InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap week 4

Zwangerschap week 4

Het kleine klompje cellen in je buik groeit op dit moment in een razend tempo. Het is in korte tijd van een tweetal cellen vermenigvuldigd naar een bolletje van 1 mm van vele duizenden cellen. De cellen hebben de taken inmiddels verdeeld een groep cellen is bezig met het vormen van de baby, een andere groep is bezig de placenta, of moederkoek te vormen, terwijl de laatste groep zich bezig houdt met het vormen van de vliezen welke voor de bescherming van de baby zorg dragen. Er voltrekken zich in dit stadium een groot aantal zaken in het lichaam. In de baarmoederhals wordt een slijmpropje gevormd om deze af te sluiten. Rondom de baarmoedermond versoepelen de daar aanwezige spieren zich en onder het slijmvlies van de baarmoeder komen bloedvaten naar boven zodat het straks makkelijker wordt om voedingsstoffen bij het zich ontwikkelende vruchtje te krijgen. Al met al prepareert de baarmoeder zich om de komende maanden een veilige omgeving te zijn voor de zich ontwikkelende baby.

Borsten

Doordat de hormonale huishouding veranderingen ondergaat, is er vaak al in het begin van de zwangerschap sprake van veranderingen aan de borsten. De borsten beginnen vocht vast te houden en kunnen daardoor wat opzwellen, hierdoor hebben veel vrouwen vooral in het begin van de zwangerschap vaak klachten over pijnlijke of gespannen borsten. Vandaar dat last van of extra gevoelige borsten als één van de eerste zwangerschapssignalen wordt gezien. De extra gevoeligheid van de borsten, welke soms gepaard kan gaan met een stekende pijn, is vaak erg vervelend. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat deze verschijnselen over het algemeen de komende twee tot die maanden minder zullen worden. Wat wel langer aan kan blijven voelen is de gevoeligheid van de tepels, met name als er kleding langs wrijft. Gedurende de voortgang van de zwangerschap zullen de borsten langzaam meegroeien, omdat tijdens de zwangerschap de melkklieren zich verder ontwikkelen. Wat verder vaak opvalt is dat het gebied rondom de tepel groter wordt en dat het het een duidelijker dan voorheen bruine kleuring ondergaat. De kleine bobbeltjes welke rondom de tepels verschijnen zijn vetkliertjes welke er zorg voor moeten dragen dat de tepels soepel blijven en daardoor minder risico lopen op zogenaamde tepelkloofjes.

Acne

In het begin van de zwangerschap is het mogelijk dat er meer last is van acne dan normaal. Acne treedt namenlijk vaak op onder invloed van hormonen, denk hierbij aan het vaak voorkomend probleem met acne tijdens de puberteit. Omdat de hele hormoonhuishouding min of meer op zijn kop staat en er grote veranderingen plaatsvinden, kan dit ook zijn uitwerking hebben op de vorming van puistjes. Als je als vrouw normaal ook al last hebt van puistjes met name vlak voor de menstruatie, dan kan dit probleem zich met name voordoen in het begin van de zwangerschap. Meestal verbetert deze situatie zich gedurende het verloop van de zwangerschap. Indien je medicijnen gebruikt tegen acne, consulteer dan de huisarts om na te gaan of het gebruik ook hiervan eventueel nadelige gevolgen kan hebben voor de baby. Uiteraard is dit ook van toepassing op eventuele andere geneesmiddelen welke je gebruikt.

Gemoedstoestand

De psychische gesteldheid kan tijdens de zwangerschap anders zijn dan voor de zwangerschap. Er komt zowel lichamelijk als geestelijk nogal wat op je af. Hoe en of dat ook voor jou geldt, valt op voorhand niet te zeggen. Het hangt zowel af van jou als ook van je omgeving. En wat dat betreft is ieder mens anders. Sommige vrouwen worden serieuzer, omdat er meer wordt nagedacht over de toekomst. Anderen zullen meer last hebben van twijfel of ongeloof, omdat ze welliswaar weten dat ze zwanger zijn, maar er verder nog geen uiterlijke kenmerken zijn waar te nemen. Door de wijzingen in de hormoonspiegel treden er ook vaak heftiger emoties op, het betreft hier dan vaak zowel lachen als ook huilen, omdat deze emoties in de praktijk dichter bij elkaar liggen dan je op het eerste moment zou denken. En alhoewel het vaak makkelijker gezegd dan gedaan is, kun je het beste proberen om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven, en je niet te druk te maken over wat je overkomt.

Meer artikelen rondom de zwangerschap en bevaling zijn te vinden op mijn special over dit onderwerp.
© 2010 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwangerschap week 4"

Infoteur: Cric2010
Laatste update: 20-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!