InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het geslacht van je baby beïnvloeden

Het geslacht van je baby beïnvloeden

Het geslacht van je baby beïnvloeden “Als het maar gezond is!” Wie roept dit niet als het aangaat op de geslachtsbepaling van een kindje? Toch hebben veel mensen een voorkeur naar een jongetje of een meisje. Als dit niet bij de eerste zwangerschap het geval was, komt het vaak wel bij de tweede. Veel fabeltjes doen hun ronde als het gaat om geslachtsbepaling. Echter is er ook een bewezen methode om het geslacht te beïnvloeden van je toekomstige baby. Om de volgende methode de grootste slagingskans te geven, is het handig om eerst over een bepaalde kennis te beschikken. Zo zal er eerst het een en ander worden uitgelegd over de eisprong, de zaadcellen en het bevruchtingsproces zelf. Dit geeft je een duidelijker beeld betreft hetgeen waar je precies op moet letten en voor moet gaan.

Geslacht van de baby

Chromosomen

Om het hele verhaal te kunnen begrijpen, beginnen we bij het begin. De karaktereigenschappen die wij bij onze geboorte krijgen, worden bepaald in de chromosomen. Een chromosoom is een celonderdeel waarin ons DNA zich bevindt. In DNA staan al onze erfelijke eigenschappen vastgelegd. Deze erfelijke eigenschappen worden ook wel genen genoemd.
In elke cel van het menselijk lichaam bevinden zich 46 chromosomen. Elke chromosoom gaat gepaard met een tweede. Hierdoor bevat elke cel dus 23 chromosoomparen.

Bij een bevruchting versmelten er twee groepen van 23 chromosomen; 1 groep van de man en 1 groep van de vrouw. Zo ontstaat er weer een groep van 46 chromosomen, opgebouwd uit twee paren van 23 chromosomen. Elke zaad- of eicel bevat dan ook maar 23 chromosomen. Van de 46 chromosomen die een cel bevat, is er maar 1 paar geslachtschromosomen. Een ei- en een zaadcel bevat dus maar 1 geslachtschromosoom. Deze geslachtschromosomen kennen twee soorten; de X-chromosomen en de Y-chromosomen.

Verschil tussen X- en Y-chromosomen

Allereerst verschillen deze twee chromosoomsoorten qua grootte. X-chromosomen zijn langer dan Y-chromosomen en bevatten dan ook meer informatie betreft erfelijke eigenschappen. Omdat de X-chromosomen groter zijn, zijn ook deze zaadcellen groter van omvang dan de zaadcellen met Y-chromosomen. Hierdoor zijn ze trager dan de ‘mannelijke’ zaadcellen.

Ondanks dat de vrouwelijke zaadcellen groter zijn, zijn ze wel sterker dan de mannelijke zaadcellen. Dit heeft als gevolg dat de vrouwelijke zaadcellen langer in leven kunnen blijven. De Y-chromosoom is het ‘mannelijke’ chromosoom, omdat deze het lichaam aanzet tot het produceren van mannelijke hormonen. Zo komen ook de mannelijke geslachtskenmerken tot ontwikkeling.

Een jongetje of een meisje?

Welk geslacht het kindje uiteindelijk krijgt ligt hem aan het type chromosoom deze van de vader meekrijgt. Vrouwen hebben namelijk paren van 2 X-chromosomen (XX) en mannen hebben paren van 1 X-chromosoom en 1 Y-chromosoom (XY). Zoals eerder uitgelegd, bevinden zich in de zaadcellen en de eicellen maar enkele chromosomen. Zo zijn de eicellen van de vrouw X of X en dus altijd vrouwelijk. De zaadcellen van de man kunnen X zijn of Y. Zo heb je dus vrouwelijke zaadcellen en mannelijke zaadcellen. Geeft de vader een X-chromosoom, dan vormt dit samen met de X-chromosoom van de vrouw: XX. Het wordt dus een meisje. Geeft de vader de Y-chromosoom, dan vormt dit XY en wordt het een jongetje.

De menstruatiecyclus in het kort

De menstruatiecyclus begint op de eerste dag van de menstruatie en eindigt de laatste dag vóór de volgende menstruatie. Gemiddeld duurt deze cyclus tussen de 25 en 35 dagen. De menstruatie zelf duurt gemiddeld 3 tot 7 dagen. Ongeveer 14 dagen voor de eerste dag van de volgende menstruatie vindt de eisprong plaats. Een onbevrucht eicel blijft na de eisprong niet langer dan een dag in leven. Tot hooguit 12 uur na de eisprong is de eicel hoog vruchtbaar, daarna takelt ze weer af.

De timings-methode

Zoals hierboven geschreven is de eicel maar tot 12 uur na de eisprong het vruchtbaarst. Bij een kinderwens is het dus van belang dat er een zaadcel, nog de dag van de eisprong, de eicel bereikt. Zaadcellen blijven gemiddeld nog 2-3 dagen in het lichaam van de vrouw in leven. Dit kan uitlopen tot een week. In extreme gevallen blijven ze zelfs tot rond de 10 dagen in leven. Gemiddeld is de vrouw dus ruim een week vruchtbaar.

Ondanks dat de mannelijke zaadcellen sneller zijn, blijven de vrouwelijke zaadcellen langer in leven. Met dit in je achterhoofd kun je dus het geslacht van je kindje beïnvloeden.

Een meisje:

Heb je de wens naar een meisje, dan moet je een paar dagen voor de eisprong geslachtsgemeenschap hebben. De meeste mannelijke zaadcellen zijn dan tegen de tijd van de eisprong al gestorven. Hierdoor heb je meer kans op een meisje.

Een jongetje:

Wil je een jongetje dan heb je de meeste kans wanneer je de dag voor en van de eisprong geslachtsgemeenschap heb. De mannelijke zaadcellen zijn immers sneller bij de eicel dan de vrouwelijke, waardoor de kans op een jongetje groter is. Probeer zo dicht mogelijk bij de eisprong aan te zitten, zodat de vrouwelijke eicellen minder lang de tijd krijgen om alsnog eerder de eicel te bereiken.

De hierboven genoemde gegevens zijn persoonsgebonden en kunnen van persoon tot persoon iets verschillen. Ga dus goed voor jezelf na wat er voor jou geldt.
© 2007 - 2019 Meetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschap: het geslacht van je baby (jongetje of meisje)Wanneer iemand in verwachting is, wil de een wel weten wat het geslacht zal zijn van het kindje, een ander zal het niet…
Geslacht weten bij 12 weken zwanger? NUB- en Schedel-theorieGeslacht weten bij 12 weken zwanger? NUB- en Schedel-theorieWanneer je 20 weken zwanger bent, is het mogelijk om te weten te komen of je zwanger bent van een jongetje of een meisje…
Zwangerschapsfabeltjes: jongen of meisje?Zwangerschapsfabeltjes: jongen of meisje?Bij de een gebeurt het per ongeluk, een ander doet er jaren over. Wanneer het dan echt zeker is, vaak via een zwangersch…
GeslachtstestenGeslachtstesten70% van de vrouwen wilt zo vroeg mogelijk in de zwangerschap het geslacht van het kindje weten. Echter mocht volgens de…
Feiten en Fictie over zwangerschapFeiten en Fictie over zwangerschapVoor en tijdens je zwangerschap hoor je allerlei 'weetjes' over hoe je het best zwanger kunt worden, hoe je kunt zorgen…

Reageer op het artikel "Het geslacht van je baby beïnvloeden"

Reacties

Nina, 28-05-2016 22:56 #11
Wij zouden echt heel graag, na twee jongens, een meisje willen krijgen. Een jongen is ook hartstikke welkom, maar als het te beïnvloeden is, dan hebben wij toch lichte voorkeur :-)
Maar ik houd al ruime tijd mijn ovulatie bij, hoeveel dagen moet je nu voor je ovulatie vrijen? En ik begrijp daarna niet meer, tot zo'n twee dagen na ovulatie. Toch? Kan iemand mij helpen?

Anne, 11-01-2015 23:05 #10
Bij mij is het gelukt! Ik wilde graag een meisje en ik heb inderdaad een dochter gekregen. Je moet gewoon zeker weten wanneer je je ovulatie hebt. Bijvoorbeeld door een test of temperaturen. Wij hebben het twee dagen voor de ovulatie gedaan. Mijn schoonzus op de dag van de ovulatie en zij hebben een zoon gekregen. Zo heb ik nog meer voorbeelden. Ik geloof er echt in!

Lieh, 21-02-2014 12:25 #9
Even ter aanvulling:

Het verhaal klopt inderdaad het enige wat ik wil toevoegen is dat dit in theorie zo werkt maar in de praktijk kan dit afwijken. Er spelen namelijk meer factoren een rol. Zo hebben sommige mannen van nature een hoger percentage aan y en andere juist weer meer x chromosomen. Verder heb je vrouwen die y chromosomen afstoten en daardoor generaties lang alleen meisjes in de familie voor komen. Er spelen dus zoals ziet meerdere factoren een rol! Veel succes aan iedereen gewenst.

Rowena, 15-04-2013 21:40 #8
Ik heb ovulatietesten gebruikt, en 17 januari had ik een positieve LH test, gelijk een nummertje gemaakt, en 18 januari een heftige buikpijn gehad (waarschijnlijk de eisprong), 19e nog een positieve LH test toen ook een nummertje gemaakt.

Dus ik heb nu meer kans op een meisje? Tis wel een twijfelgevalletje. Want er staat: een aantal dagen voor de eisprong vrijen wil je een meisje krijgen. We zullen het zien eind september begin oktober ;)

Hoelang leeft X chromosoom en hoelang leeft Y chromosoom? Paar uur? Paar dagen?

Lies, 30-11-2012 14:17 #7
Hallo,

Bevruchting vindt plaats door samensmelting van een zaadcel met een eicel. Het kan daarom niet kloppen dat er in het artikel staat 'zodat de vrouwelijke eicellen minder lang de tijd krijgen om alsnog eerder de eicel te bereiken.' Er is namelijk maar sprake van 1 eicel bij een eisprong. Eicellen kunnen dus niet 'eerder' de eicel bereiken…

Loes, 07-05-2010 19:56 #6
Hallo, wij hebben ook 4 zoons, maar vraag me ook af of iemand het gelukt is om het gewenste geslacht te krijgen, pas iemand gesproken, die het 2 keer op de dag van de ovultie gedaan had en 2 keer een dochter gekregen, gr loes

Thomas, 20-04-2010 16:26 #5
Dit is gewoon onzin. Er bestaan geen vrouwelijke of mannelijke zaadcellen. Alle zaadcellen bevatten of een X- of een Y-chromosoom. Hierbij maakt het niet uit of de zaadcel eerder bij de eicel is of niet. Het is slechts een kwestie of de X- of de Y-chromosoom door de eicel wordt opgevangen, en dát is niet te beïnvloeden! Reactie infoteur, 24-02-2011
Zoals ik het begrijp, zegt u dat het niet uitmaakt welke cellen er sneller 'zwemmen' of welke cel er als eerste aankomt, klopt dat?
Maar u begrijpt toch wel dat diegene die het eerst aankomt de cel ondoordringbaar maakt voor de rest van de cellen? Dan is het toch van belang welke cel er als eerst arriveert, omdat je daarna het geslacht niet meer kan veranderen?
Gezien het feit dat de geslachtscellen met de y-chromosoom sneller 'zwemmen' dan die met een x-chromosoom, maar daarentegen eerder sterven, kun je wel degelijk invloed uitoefenen door middel van een juiste timing.

Marjolein, 11-03-2010 10:39 #4
Hallo, wij hebben nu vier zoons en wij willen best nog 1 keer zwnger zijn maar wij willen zo graag een dochter misschien gek maar het is zo.
kan iemand me daar voor de garantie geven. Reactie infoteur, 24-02-2011
Beste Marjolein,

Ik begrijp dat mijn reactie ernstig laat is, maar voor de komende lezers wil ik toch nog graag reageren.
Allereerst wil ik zeggen dat het helemaal niet gek is dat je na vier zoons nog graag een dochter wilt hebben! Garantie krijg je enkel in een kliniek. Voor zover ik weet is geslachtsbepaling niet toegestaan.
De methode zoals in dit artikel beschreven vergroot enkel de kans op een bepaald geslacht, sorry.

Myra, 31-07-2009 16:42 #3
Hoe komen jullie aan je informatie? Het klinkt erg aannemelijk, maar volgens mijn huisarts is dit weer één van de zoveel theorieen die niet bewezen zijn. Dus is jullie artikel wetenschappelijk onderbouwd en zo ja wat zijn de resultaten van welk onderzoek. Reactie infoteur, 05-12-2009
Hallo Myra,

Sorry voor mijn zéér late reactie! Ik ben langere tijd niet meer op infonu geweest en heb hierdoor jouw reactie compleet gemist. mijn excuses!

Het verbaasd mij dat je huisarts het als onzin bestempeld. Het hele bevruchtingsproces is al járen bekend. De methode zelf is nog bezig om wetenschappelijk sterk te staan, maar 1+1=2
Er zijn nu eenmaal verschillen tussen de 'mannelijke' en 'vrouwelijke' zaadcellen en dmv goede timing is het vanzelfsprekend dat je hiermee de kans vergroot op een bepaald geslacht, zoals in het artikel beschreven.
Onder anderen Gender Consult houdt zich met deze methode bezig in combinatie met een dieet. www.genderconsult.nl
Je moet begrijpen dat het hier alleen om kansvergrotingen gaat.

Heb je nog vragen, dan hoor ik het graag!
Vriendelijke groetjes, Meetie Yip

Marieke, 07-01-2009 21:23 #2
Absolute onzin. Er bestaan geen vrouwelijke zaadcellen. De vrouw levert de eicel, de man de zaadcel. De eicel is altijd een X chromosoom, de zaadcel ofwel X ofwel Y. De combinatie van eicel en zaadcel geeft dan XX (meisjes) of XY (jongen). Het ligt er dus aan welke zaadcel de eicel bevrucht, en de methode die hier beschreven wordt heeft daar absoluut geen invloed op! Reactie infoteur, 12-01-2009
Beste Marieke,

Datgeen wat jij vertelt, staat ook in het artikel met daaropvolgend een beschrijving waarom die methode wel werkt. Ik snap dus niet precies wat je wil zeggen met je reactie en waarom dit artikel volgens jou absolute onzin is. Kun je jezelf nader verklaren?

Etsel (infoteur), 05-10-2007 18:04 #1
Leuk en uitstekend artikel. Misschien is het voor de lezer wel handig om te weten wat het verschil is tussen man en vrouw, afgezien van de biologische factoren.

Man en vrouw zijn twee vormen van Goddelijke energie. De mannelijke energie is aggressiever en de vrouwelijke energie subtieler. Voor een menselijk leven zijn beiden nodig. Het wil overigens niet zeggen dat de man sterk is en de vrouw zwak. Volgens rebbe Menachem Mendel Schneerson moet je het zo zien. Vrouwelijke energie is wat je bent en mannelijke energie is wat je doet:

* De man gaat op zoek naar Goddelijkheid; de vrouw neemt Goddelijkheid in zich op.
* De man brengt via zaad leven voort; de vrouw draagt het leven.
* De man onderwijst zijn kinderen hoe te leven; de vrouw is het leven.
* De man geeft liefde, de vrouw is liefde.

Mannen en vrouwen moeten niet proberen aan elkaar gelijk te zijn. Binnen de mannelijkheid ligt zijn 'vrouwelijke ik' opgesloten; binnen de vrouwelijkheid ligt haar 'mannelijk ik' opgesloten. In die context opereren man en vrouw.

Ik hoop dat de lezers met deze aanvullende religieuze informatie een betere planning voor zichzelf kunnen maken. Hoewel religieuze mensen misschien liever de planning aan God over laten. :-)

Infoteur: Meetie
Laatste update: 30-12-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!