InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden: tips en informatie

Zwanger worden: tips en informatie

Zwanger worden is niet altijd gemakkelijk: wat kan je doen om ervoor te zorgen dat je zwanger wordt? En is het mogelijk om sneller zwanger te worden door bepaalde voeding of door zaken anders te doen? In dit artikel passeren enkele tips de revue die kunnen helpen bij het zwanger worden.

Zwanger worden

Zwanger worden is niet heel moeilijk. Wanneer een stel een jaar lang niet met voorbehoedsmiddelen zou vrijen, dan is de kans op zwangerschap 80%. Dit percentage is vanzelfsprekend behoorlijk hoog, maar met doelgerichte stappen is het mogelijk om deze kans te vergroten. De 'fysiologie' achter de zwangerschap is complex, maar wat kennis erover is behoorlijk waardevol.

Om zwangerschap mogelijk te maken dient er als eerste een eicel uit een van de eierstokken van de vrouw vrij te komen, wat de eisprong heet. Een belangrijke tweede voorwaarde is daarnaast dat in het sperma van de man voldoende, goed bewegende zaadcellen moeten zitten. De zaadcellen moeten namelijk naar de eileiders kunnen 'zwemmen' om bij de eicel te kunnen komen. Daarbij is het ook handig om te weten dat de zaadcellen van de man meestal wel enkele dagen kunnen overleven in de vagina en eileiders.

Sneller zwanger worden

Alles draait bij zwanger worden om timing en herhaling. Natuurlijk vervul je daarbij je kinderwens het liefste zo snel mogelijk. Er zijn enkele tips om sneller zwanger te kunnen worden, of in ieder geval de kans op zwangerschap te vergroten.

Herhaling

Het eerste punt is natuurlijk geen verrassing: het is belangrijk om vaak seks te hebben wanneer je zwanger wil worden. Meestal wordt hierin aangeraden om minimaal een keer in de 2 tot 3 dagen seks te hebben. Vaker mag vanzelfsprekend altijd: het gaat hierin om waar jullie je als stel goed bij voelen.

Timing

Zoals eerder voorbij kom moet er namelijk een eicel vrijkomen uit de eierstokken van de vrouw. Dit gebeurt bij een regelmatige menstruatie elke maand, ongeveer 14 dagen voor de menstruatie. Het is dan ook het beste om seks te hebben rond deze eisprong. De meeste zwangerschappen ontstaan namelijk in de 6 dagen voordat de eisprong plaatsvindt. De beste tip hierbij is dus om de datums van je menstruatie bij te houden zodat je weet wanneer de eisprong plaatsvindt!

Gezond zwanger worden

Naast de kans vergroten op zwangerschap is het natuurlijk ook belangrijk dat je gezond de zwangerschap in gaat. Om gezonder de zwangerschap in te gaan zijn de volgende zaken mogelijk:

  • Stop met roken, drugs en drinken wanneer je hebt besloten om zwanger te gaan worden. Van alcohol word je minder vruchtbaar en alle drie deze zaken zijn schadelijk voor je toekomstige kindje.
  • Begin 4 weken voor het 'proberen' al met het slikken van foliumzuur. Het duurt namelijk 4 weken om deze voorraad op te bouwen.
  • Slik je medicijnen? Bespreek met je huisarts of dit wellicht moet veranderen. Doe dit ruim van tevoren, omdat eventuele medicijnen uit je 'systeem' dienen te zijn.
  • Ga na waar je werkt: werk je eventueel met schadelijke chemische middelen?
  • Indien je een kat hebt, ga dan na dat je man de kattenbak verschoond in verband met toxoplasmose.
  • Eet gezond en gevarieerd!

Let erop dat er ook andere zaken kunnen zijn die zwanger worden compleet in de weg kunnen staan. Voorbeelden hiervan zijn onder andere:

  • Stress
  • Overgewicht of een te laag gewicht
  • Zwaar werk of teveel (zware) sport
  • Sterk afvallen
  • De overgang (menopauze)

Hoewel het laatste punt moeilijk te vermijden is natuurlijk, zijn dit wel zaken waar op gelet moeten worden wanneer er een kinderwens is.

Blijven proberen

Normaliter duurt het minder dan een jaar om zwanger te worden. Duurt het langer dan een paar maanden, blijf dan proberen! Duurt het langer dan een jaar, ondanks het feit dat jullie eens in de 2 tot 3 dagen seks hebben? Ga dan eens langs bij de huisarts. Er zijn tal van oorzaken mogelijk waardoor zwangerschap wat langer op zich laat wachten dan verwacht. Je huisarts kan jullie hier goed over informeren en eventueel nagaan of dergelijke oorzaken te verhelpen zijn.
© 2013 - 2019 Suave, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Mocht je twijfelen om voor je zelf te gaan stoppen om roken, misschien helpt dit artikel je wanneer je zwanger bent of w…
Bronnen en referenties
  • Verloskundigenkliniek Groningen, http://www.verloskundigen-groningen.nl/gezond-zwanger-worden/

Reageer op het artikel "Zwanger worden: tips en informatie"

Infoteur: Suave
Gepubliceerd: 10-08-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!