InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden en de standjes

Zwanger worden en de standjes

Zwanger worden en de standjes Er zijn geen standjes die een bevruchting succesvol maken: voor een bevruchting speelt er veel meer mee. Maar met bepaalde standjes kunnen de zaadcellen wel een handje geholpen worden om sneller en dieper binnen te dringen. Want zaadcellen die direct weer uit de vagina verdwijnen, maken geen kans van slagen. Het klinkt logisch, maar is het dat ook?

Man boven

Het klassieke standje en meest bekende: de missionarishouding, waarbij de vrouw op haar rug ligt met de benen gespreid, de man ligt boven op haar. Voor de zaadcellen de meest gunstige houding: het sperma dringt diep in de vagina door en loopt niet direct terug doordat de vrouw op haar rug ligt. Standjes met de man boven zijn er in heel veel variaties, zoals de eerdergenoemde missionaris, de zittende missionaris, de liefdeswacht, diep grotje etc.

Vrouw boven

Met de vrouw bovenop is de kans op het snel terug lopen van het sperma groter. Om zwanger te worden, niet het meest gunstige standje, maar voor de afwisseling kan het wel prettig zijn. Meest bekende standjes waarbij de vrouw bovenop zit zijn o.a: ruggelings, zittende schommel, lapdance, hemelbed etc.

Van achteren

Op zijn hondjes of doggy-style: de vrouw zit op haar knieën of staat gebukt, of ligt op haar buik. Bij deze variatie hant het ervan af in hoeverre de vrouw voorover gebukt staat: de man kan hierdoor dieper komen en het sperma loopt niet zo snel terug. Verschillende standjes zijn o.a: op zijn hondjes liggend of staan, lepelrekje etc.

Staand

Staande houdingen zijn niet erg gunstig: het sperma loopt vrijwel onmiddellijk weer terug uit de vagina.
Wat niet betekent dat er nog nooit iemand zwanger is geworden tijdens een staand standje: de kans is gewoon wat kleiner omdat minder zaadcellen hun doel bereiken. Staande standjes zijn o.a: klauteraar, hurkschommel, bergbeklimmer etc.

Op je kop gaan staan

Veel vrouwen blijven na de seks nog even liggen, sommigen met hun benen omhoog. Dit kan de kans op bevruchting vergroten door de zaadcellen de kans te geven dieper door te dringen. Meer dan tien minuten heeft geen zin: de zaadcellen zijn dan al op weg en degene die te zwak zijn, zijn al afgestorven. Op je kop gaan staan is mischien leuk om aan je partner te laten zien, maar niet echt nuttig; de sterkste zaadcellen redden het ook wel zonder circus-capriolen.

Pret in bed

Of iemand sneller of eerder zwanger wordt van speciale standjes, is nooit bewezen. Toch klinkt het logisch dat wanneer het zaad langer in de vrouw blijft, de kans op bevruchting ook groter is. Echter, in hoeverre hebben deze standjes ook daadwerkelijk nut? De kwaliteit van het zaad speelt namelijk ook een grote rol, en uit onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van het zaad toeneemt als het plezier hoger is.

Opmerkelijk

Koppels die zwanger proberen worden krijgen een tip mee: wilde, spannende en hevige seks zijn DE gouden tip voor zowel de eicel als de mannelijke zaadcel. Dat blijkt uit een Britse studie. Koppels die al een tijdje proberen zwanger raken hebben vaak standaard seks. Fout, beweren Britse experts nu, want bij de bevruchting gaat het niet zozeer om een perfecte planning en lichaamshouding, maar meer om de hevigheid van de seks en het daarbij horende orgasme. Seks waarbij beiden partijen aan hun trekken komen, is van belang. De zaadcellen zijn in dat geval afkomstig uit een diepere reserve, waardoor ze kwaliteitsvoller zijn.
Gerelateerde artikelen
Seks tijdens zwangerschap, is het veilig?Seks tijdens zwangerschap, is het veilig?Seks hebben tijdens een zwangerschap, is het veilig of onveilig? Er heerst heel wat taboe rondom geslachtsgemeenschap wa…
Kan ik zwanger zijn?Kan ik zwanger zijn?Seks zonder condoom, de pil vergeten hebben, een gescheurd condoom en de eerste keer seks. Kan je daar zwanger van worde…
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
Tips om vruchtbaarheid te bevorderenTips om vruchtbaarheid te bevorderenNiet voor iedereen is het realiseren van hun kinderwens iets van zelf sprekends. Er zijn een hoop vrouw en mannen die ni…
Bronnen en referenties
  • Zwangerschapspagina.nl

Reageer op het artikel "Zwanger worden en de standjes"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!