InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tandvleesproblemen bij zwangerschap: meer kans vroeggeboorte

Tandvleesproblemen bij zwangerschap: meer kans vroeggeboorte

Tandvleesproblemen bij zwangerschap: meer kans vroeggeboorte Als zwangere vrouw word je bedolven onder de goede adviezen. Laten checken of je tandvleesontsteking hebt, is noch het bekendste noch het meest logisch klinkende advies. Toch blijkt uit onderzoek dat je hiermee de kans op vroeggeboorte kunt verkleinen. Het is dus de moeite waard om liefst nog vóór je (verwachte) zwangerschap altijd even langs de tandarts te gaan! Lees verder... Stel, je bent zwanger. En je hebt een tandvleesontsteking. Zou je dan erbij stil staan dat dat je kans op vroeggeboorte zou kunnen verhogen? Vast niet. Toch is uit onderzoek gebleken dat dat wel het geval kan zijn. En het verhaal gaat nog verder. Want er zijn gevallen waarin je wel duidelijk wordt dat je een probleem hebt met je tandvlees. Maar het kan ook zijn dat je niet weet dat je een tandvleesontsteking hebt. Dat is namelijk nog een onbekende factor bij zwangerschap. Hormonen beinvloeden veel, zo niet alles in je lichaam, en daarbij hoort ook je tandvlees. Onder invloed van hormonen kan je tandvlees een rodere kleur krijgen, opzwellen en/of meer bloeden. De link tussen tandproblemen en zwangerschap leidde historisch gezien al tot de stelling, dat elk kind je een tand kost. Met onze goede voeding en verzorging, moet dat echt niet meer het geval hoeven zijn. Maar tandvleesontsteking is een onderbelicht probleem.

Parodontitis = rode vlag

Het NMT liet onderzoek doen, en daaruit bleek dat vrouwen met parodontitis, ofwel tandvleesontsteking waarbij ook het kaakbot is aangetast, een grotere kans hebben op vroeggeboorte. Een zwangere vrouw met parodontitis heeft volgens het onderzoek twee tot zeven maal meer kans op een vroeggeboorte of een kind met een laag geboortegewicht.

Wanneer en hoe

Gewoonlijk ontstaat een eventuele ontsteking van het tandvlees onder invloed van zwangerschap, tussen de tweede en achtste maand. Dit betekent dat zwangere vrouwen zich extra goed moeten houden aan het tandartsadvies, om twee keer per dag te poetsen. Heel vervelend is dat de misselijkheid die regelmatig met zwangerschap gepaard gaat, het des te moeilijker kan maken om zonder kokhalzen je achterste kiezen te poetsen. Overwin je weerstand en doe het toch.

Behandelen vóór je zwangerschap

Het is raadzaam om voor je zwangerschap al door je tandarts vast te laten stellen of je misschien tandvleesontsteking (gingivitis of parodontitis) hebt. Dan kan deze nog voor je zwangerschap worden behandeld. Als je tijdens de zwangerschap parodontitis krijgt, is het van belang dat je voor je 28e week je tandvlees laat behandelen. Hoe vroeger je erbij bent, des te beter de conditie van je tandvlees bijtijds geoptimaliseerd kan worden. Let wel: lang niet elke ontsteking of probleem aan het tandvlees is parodontitis, en het kan heel goed zijn dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Maar voorkomen is altijd het beste beleid.

Het onderzoek

Er werden tweehonderd vrouwen onderzocht. Uit dat onderzoek bleek, dat van de vrouwen die nog vóór de 28e week een tandvleesontsteking hadden laten behandelen twee procent een te vroeg geboren kind kreeg. Helaas was dat voor de vrouwen met tandvleesontsteking die zich niet hadden laten behandelen door de tandarts, veel meer: tien procent. Uit het onderzoek hebben de deskundigen dan ook de richtlijn opgemaakt: hoe eerder een tandvleesontsteking bij een zwangere vrouw behandeld wordt, des te beter. Dan nog blijkt uit het onderzoek dat behandeling ná de 28e week nog altijd beter is dan niets doen en na de bevalling alsnog tot behandeling over gaan. Zelfs als er iets voor de 35ste week van zwangerschap nog een paradontologische behandeling plaatsvind, blijkt dat een positief effect te hebben op geboortegewicht en tijdstip van de geboorte.

Voorzichtig: erosie!

Een belangrijke tip over ochtendziekte en mondverzorging. Het is geen heel fijn praatje, maar wel een must know als je als zwangere vrouw veel last hebt van ochtendziekte en andere momenten van misselijkheid. De zuren in de maaginhoud tasten het tandglazuur aan, en maken het kwetsbaar. Als je dus net je 'maag hebt moeten omkeren', is het belangrijk om juist even níet te poetsen. Gebruik een fris mondwater of als je dat niet bij de hand hebt, desnoods maar een glaasje water.

Goed advies van de deskundige

De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) is er heel duidelijk in. Hun advies luidt: “Het advies om goed je gebit te verzorgen als je zwanger bent zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het advies om dan niet te roken en
alcohol te gebruiken.” Nou is het natuurlijk zo dat je tijdens de zwangerschap al zo 'fijn' overspoeld wordt met belangrijke adviezen. Gezond eten, niet roken, alcohol even laten staan, stress vermijden en een aangepaste vorm van lichaamsbeweging in je dagschema (blijven) inpassen. Het is al heel wat. Toch is die mondverzorging dus ook een belangrijk zij het wat minder belicht aspect van je lichaamsverzorging.

Wie en wat?

De adviezen voor een goede mondhygiene bij zwangerschap komen van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Dat is een beroepsvereniging van tandartsen en tandarts-specialisten in Nederland. De NMT ziet het als haar missie om de Nederlandse mondgezondheid te bevorderen, en zich in te zetten voor optimale hoogwaardige tandheelkundige zorg.
Gerelateerde artikelen
Vooral bij zwangerschap is een gezonde mond en gebit nodigVooral bij zwangerschap is een gezonde mond en gebit nodigEen gezond gebit is een belangrijke prioriteit. Want kiezen en tanden die ontstoken zijn, of waarin gaatjes voorkomen, g…
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…
Sneller zwanger worden dankzij gezond tandvleesSneller zwanger worden dankzij gezond tandvleesVind je het lang duren voordat je in verwachting raakt? Soms kun je zelf je kans op snel zwanger worden vergroten. Het i…
Bronnen en referenties
  • Persbericht NMT, Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde

Reageer op het artikel "Tandvleesproblemen bij zwangerschap: meer kans vroeggeboorte"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 02-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!