InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bekkenbodeminstabiliteit tijdens de zwangerschap

Bekkenbodeminstabiliteit tijdens de zwangerschap

Bekkenbodeminstabiliteit tijdens de zwangerschap Bekkenbodeminstabiliteit, ook wel bekkeninstabiliteit of symfysiolyse genoemd, is een verzameling klachten die vrij veel vrouwen tijdens de zwangerschap in meer of mindere mate overkomt. Bekkenbodeminstabiliteit kan zeer pijnlijk zijn en tot enkele maanden na de bevalling aanhouden. Klachten die voortkomen uit bekkenbodeminstabiliteit komen veelvuldig voor tijdens de zwangerschap. Recente studies geven schattingen dat 25% van de zwangere vrouwen bekkenbodempijn ervaren, waarvan 8% ernstig. Na de geboorte blijft nog ongeveer 7% van de vrouwen last houden van problemen die gerelateerd zijn aan bekkenbodeminstabiliteit.

Wat is bekkenbodeminstabiliteit?

Bekkenbodeminstabiliteit, ook wel bekkeninstabiliteit of symfysiolyse genoemd, is een klachtenpatroon dat tijdens en na de zwangerschap op kan treden bij vrouwen. Tijdens de zwangerschap worden de banden en het kraakbeen in het bekken een soort van weker. Hiermee wordt ruimte gecreëerd voor de baby tijdens de bevalling. De pijn die gepaard gaat men bekkenbodeminstabiliteit wordt ook wel bekkenpijn genoemd.

  • De pijn wordt met name op het schaambeen en onderin de rug gevoeld
  • De pijn wordt soms ook aan de achterzijde van het bovenbeen of in de heupen gevoeld
  • Vrouwen gaan dikwijls anders lopen om de pijn te verminderen, de zogenaamde "waggelgang"
  • De pijn treedt dikwijls op in bepaalde houdingen

Bekkenbodeminstabiliteit is mogelijk gerelateerd aan een verhoogde hoeveelheid van relaxine. Relaxine is een hormoon dat afgescheiden wordt door de placenta en dat verantwoordelijk is voor het slapper worden van de ligamenten (banden) in het bekken.

Diagnose bekkenbodeminstabiliteit

De diagnose bekkeninstabiliteit wordt dikwijls gesteld aan de hand van een geschiedenis van klachten. Symptomen zijn onder andere pijn in de sacral-illiac joints (de heilingbeengewrichten), de onderste wervels in de rug en pijn aan het schaambeen. De pijn straalt mogelijk uit naar de lies of heup. Heel kenmerkend is pijn wanneer men zich omdraait in bed, de trap op loopt en uit bad komt. Veel vrouwen krijgen de klachten pas in het tweede trimester van de zwangerschap. Gebleken is dat bekkenbodeminstabiliteit dikwijls terugkomt bij een volgende zwangerschap.

Behandeling bekkenbodeminstabiliteit

De voornaamste behandeling van bekkenbodeminstabiliteit bestaat uit het vermijden van die activiteiten die de pijn verergeren, zoals traplopen. Een ondersteunende gordel kan verlichting bieden, omdat daarmee de banden minder verslappen. Oefeningen en pijnstillers kunnen ook gebruikt worden. Belangrijk is ook dat vrouwen beseffen dat het circa 12 weken kan duren voor de symptomen na de bevalling weer wegtrekken.

Liggen en slapen

De pijn kan ook 's nachts optreden. De zijligging is voor de meeste vrouwen in dat geval de meest comfortabele slaaphouding en soms kan het helpen een kussen tussen de knieën en de enkels te leggen. Wanneer men weer uit bed wil komen is het verstandig om eerst op de zij te rollen terwijl men de knieën tegen elkaar aan drukt, vervolgens de voeten buiten het bed te steken en het lichaam tenslotte met de armen op te duwen om op te staan.

Zitten en staan

Zitten kan extreem pijnlijk zijn wanneer je last hebt van bekkenbodeminstabiliteit. Geen enkele stoel lijkt echter lekker te zitten. Het is verstandig om een groot aantal stoelen uit te proberen om te bekijken op welke stoel je met de minste pijn kunt zitten.

Staan, vooral langdurig staan, kan ook een probleem vormen. Het beste is om het staan te vermijden door indien mogelijk te gaan zitten of lopen. Wanneer dit onmogelijk is helpt het regelmatig afwisselen van houding het beste.

Traplopen

Traplopen wordt vaak als zeer lastig en pijnlijk ervaren door vrouwen met bekkenbodeminstabiliteit. Probeer uit wat jou de minste pijn oplevert. Bij veel vrouwen helpt het om zittend de trap af te gaan of zijdelings stap voor stap de trap op te klimmen.
Gerelateerde artikelen
Bekkenpijn of bekkeninstabiliteitBekkenpijn of bekkeninstabiliteitVeel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap, doorgaans de tweede helft van de zwangerschap, last van bekkenpijn, ook we…
BekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteit is een heel normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Vervelender wordt het als de bekkeninstabi…
Bekkeninstabiliteit en zwangerBekkeninstabiliteit en zwangerBekkeninstabiliteit kan bij iedereen voorkomen, maar het meeste komt bekkeninstabiliteit toch tijdens de zwangerschap vo…
Bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschapBekkeninstabiliteit kan tijdens de zwangerschap voor pijn zorgen. De gradatie van die pijn is voor elke vrouw verschille…
De ontwikkeling van je baby; 27 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 27 weken zwangerIn week 27 is een ongeboren baby zo'n 34 centimeter lang, en weegt ruim 800 gram. De ogen van de baby openen zich in wee…

Reageer op het artikel "Bekkenbodeminstabiliteit tijdens de zwangerschap"

Reacties

Floor, 20-04-2012 10:17 #3
@ Ria Petersen,
Ik weet niet of mijn reactie nog van toepassing is, maar ik heb na mijn bevalling (2010)anderhalf jaar rondgelopen met bekken/zenuwpijn ook uitstraling naar mijn benen tot aan mijn tenen en zelfs gevoelloze plekken onder de voetzolen, omdat 'ze' niet wisten wat ik had?! Al die tijd is er niks gedaan tot ik bij de huisarts aankaarte of de Pijnpoli niks voor mij kon zijn. Hij stuurde me door en dit pijnteam wist precies waar ik het over had, heel onwerkelijk. Maar goed ik heb nu bekkenbodemtherapie en een Tensapparaat gekregen. Dit laatste geeft 'kriebel'stroom via elektroden naar de zenuwen en halen de grootste pijn weg. Ik moet hierbij wel oefeningen doen en om de 1 1/2 uur mijn benen rusten. Het enige gevaar van de Tens is omdat ik tijdens de Tens geen pijn voel, ik dan teveel ga doen en dan 's avonds in bed heel veel pijn krijg. Maar hier is mee te leven, beter dan de hele dag met pijn lopen. Ik hoop dat je hier iets aan heb.

Binnaz, 27-03-2012 18:38 #2
Ik ben vandaag juist 21 weken zwanger, en ga na kine voor mijn rug. Ik heb veel last van bekkenpijn, ik krijg ongeveer 10 min. massage en 10 min. stroom. Kan dat stroom gevaarlijk zijn voor de baby? De kine zij van niet. Ik maak me erg ongerust.

Ria Petersen, 24-01-2010 00:17 #1
L.s. Ooit gehoord van bekkenbodem-instabiliteit 30 jaar na de bevalling? Ik ben nu in de overgang en verga al 4 jaar van de pijn in mijn rug, uitstraling rechterbeen tot aan mijn grote teen. Kan nog steeds niet lang zitten, autorijden of stilstaan. Op regulier zowel als alternatief gebied heb ik werkelijk alles gedaan wat maar te vinden is - acupunctuur, fysio, bekkenbodemfysio, cranio-sacraal, Sickesz, revalidatieprogramma. Inmiddels ben ik afgekeurd om te werken - heeft iemand nóg een idee/? Is er een goede methode bekend om de pijn te verminderen - het voelt nl.aan alsof alles onder stroom staat, alsof er zenuwen bekneld zijn, maar uit onderzoek is daarvan niets gebleken. Hellup!

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-11-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!