InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat doet de morning after pil

Wat doet de morning after pil

Wat doet de morning after pil Stel: Je hebt een vaste relatie,je slikt de pil en jullie hebben besloten dat een condoom daarom niet nodig is. Nu blijkt na een gezellige avond dat je de pil bent vergeten in te nemen... en nu?

Wat de morning after pil doet

De morning after pil zorgt ervoor dat een eventueel bevruchte eicel zich moeilijker kan innestelen in de baarmoederwand. Hiermee wordt de kans op zwangerschap 95% verminderd, mits de pil binnen 24 uur is ingenomen! Daarna werkt de pil nog wel maar is de werking steeds wat minder betrouwbaar. Na 72 uur heeft het geen zin meer de morning after pil te nemen, dan zal een huisarts geraadpleegd moeten worden.

Met 1 pil klaar

Tegenwoordig kan men 1 pil slikken (norlevo) en dat is alles. Deze pil is verkrijgbaar zonder recept bij de apotheek en zelfs bij de drogist. Vroeger was er een 5 daagse kuur met veel bijwerkingen. Daarna kwam de 2x2 tabletten (neogynon of stederil-d) methode met 12 uur tussenpoos of de 2x1 tablet (1e norlevo) met 12-24uur tussenpoos.

Wanneer je gebruik moet maken van de morning after pil

Als je 1 pil bent vergeten, neem deze dan alsnog binnen 12 uur in. Verder hoef je dan niks te doen. Dit geldt ook als je 2 pillen bent vergeten, neem deze dan ook binnen 12 uur nadat je de 2e moest slikken in. Zijn de 12 uur al voorbij en ben je 2 pillen vergeten dan hangt het ervan af in welke week je zit. Zit je in de 2e week dan neem je de laatst vergeten pil nog in en ga je gewoon verder met je strip. In de volgende gevallen moet je wel de morning after pil nemen:

  • Wanneer je 2 of meer pillen bent vergeten in de eerste week van je strip: neem dan de morning after pil en gebruik 7 dagen een condoom, maak je strip verder af.
  • Wanneer je geen pil slikt en onbeschermde seks hebt gehad of als het condoom is gescheurd

Zit je in de 2e week en ben je 4 of meer pillen vergeten, neem de laatste alsnog in en gebruik gedurende 7 dagen een condoom. Zit je in de derde week en vergeet je 2 of meer pillen dan heb je 2 opties: je kan de laatste alsnog innemen en vervolgens je stopweek overslaan of je last je stopweek direct in vanaf de dag dat je de eerste pil bent vergeten. Je hoeft bij beide opties verder geen maatregelen te nemen.

Bijwerkingen

De meest voorkomende bijwerking van de Norlevo is hoofdpijn en misselijkheid. In sommige gevallen kregen vrouwen last van:
  • braken
  • pijn in de onderbuik
  • duizeligheid
  • vermoeidheid
  • gevoelige borsten
  • eerdere of latere menstruatie
  • onregelmatige bloedingen (duurt tot volgende cyclus)
  • overgevoeligheid (huidklachten)
Over het algemeen verdwijnen deze klachten binnen 48 uur.

Na de morning after pil

Heb je de morning after pil geslikt en ben je toch meer dan 7 dagen overtijd? neem dan contact op met uw arts. Dit geldt ook als uw menstruatie duidelijk minder dan normaal is of als u toch een zwangerschap vermoed.

Morning after pil gebruiken als voorbehoedmiddel?

De morning after pil is absoluut niet bedoelt als voorbehoedsmiddel, hij is zelfs minder betrouwbaar als de pil. Gebruik altijd een condoom als je niet aan de anticonceptiepil bent en de pil in combinatie met condoom is helemaal ideaal. Denk ook aan SOA'S! Wel is het altijd handig om de morning after pil in huis te hebben als je geen anticonceptie pil gebruikt, stel dat het condoom scheurt dan ben je altijd op tijd!

Op de volgende site staat informatie van de fabrikant zelf

norlevo website
© 2010 - 2019 Laura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Morning-after methodenDe beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen…
De anticonceptiepil vergeten, wat nu?De anticonceptiepil is een pil die voorkomt dat je ongewenst zwanger wordt. Het komt weleens voor dat je de pil vergeet.…
De morning-afterpilDe morning-afterpilDe morning-afterpil is niet als vervanging te bezien van de normale anticonceptiepil, maar is een noodmaatregel. Deze pi…
Het vergeten van de pilHet vergeten van de pilOver het vergeten van de pil doen nogal wat fabeltjes de rondte, om deze uit de wereld te helpen hier de nu geldende ric…
Morning after spiraalMorning after spiraalWanneer er een kans is dat je ongewenst zwanger bent, terwijl dit niet de bedoeling is wordt er vaak een morning after p…
Bronnen en referenties
  • Bronnen:
  • Norlevo.nl
  • Nhg artsennet
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wat doet de morning after pil"

Reacties

Anoniem, 13-01-2018 14:13 #28
Ik had sex en toen brak de condoom alleen hij kwam niet in me klaar, 1/2 uur later nam ik de morning after pil en een week later kreeg ik wat leek op menstruatie maar dan voor 2 dagen. Ik kreeg mijn menstruatie te laat dus 5 dagen na dat ik mijn menstruatie zou moeten krijgen deed ik een zwangerschapstest en hij was negatief daarna 2 dagen later deed ik hem nog een keer en hij was nog steeds negatief. Ik wil dus graag weten hoe groot de kans is dat ik zwanger ben.

Anoniem, 08-03-2016 08:51 #27
Hallo,
Ik heb in week 3 de Ellaone pil genomen. Maar heb erna nog meerdere malen seks gehad met mijn vriend, en ben nu 4 dagen overtijd. Kan het dat door Ellaone de maandstonden langer uitblijven?

Anoniem, 26-10-2015 18:14 #26
Hi, ik slik de pil niet. Maar ik heb onveilig sex gehad. Daarna ben vergeten binnen 72 u morning After in te nemen. Wat nu?

Anoniem, 11-09-2015 08:26 #25
Vraagje, ik heb de norlevo morning afterpil woensdag gekocht, en dinsdag avond had ik seks maar wel in mijn stopweek. Ik heb hem binnen 24 uur wel ingenomen heb niet gebraakt geen diarree gehad en vorige maand ben ik op een donderdag nacht ongesteld geworden. Mijn vraag is dan of ik me zorgen zou moeten maken of niet of nog afwachten heb van me dokter begrepen dat de morning afterpil je menstruatie beetje in de war ken brengen en ik maandag wel me anticonceptie pil normaal moet slikken.
Ik hoor GRAAG jullie reactie. Reactie infoteur, 17-09-2015
Als je de pil slikt en niet vaker dan 1x vergeten bent heb je geen morningafterpil nodig. Ook niet in de stopweek. Mocht je wel meerdere pillen vergeten zijn en de morningafterpil gehad hebben dan start je gewoon weer zoals gepland met je pil.

Charles Picavet, 05-02-2015 10:16 #24
Het klopt niet helemaal wat hier staat. De morning-afterpil werkt doordat de eisprong wordt uitgesteld. Er vindt daardoor helemaal geen bevruchting plaats. Als de eisprong al heeft plaatsgevonden, dan werkt de morning-afterpil niet meer. Er is geen aanwijzing gevonden dat door deze pil de innesteling wordt bemoeilijkt. In het verleden heeft men dit wel gedacht omdat dit wel een van de manieren is waarop de gewone pil werkt.
Daarnaast is er tegenwoordig nog een morning-afterpil op de markt. Deze pil, de ellaOne, blijkt nog iets betrouwbaarder te zijn dan Norlevo. Maar het meest betrouwbaar is om een koperspiraaltje te plaatsen na de onbeschermde seks. Dat werkt (zo goed als) 100% en kan bovendien tot 10 jaar blijven zitten, waardoor je beschermd blijft tegen zwangerschap.

Jlh, 15-12-2014 12:07 #23
Ik heb in de nacht van 29 op 30 november onveilig sex gehad met een jongen! ik slik de pil vanaf augustus niet meer. Heb wel binnen 15 uur de moning after pil ingenomen. Maar nu heb ik op 5 december ook weer onveilig sex gehad en niet meer een map genomen. Ben wel gewoon ongesteld worden op de dag dat ik moest worden. Maar het was niet een normale menstruatie ben maar een 1,5 dag ongesteld geweest, normaal zijn het wel 4 volle dagen. Kan ik nu zwanger zijn? Graag hoor ik jullie reactie.

Rosa, 24-11-2014 13:14 #22
Goedendag,
Ik ben al een paar maanden niet aan de pil, op 7 oktober heb ik onveilig gevreeën en binnen 12 uur de map geslikt. Na een week kwam m'n menstruatie opgang, ook op de dag dat het zou moeten komen. Niks aan de hand dus. Maar nu een maand verder blijft mijn menstruatie weg… Nu 5 dagen overtijd. Ik heb in tussentijd niet meer gevreeën, kan ik dan alsnog zwanger zijn van 7 oktober of is het nog een nawerking van de map?

Anoniem, 02-06-2014 19:50 #21
Hallo

Vorige maand 14 april ben ik vreemd gegaan ik heb direct erna een morningafterpil gehaald en ingenomen om eventueel zwangerschap te voorkomen ik slik al jaren geen pil! Ik werd 1,5 / 2 weken gewoon zoals elke maand rond de 22 ste ongesteld!
Gedurende 5/6 dagen. Nieuwe maand, maand mei rond 22/23/24 enz werd ik niet ongesteld ik ben nu inmiddels ongeveer 11 dagen overtijd. Test gedaan en ja hoor zwanger.
Kan het door dat ene foutje zijn of toch door mijn huidige partner?.is er een grote kans op een zwangerschap als je na onveilige sex morningafterpil hebt geslikt? Of is de kans klein en juist de kans groot dat het van mijn liefde is, het was ongelofelijk fout maar ik heb er spijt van en het ging gewoon even mis! Maar het gaat nu stukken beter en ben nu zwanger iemand die mij gerust kan stellen ik ben ontzettend aan het stressen we willen beide graag een kindje. Het doet me ook onwijs veel verdriet en pijn maar als de kans groot is dat het door dat foutje komt zal ik een abortus moeten gaan overwegen hoeveel pijn het me ook doet ik wil mijn gezin niet uit 1 halen we hebben samen een zoontje van bijna 5 en zijn al ruim 7 jaar samen dat is het niet waard het gaat nu juist goed.

Tineke, 22-05-2014 21:47 #20
Op 15/04 was de eerste dag van mijn menstruatie. Op 22/04 had ik onveilige geslachtsgemeenschap. Enkele uren later heb ik een morning afterpil genomen. Amper een week later heb ik één dag bloedingen gehad (die leken heel goed op mijn normale menstruatie). Nu ben ik dus, als ik reken vanaf de 15e, al een week over tijd. Als ik echter reken van die ene dag bloeding, heb ik nog een weekje. Vandaag kon ik het toch niet meer houden en deed ik een test. Wel met de urine van vanavond. Er verschenen twee streepjes, dus waarschijnlijk ben ik zwanger. Kan dit? En zou dat van die 22e kunnen zijn?
Eén keer vrijden m'n man en ik, waar toen was er geen zaadlozing in mij.
Moet ik me zorgen maken of kan de test positief zijn maar niet juist zijn omdat ik nog te vroeg te test af nam?

Sor, 09-05-2014 13:56 #19
Heb een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies of antwoorden. Mijn laatste dag van mijn ongesteld wat 4 mei 2014 en 5 6 7 mei heb ik sex gehad met mijn vriend zonder pil of condooms omdat ik zwanger wil worden. Maar nu 8 mei heb ik sex gehad met mijn ex vriend ben vreemd gegaan en 18 uur later heb ik de morning after pil genomen en heb ook weer geen voorbehoedsmiddel gebruikt ik wil niet zwanger zijn van mijn ex vriend maar van mijn huidige vriend kan ik zwanger zijn? En zo ja van wie dan en hoe moet ik dat berekenen?

Asja, 14-04-2014 16:24 #18
Haloo. Ik had zaterdag een date maar due date is niet fijn afgelopen. Ik ben verkracht. Door die persoon. Hij deed het zonder condoom hij kwam klaar ik schrok me dood. Ik was over stuur. Helemaal. Naa een uur had ik een morningafterpil. In genomen. Ik maak me erg zorgen het is voor de 1 ste keer dat ik dit gebruik. Ik wil niet zwanger zijn. Ik hoop dat jullie een fijne andwoord kunnen. Geven waar ik fijn gevoel weer trug krijg. En. M'n. Ongesteld Heid is al geweest was 6 april. En deze nare gedoe is afgelopen zaterdag gebuurt. Kan ik morningafterpil. Niet zwanger zijn. Maak me zorgen ben bang dat ik het wel ben. Hellllpppp

Anoniemhelp, 04-01-2014 17:12 #17
Beste,
Ik zit met een vraagje ik heb 2x onveilig seks gehad 1 dag na elkaar, maar ben wel aan de pil. Maar deze is denk ik niet veilig omdat ik verkeerde datum ben begonnen na mijn stopweek. Nu heb ik een map geslikt maar ben nogsteeds bang dat die pil niet voor beide keren werkte. Nu mijn vraag:
Is het wel zo dat de map werkt voor beide keren dat ik onveilig seks heb gehad, er zat zoon 30 uur tussen?

Ik hoop op een reactie ik ben hem echt aan het stressen.

Vriendelijke groet anoniem

Cora, 08-11-2013 19:27 #16
Ik ben nu al 2 dagen over tijd na die morning afterpil? Is dat normaal? Moet ik me zorgen maken? Hebben meer mensen dit gehad en hoelang waren hun overtijd?

Anoniem, 22-07-2013 12:04 #15
Ik ga voor 3 dagen weg met mijn vriend. ik ben de conceptie pil vergeten om te nemen wanner ik mijn menstruatie cyclus heeft begonnen en hij gebruik geen condoom. het gaat altijd kapot als we het gebruiken. en ik wil vragen. kan ik meer dan 1 noodpil gebruiken het zegt minder dan 12 uren dan is beter om te nemen. maar ik ga weg voor 3 dagen?

Anoniem, 10-07-2013 14:04 #14
Ik vroeg me af ik ben nu 1 week over tijd kan ik dan nog de noodpil gebruiken. of is dit af te raden.

Anna, 19-06-2013 23:12 #13
Hallo allemaal ik heb vandaag in de middag een norlevo ingenomen binnen een kleine 1 uur na onveilig gevreeën te hebben. Nu ongeveer 6 uur later heb ik bloed verlies. Is dit normaal, zo snel de bloedverlies? Heb mijn menstruatie 2 weken geleden gehad!

Lola, 28-03-2013 22:29 #12
Hallo, ik heb seks gehad met mijn vriendje maar was mijn pil de dag ervoor vergeten te nemen de ochtend na dat ik seks heb gehad verloor ik bloed wat is dit moet ik me zorgen maken?

Anne, 25-02-2013 21:42 #11
Hoi, ik heb de morning afterpil genomen 15 uur na mijn onveilige seks. en ben nog steeds niet ongesteld geweest 5 weken erna, ik heb een zwangerschapstest gedaan, en het bleek dus dat ik zwanger was. dus die pil heeft bij mij niet geholpen.

Groetjes, en succes!

Evelien, 14-01-2013 20:27 #10
Hallo, ik heb afgelopen zondag seks gehad met mijn vriend. Ik slik wel de pil maar ik zat in mijn stopweek. die zaterdag ervoor had ik de laatste pil genomen van mijn strip dus zondag was ik nog niet ongesteld. Ik weet dus niet of ik zondag vruchtbaar was? Ik heb de dag erna de morning after pil genomen, maar ik heb geen bijwerkingen niks. Ik moet dus eigenlijk deze week ongesteld worden omdat ik in mijn stopweek zit, maar ik weet dus niet of dat gebeurd. Moet ik dan wel gewoon weer na een week met een nieuwe pilstrip beginnen en afwachten? Ik weet totaal niet wat ik moet doen!

Help me

Anoniem, 01-01-2013 03:12 #9
Hallo
ik heb vorige weeek maandag geslachtsgemeenschap gehad met me vriend en hij is toen in me klaargekomen maar ik slikte de pil wel. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 01-01-2013
Als je aan de pil bent en deze netjes elke dag hebt geslikt (behalve stopweek) dan is er niks aan de hand.

Ircha, 08-06-2012 00:57 #8
Beste Redactie,

Mijn naam is Ircha. Ik heb enkele vragen waarop ik graag antwoord zou willen en hoop die van u te krijgen.
Ik heb zondag 3 juni onbeschermde sex gehad en heb maandag toen de morning after pil gebruikt. Wat ik wil weten is, wanneer ik dan weer zou moeten vloeien? En gister 6 juni heb ik met condoom omgang gehad en wat bleek, dat die gescheurd was, toen wij klaar waren en hij zijn penis met condoom erom eruit trok. Wat zou ik in dit geval kunnen doen? Want als ik het goed heb is een map niet raadzaam om nog een keer in te nemen. En ik neem geen andere pillen in, die laten mij misselijk voelen. En weet niet als de prikpil verstandig is te gebruiken, want heb wel plannen voor een kind in 2013.

Esje, 25-03-2012 10:52 #7
Hallo,

Ik had een vraagje: vorige week zondag 18-3-2012 heb ik gemeenschap gehad met me vriend. Maar zaterdag was het de laaste dag van me pil. Dus zondag heb ik de pil niet geslikt. We hebben veilig gedaan, en later onveilig. Hij is niet in me klaargekomen. Maar twijfelde wel om de afterpil. Dus heb ik die dinsdag toch wel ingenomen! Maar ik zit dus nu in de stopweek en ben niet ongesteld geworden. En morgen maandag 26-3 moet ik weer aan me pil beginnen. Wat moet ik nou?

Onbekend, 02-02-2012 21:35 #6
Hallo,

Ik had gemeenschap met me vriend. Hij ging voor dat de klokken luiden eruit. En is dus niet in me klaargekomen 4 uren later na de gemeenschap nam ik een morning after pil in (norlevo) en ben twee keer ongesteld geworden maar toch heb ik een gevoel dat ik toch zwanger ben.

Kan ik dat zijn?

H., 19-12-2011 23:58 #5
Ik heb laatst seks gehad met mijn vriend, toen is de condoom gescheurd en heb ik de dag erna een morning after pil gehaald. De dag nadat ik de morningafter pil had gehaald (en geslikt) hebben we weer seks gehad en scheurde de condoom weer. Dat was binnen 24 uur van het slikken van de morning after pil. Is het nodig om er nu weer 1 te halen? Is dat niet te veel hormonen voor mijn lichaam?

Anieta, 06-12-2011 23:15 #4
Laat ik het even kort en krachtig zeggen: ik heb 2 keer onveilig sex gehad. De eerste keer heb ik gelijk de dag erna map genomen. (toen gewoon ongesteld geworden). en net toen ik niet meer ongesteld was had ik zegmaar voor de tweede keer onveilig sex, toen heb ik weer de map genomen. Alleen heb nu last van misselijkheid/opgeblazen gevoel in de onderbuik en moeheid. al 2/3 dagen. ik ben zo bang dat ik nu toch op de een of andere manier zwanger ben. (al denk ik dat dit niet kan) wat moet ik doen?

L., 03-11-2011 12:58 #3
Beste,

Ik heb Norlevo ingenomen nadat ik maandag seks heb gehad.
Ik was de pil in de 2e week en in de 3e week vergeten (stom, ik weet het, maar dit was echt uitzonderlijk!)
Voor de zekerheid heb ik Norlevo dus ingenomen, maar dit was en is dus in mijn stopweek van mijn pil.
Nu moet ik zaterdag opnieuw mijn pil beginnen innemen, maar ik heb mijn maandstonden nog niet gehad, tijdens deze stopweek.
Mag ik dan gewoon de pil nemen en dan zonder menstruatie?
Of moet ik best wachten tot de eerste dag dat ik weer ongesteld ben? Reactie infoteur, 04-11-2011
In principe kan je de pil weer starten ondanks dat je niet hebt gemenstrueerd. Maar aangezien je dus onbeschermde seks hebt gehad en 2 x de pil bent vergeten is er dus een (kleine) kans dat je zwanger bent. Als je maandag seks hebt gehad en woensdag de norlevo hebt genomen, is die ook niet heel betrouwbaar. Norlevo moet je binnen 72 uur innemen en hoe langer je wacht, hoe minder betrouwbaar hij is… Aangezien je niet ongesteld bent geweest maar wel norlevo hebt gehad zou ik je adviseren om toch even de huisarts om advies te vragen.

S., 25-04-2011 22:23 #2
Hallo
ik heb een vraagje. Ik ben al ongeveer vijf maanden niet meer aan de pil sinds ik geen vriend meer heb. Ik was vorige week zaterdag ongesteld ( 16-04) tot en met donderdag. Deze zaterdag (23-04) nacht heb ik seks gehad. We gebruikten een condoom maar deze gleed af. Ik heb de morgen daarna gelijk de morning after pil gebruikt zo n 8 uur daarna. Ik heb meerdere malen apotheken gebeld en gevraagd om advies. Allemaal zeggen ze dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar is dat ook echt zo? Ik ben vrij jong dus ik ben nogal bang. Is het ergens voor nodig? Ze vertelde me dat ik nog vroeg zat was voor mijn eisprong. Ik ben die zondag trouwens gelijk weer met de pil begonnen. Kan iemand mij vertellen of ik me echt zo n zorgen moet maken als dat ik doe?

alvast bedankt Reactie infoteur, 29-04-2011
Hallo,

Ik zou me niet teveel zorgen maken aangezien je de morning after pil hebt gebruikt vrij snel nadat je seks gehad hebt. De kans is theoretisch gezien wel heeel klein aanwezig maar die kans is dusdanig klein dat ik me geen zorgen zou maken. Bij een normale cyclus van 28 dagen heb je na 14 dagen ( gerekend vanaf de eerste menstruatie dag ) een eisprong, bij een kortere cyclus eerder en bij een langere cyclus later. Wanneer je de pil gebruikt en je zou bijvoorbeeld een 1 of meer pillen vergeten zijn wordt de morning after pil vooral geadviseerd in de eerste week na de stopweek en de laatste week voor de stopweek.

Mizzy, 25-06-2010 00:47 #1
Ik hoop dat ik een reactie kryg.
Ik had gemeenschap, maar het condoom scheurde. Vervolgens hadden we het later nog een keer, maar toen was hetzelfde gebeurd. Ik heb daarna wel een MAP genomen maar werkt dat nog na twee keer gemeenschap?

afz miz Reactie infoteur, 25-06-2010
Hallo,

was de 2e keer dezelfde dag? dan helpt de morning afeter pil wel, als het paar dagen later is moet je nogmaals een morning after pil.

Infoteur: Laura
Gepubliceerd: 02-01-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 28
Medische informatie…
Schrijf mee!