InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kolfapparaten vergelijken, kolfapparaat kopen of huren?

Kolfapparaten vergelijken, kolfapparaat kopen of huren?

Je wilt gaan kolven, maar welk kolfapparaat moet je kiezen? Je kunt een kolfapparaat kopen of huren. Deze keuze hiertussen is sterk persoonsafhankelijk. Jij moet je immers prettig voelen met het kolfapparaat. Werk je veel, dan zijn er speciale mooi vormgegeven kolfapparaten te koop in de winkel. Kolfapparaten vergelijken loont omdat er veel keuze is.

Kiezen tussen elektrisch of handmatig kolven

Je wilt een kolfapparaat kopen of huren maar je weet nog niet precies welk model, laat staan of je elektrisch of handmatig wilt gaan kolven. De grootste voordelen en nadelen van elektrisch en handmatig kolven staan hieronder op een rijtje.
  • elektrisch kolven maakt veelal meer geluid dan handmatig kolven
  • elektrisch kolven levert meer zuigkracht op dan handmatig kolven
  • elektrisch kolven gaat in een vast ritme
  • bij handmatig kolven bepaalde je zelf het ritme
  • een handkolf is goedkoper

Als je de keuze hebt gemaakt tussen elektrisch of handmatig kolven dan kun je de kolfapparaten gaan vergelijken in de winkel. Er zijn veel soorten en maten te koop, allen met hun eigen prijskaartje.

Kolven met de hand

Je kunt ook zonder kolfapparaat kolven. Gewoon met de hand. Kolven met de hand is heel eenvoudig te doen. Het kost je geen geld en extra tijd. Hoe moet je kolven met de hand? Eerst was je goed je handen. Wat helpt is om je borsten licht te masseren voordat je begint met kolven. Zet een schoon bakje klaar en ga lekker ontspannen zitten. Het kolven met de hand gaat als volgt: vier vingers onder de borst en je duim er bovenop. Je vingers moeten rondom de tepelhof liggen. Nu duw je de borst iets naar binnen en duw je de melk naar de tepel toe. Let goed op dat de melk in het bakje valt.

Als je dit een aantal keren goed hebt geoefend dan zou het vrij eenvoudig en behendig moeten gaan. Zie je dit niet zitten, dan kun je altijd een kolfapparaat kopen of huren.

Soorten borstkolven

Er bestaan veel verschillende soorten borstkolven. Ga hiervoor naar een babyzaak om ze allemaal te zien, te voelen en te horen (bij elektrisch). Een kolfapparaat moet je aanspreken, koop daarom nooit zomaar een kolfapparaat zonder deze eerst gezien en gehoord te hebben. Je kunt ook dubbel kolven. De voordelen daarvan zijn dat het sneller gaat. Er zijn echter maar enkele kolfapparaten in de winkel te koop die dit kunnen. Dubbel kolven gaat altijd elektrisch.

Tip!

Ga naar de babywinkel om verschillende soorten kolfapparaten te vergelijken.

Kolfapparaat kopen of huren?

Je kunt een kolfapparaat kopen of huren. Beide hebben voordelen en nadelen. Als je een kolfapparaat koopt dan weet je zeker dat het apparaat helemaal nieuw is en dus niet is gebruikt door iemand anders. Bij het huren van een kolfapparaat is dit niet het geval, deze apparaten worden door meerdere moeders gebruikt. De verhuurder van de apparaten zorgt er voor dat ze goed schoon zijn zodat de kans op besmettingsgevaar heel erg klein is. Bovendien huur je alleen maar de motor, niet de flesjes en slangetjes (deze koop je).

Als je van plan bent om langere tijd te kolven dan is het kopen van een kolfapparaat zeker een overweging waard. Werk je ook naast het kolven? Dan kun je in de winkel ook heel mooi vormgegeven kolfapparaten kopen die je nauwelijks herkent als kolfapparaat. Er zijn bijvoorbeeld modellen te koop die in een rugzak zijn verwerkt.

Tip!

Oriënteer je goed op de modellen die te koop zijn, het zijn er veel!
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kolven, waarom wel of niet: onderzoek, feiten en cijfersKolven, waarom wel of niet: onderzoek, feiten en cijfersKolven, ofwel het verzamelen van je moedermelk via een kolfapparaat. Waarom doen vrouwen het? En vooral: waarom niet? Bi…
Philips Avent alles voor je babyPhilips Avent is een van de grootste merken in de markt voor babyflessen en babyspenen. Daarnaast bestaat het Avent baby…
Naar festivals of concerten met een babyNaar festivals of concerten met een babyJe hebt een baby en bent dolgelukkig - maar hoe moet het nu met die leuke festivals en concerten? Een optie is om thuis…
Borstvoeding: het kolven van moedermelkBorstvoeding: het kolven van moedermelkGeef je borstvoeding, dan zul je meestal ook ervaring hebben met het kolven van je moedermelk. Kolven verruimt je mogeli…
Borstvoeding geven na een keizersnedeNa een keizersnede komt je borstvoeding soms niet goed op gang. Je lichaam krijgt geen signaal om melk te gaan producere…
Bronnen en referenties
  • www.medela.com
  • www.avent.com

Reageer op het artikel "Kolfapparaten vergelijken, kolfapparaat kopen of huren?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 16-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!