InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Symptomen van zwangerschap en eisprong berekenen

Symptomen van zwangerschap en eisprong berekenen

De symptomen van een zwangerschap kun je vrij eenvoudig herkennen. Om de kans op een bevruchting te vergroten kun je de eisprong berekenen. Ook door één van de meest vruchtbare standjes tijdens het vrijen toe te passen kun je de kans op een zwangerschap vergroten. Als je denkt dat je zwanger bent dan zou je enkele van de symptomen uit de lijst moeten kunnen herkennen

Bereken de eisprong

Heel simpel gezegd ben je het meest vruchtbaar op de dag van de eisprong. Maar hoe weet je nu wanneer die dag is? Je kunt uitrekenen wanneer je meest vruchtbare dagen zijn iedere maand. Om dit te kunnen uitrekenen bepaal je eerst de lengte van je menstruatiecyclus.

Het moment dat de menstruatiecyclus begint is de eerste dag van je menstruatie. De laatste dag van de cyclus is de dag voordat de nieuwe cyclus begint. Gemiddeld duurt de menstruatiecyclus 28 dagen. Maar soms wijkt deze lengte af. Om de exacte dag van de eisprong te kunnen bepalen zou je eerst twee maanden moeten wachten om te bekijken hoe lang je menstruatiecyclus is in dagen.

Als je weet hoe veel dagen jouw cyclus duurt dan kun je de dag van de eisprong bepalen. De eisprong vindt 14 dagen voor de eerste dag van de nieuwe menstruatiecyclus plaats. Als je rond om die dag veel vrijt dan neemt de kans op een zwangerschap aanzienlijk toe. Als het eitje eenmaal rijp is blijft deze maximaal 12 uur in leven.

Kans op zwangerschap vergroten

Je hebt zelf invloed op het vergroten van de kans om sneller zwanger te worden. Door in je vruchtbare periode eens in de twee dagen te vrijen stijgt de kans om zwanger te worden aanzienlijk. Het beste moment is het moment van de eisprong, of vlak er voor. Ga dus voor jezelf na wanneer dat moment precies is iedere maand.

Bij de meeste vrouwen vindt de eisprong plaats ruim na de eerste week na de eerste dag van de menstruatiecyclus. Als je vanaf dat moment eens in de twee dagen vrijt dan vergroot je de kans op een zwangerschap aanzienlijk. Doe dit tot na de eisprong zodat je zeker weet dat er vers sperma in de baarmoeder kan komen om het eitje te bevruchten.

Meest vruchtbare standje

Als je sperma in je vagina hebt gekregen dan wil je dit zo lang mogelijk binnen houden om de kans op een bevruchting te vergroten. Door bepaalde standjes toe te passen kun je sperma dieper in je vagina laten komen waardoor de kans groter is dat de spermacellen de baarmoeder in zwemmen. Standjes die daarbij goed kunnen helpen zijn de missionarishouding en de zijligging. Vermijd ook zoveel mogelijk het gebruik van glijmiddel. In veel glijmiddelen zitten zaaddodende stoffen. En als je dan sperma in je vagina hebt blijf dan een minuutje of tien op je rug liggen met je bekken iets gekanteld zodat het sperma door de zwaartekracht goed naar de baarmoeder toe stroomt. Wat daarbij ook kan helpen is je benen achter je knieën vast te pakken en ze naar je toe trekken.

Symptomen van zwangerschap

De belangrijkste symptomen van zwangerschap staan hieronder. Dit zijn de meest voorkomende tekenen van een beginnende zwangerschap. De meeste vrouwen hebben de onderstaande symptomen van een zwangerschap als er een bevruchting heeft plaatsgevonden. Je hoeft ze niet allemaal tegelijk te hebben, dit komt ook niet veel voor. Slechts enkele van de symptomen kunnen al op een zwangerschap duiden.
  • de menstruatie stopt
  • emotionele veranderingen door hormonen
  • misselijkheid
  • gevoelige borsten
  • sneller last van moeheid
  • vaker plassen
  • pijn in de onderbuik
  • brandend maagzuur
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: temperatuurmethodeZwanger worden: temperatuurmethodeOm zwanger te worden zijn er verschillende methoden, van standjes tot het eten van bepaalde gerechten. Maar ook de tempe…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Snel zwanger wordenAls je snel zwanger wilt worden dan kun je verschillende manieren gebruiken om te bepalen op welk moment je het meest vr…
Zwangerschap  eerste signalenZwangerschap eerste signalenWie al een zwangerschap achter de rug heeft, herkent de eerste signalen van een zwangerschap direct. Sommige vrouwen her…
Bronnen en referenties
  • www.predictor.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Symptomen van zwangerschap en eisprong berekenen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 12-04-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!