InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kolven, waarom wel of niet: onderzoek, feiten en cijfers

Kolven, waarom wel of niet: onderzoek, feiten en cijfers

Kolven, waarom wel of niet: onderzoek, feiten en cijfers Kolven, ofwel het verzamelen van je moedermelk via een kolfapparaat. Waarom doen vrouwen het? En vooral: waarom niet? Bijvoorbeeld vanwege de herrie of prijs van zo'n apparaat. Maar ook omdat onze maatschappij nog altijd - vooral op de werkvloer - ontkent dat moeder-zijn de belangrijkste baan ter wereld is: 'moederen doe je maar in je vrije tijd.' Dat punt is een kwestie van culturele bewustwording. Maar de nieuwste kolfapparaten komen in elk geval al méér aan de behoeftes van vrouwen tegemoet. Vrouwen geven gemiddeld dertien weken borstvoeding. Daarna stappen ze over op flesvoeding. Dat is een van de resultaten uit onderzoek van babyproductenmerk Difrax, uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Blauw research. Blauw deed het onderzoek onder twee groepen: kolvende moeders en niet- kolvende moeders.

Waarom stoppen vrouwen met borstvoeding?

Volgens Difrax is de reden dat vrouwen na die dertien weken al stoppen met borstvoeding, vermoedelijk dat hun zwangerschapsverlof afloopt en zij weer aan het werk gaan. Waarom willen de vrouwen uit het onderzoek dan niet meer kolven? Eén derde van de kolvende moeders met een baan geeft aan het gênant te vinden om op het werk te gaan kolven. Maar ook de voorzieningen blijven in gebreke. 32% van de kolvende moeders met een baan kan gewoon geen goede plek vinden op het werk om te kunnen kolven.

De belangrijkste redenen die moeders hebben om te gaan kolven

  • 1. om voeding voor de baby te hebben als zij er zelf niet is (39%);
  • 2. om de melkproductie voldoende te stimuleren (32%);
  • 3. omdat zij weer aan het werk gaat en borstvoeding wil blijven geven (31%).

Kolven: liever langer doorgaan

Liefst 45% van de vrouwen had zich voorgenomen om langer te blijven kolven dan ze in de praktijk konden doen. Dit komt neer op een periode van gemiddeld ongeveer anderhalve maand korter kolven. Het voornemen is gemiddeld 5,5 maanden kolven, de praktijk is 3,8 maanden. Dat terwijl op zich meer dan de helft ofwel 53% van de kolvende moeders zegt het kolven zelf ideaal te vinden, omdat de borstvoedende vrouw op deze manier meer vrijheid heeft.

Baby Innovation Award

Tijdens de Negenmaandenbeurs in februari ontving Vivienne van Eijkelenborg uit handen van Babette van Veen al de eerste Award voor haar kolf. De Baby Innovation Award. Door een vakjury genomineerd en uiteindelijk door de consument als winnaar gekozen.

Kolfapparatuur: duur en lawaaiig

Er zijn culturen waarin vrouwen hun vrouw- en moederzijn in trots aan de wereld kunnen laten zien. Onder andere oude Indiase culturen, zien de vrouwelijkheid als bron van alle leven, en de vrouwelijke cyclus en vruchtbaarheid als heilig. Maar westerse vrouwen zonderen zich nog altijd vaak af voor alles wat met het vrouwelijke te maken heeft: menstrueren doen we in het geniep, borstvoeding geven, en ook het kolven. Het gebruik in de praktijk van een kolfapparaat, blijkt een heleboel vrouwen op zich ook al tegen te vallen. Bijna een derde ofwel 31% van de kolvende vrouwen voelt zich dan buitengesloten van de omgeving. Maar ook de apparatuur schiet tekort. Kolfapparaten zijn volgens de vrouwen vooral duur (29%) en lawaaierig (24%).

Eindelijk: Difrax introduceert de kolf van de nieuwe generatie

De onvrede van vrouwen over bestaande kolfapparatuur, bracht de fabrikant Difrax ertoe om een kolfapparaat te ontwikkelen die wel voldoet aan de eisen en verwachtingen van de vrouw. Vivienne van Eijkelenborg, directeur Difrax: We zijn drie jaar intensief bezig geweest met het ontwikkelen van een elektrische kolf. We hebben een team samengesteld van medische experts bij de ontwikkeling van de BtoB kolf. Zo hebben lactatiekundigen, kinderartsen, kraamverzorgenden en verloskundigen meegewerkt om van de kolf een goed werkend product te maken. Ik ben enorm trots op het resultaat. De kolf is stiller en onopvallend omdat de schelp onder de BH gedragen wordt en zal daadwerkelijk vrouwen in de gelegenheid stellen langer borstvoeding te geven.

Difrax Breast to Baby (BtoB)

Difrax kolven en accessoires zijn verkrijgbaar via babywinkels, maar ook via de Difrax webshop. Naast de BtoB kolf, is er een complete kolfset inclusief tas, borstcompressen, moedermelk bewaarzakjes en een kolftas.
Gerelateerde artikelen
Difrax BtoB borstkolf: Handsfree en discreet kolvenDifrax BtoB borstkolf: Handsfree en discreet kolvenHet geven van borstvoeding wanneer mogelijk wordt door meerdere organisaties aanbevolen. Een belangrijk voordeel is dat…
Kolfapparaten vergelijken, kolfapparaat kopen of huren?Je wilt gaan kolven, maar welk kolfapparaat moet je kiezen? Je kunt een kolfapparaat kopen of huren. Deze keuze hiertuss…
Borstvoeding en kolven: nieuwe site en gratis appBorstvoeding en kolven: nieuwe site en gratis appPrille moeders zijn vaak op zoek naar informatie over borstvoeding en kolven. De mogelijkheden zijn online groter dan oo…
Hoe lang en hoe vaak moet je kolven?Hoe lang en hoe vaak moet je kolven?Kolven is een manier om moedermelk af te nemen uit de borst. Zo kan de baby gevoed worden met van te voren afgenomen moe…
Keuze van de goede borstkolf om moedermelk te kolvenKeuze van de goede borstkolf om moedermelk te kolvenVeel moeders die borstvoeding geven krijgen ermee te maken, moedermelk kolven. Hiervoor zijn verschillende soorten borst…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Difrax Breast to Baby
  • EZPress

Reageer op het artikel "Kolven, waarom wel of niet: onderzoek, feiten en cijfers"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 24-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!