  • Voorkom een lege maag: eet tussendoor een kleinigheid zoals een tas soep of beschuit.
  • Eet niet teveel: eet liever 6 kleine maaltijden dan 3 grote.
  • Drink voldoende water tussen de maaltijden door. Dit zorgt voor een vlotte spijsvertering en vult eventuele vochttekorten aan die kunnen ontstaan door veel overgeven.
  • Eet niet te zware maaltijden: vet en suikers zijn te vermijden. Vooral gefrituurde voedingsmiddelen kunnen de misselijkheid verergeren.
  • Eet niets dat je maag prikkelt of eet deze voedingsmiddelen in kleine hoeveelheden. Boosdoeners zijn gekruide voedingswaren en dranken met prik en ook suikers.
  • Zorg voor voldoende laxerende voedingsmiddelen. Eet vezelrijke voedingsmiddelen zodat je geen constipatie krijgt: verstopping geeft een onbehaaglijk gevoel wat weer tot misselijkheid kan leiden.
  • Vermijd stress en rust overdag uit. Ideaal is om even te gaan liggen met je benen omhoog.
  • Ga na het eten niet liggen, maar ga 10 tot 15 minuten rechtop zitten: dit zorgt ervoor dat je eten niet terugvloeit. Ga daarna rusten.
  • Eet voor het slapengaan iets licht verteerbaar zoals een beetje yoghurt, een beschuitje of een kopje melk. Zo heb je voldoende suikers in je lichaam als je ontwaakt.
  • Eet voor het slapengaan niets dat kan gisten in je buik. Sommige vrouwen hebben er totaal geen last van, maar veel zwangere vrouwen krijgen last van appels of bepaalde groenten.
  • Eet een kleinigheid voor het opstaan. Doe dit liggend. Dit kan een beschuit (met honing) of een cracker of zoute koekjes zijn. Eet niets te vet. Sta pas op als je de misselijkheid voelt wegebben. Doe dit rustigaan.
  • Eet geen te zwaar ontbijt.
  • Overdrijf niet met cafeïne. De meeste zwangere vrouwen worden misselijk van koffie. Sommige hebben echter baat bij een tas koffie.
  • Drink af en toe een glas lauw water of kruidenthee.
  • Verlucht je huis goed. Etensgeuren die blijven hangen of muffe geuren (sigaretten, stof, parfums,...) kunnen je misselijk maken.
  • Ben je te misselijk om te koken? Haal dan geen eten af: afhaaleten bevat vaak veel vetten en zout. Vraag liever iemand anders om meerdere porties voor je te koken en vries ze in. Of kook zelf grote hoeveelheden wanneer je je goed voelt. Zo heb je altijd iets in huis.
  • Eet evenwichtig en gezond: zo voorkom je tekorten. Kies voor seizoensgroenten.

Wat doe je tegen de misselijkheid?

  • Een kleinigheid zoals een stuk brood of een cracker of een tas soep helpt meestal.
  • Veel vrouwen hebben baat bij yoghurt (Griekse yoghurt of natuuryoghurt).
  • Ook augurken of andere zure voedingsmiddelen zoals gepekelde groenten helpen vaak.
  • Gemberthee vermindert de misselijkheid ook, maar moet met mate gebruikt worden.
  • Kamillethee en muntthee kunnen ook helpen.
  • Geef toe aan zwangerschapslusten, maar overdrijf niet. Je lichaam weet meestal wat je op dat moment nodig hebt, maar overdrijf niet met ongezonde voedingsmiddelen!
  • Heb je zin in chips of zoutjes? Probeer eens een alternatief: in Turkije adviseren ze vrouwen met zwangerschapsmisselijkheid om als tussendoortje witte leblebi te eten. Leblebi zijn geroosterde kikkererwten. Ze helpen zeer goed tegen opkomende misselijkheid.
  • Tarhanasoep is een krachtsoep uit Turkije. Dat kan je eten als tussendoortje met een beetje brood. Het wordt gemaakt van bloem, yoghurt, tomatenpurree, paprikapurree en allerlei kruiden afhankelijk van de regio. Dit poeder wordt kant-en-klaar verkocht in Turkse winkels. Het helpt zeer goed bij spijsverteringsproblemen.
  • Neem voldoende lichaamsbeweging: wandelen zorgt voor een betere spijsvertering.

Wanneer naar de dokter?

Hoewel de zwangerschapsmisselijkheid meestal onschadelijk is, kan het in sommige gevallen door een medisch probleem veroorzaakt worden. Vooral voedingstekorten veroorzaken wel eens misselijkheid. Je kan best een dokter raadplegen als je:
  • geen eten kan binnenhouden.
  • gal overgeeft.

Veel overgeven kan leiden tot vochttekort. Daarom kan je best veel drinken.
© 2009 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZelfs als je nog maar nét weet dat er een kindje op komst is, kan je al last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Deze…
ZwangerschapsmisselijkheidZwangerschapsmisselijkheidMisselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap komt bij ruim 80 procent van de vrouwen voor. Vaak begint het met wee…
Zwangerschap en misselijkheid  Tips tegen misselijkheidZwangerschap en misselijkheid Tips tegen misselijkheidZwangerschap is voor de meeste vrouwen een reden om heel blij en gelukkig te zijn. Maar door enkele vervelende zwangersc…
Ochtendmisselijkheid: oorzaken, behandeling & tipsOchtendmisselijkheid: oorzaken, behandeling & tipsJe 's ochtends bij het opstaan misselijk voelen alleen al bij het zien van het ontbijt of het ruiken van sterke geuren:…
Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Wanneer er een kindje op komst blijkt te zijn kan voor de meeste vrouwen hun geluk niet op. Helaas gaat voornamelijk het…

Reageer op het artikel "Wat kan je doen tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap?"

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 01-11-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!