InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bloedverlies na een bevalling

Bloedverlies na een bevalling

De eerste dagen en weken na een bevalling blijven er nog steeds bloedingen plaatsvinden. De ene vrouw ervaart het als vrij hevig, de andere alsof het een menstruatie is. Toch kan dit bloedverlies ook ongemakken met zich meebrengen. Maar waar dient men dan exact op te letten? Een bevalling is niet alleen psychisch een ingrijpende gebeurtenis, ook lichamelijk ondergaat men grote veranderingen. De zwangerschapshormonen zijn niet direct uit het lichaam verdwenen, er vond een knip of scheur plaats. Ook de bloedingen om de baarmoeder opnieuw te laten inkrimpen zijn hier een onderdeel van.

Het bloedverlies blijft enkele dagen tot enkele weken duren en hangt af van vrouw tot vrouw en van situatie tot situatie. Het bloedverlies is een gevolg van de afscheuring van de placenta van de baarmoederwand. Dit heeft een wonde in de baarmoeder achtergelaten die nu dient genezen te worden. Door middel van baarmoedercontracties zal deze wonde beetje bij beetje helen.

Een ander woord voor het bloedverlies (en wondvocht) na een bevalling is lochia.

Belangrijke aandachtspunten voor het postnataal bloedverlies

  • de kleur van het bloedverlies
  • de geur van het bloedverlies
  • de hoeveelheid bloedverlies

De kleur van het bloedverlies

De eerste dagen na de bevalling is het bloedverlies rood van kleur,alsof het een zeer hevige menstruatie is. Na enkele dagen tot weken gaat dit over in een donkerbruine kleur, een beetje te vergelijken met de laatste dagen van de menstruatie. Uiteindelijk verdwijnt dit en wordt het opnieuw een heldere (witte) kleur.

De geur van het bloedverlies

Normaliter heeft de lochia geen bepaalde geur. Bij eventueel een slechtruikende geur dient de arts/gyneacoloog verwittigd te worden.

De hoeveelheid bloedverlies

De eerste 3 dagen na de bevalling spreekt men van lochia rubra of anders gezegd: veel bloedverlies. Na enkele dagen spreekt men van lochia serosa of anders gezegd: minder bloedverlies. Op het einde van de 2e week na de bevalling spreekt men lochia alba of anders gezegd: weinig bloedverlies. Zoals eerder gezegd zijn er (dikwijls grote) individuele verschillen hoelang het bloedverlies blijft duren.

Wat te doen bij...

Genitale infectie:

Een genitale infectie gaat meestal gepaard met een slechte geur en kleur. De arts zal verwittigd worden, de vrouw zal extra spoelingen krijgen en medicatie op voorschrift.

Slechtruikend bloedverlies:

Ook hierbij moet de arts verwittigd worden. Extra spoelingen (met een eventuele ontsmettingsstof) zullen plaatsvinden. Er kan een bacteriekweek uit de vagina genomen worden om op te kunnen sporen welke bacterie voor deze onaangename geur zorgt. Antibiotica zal hiervoor ook voorgeschreven worden.

Overvloedig bloedverlies:

De gyneacoloog dient onmiddellijk verwittigd te worden gezien dit levensbedreigende vormen kan aannemen. De oorzaak moet opgespoord worden. Bij een echte bloeding zal de baarmoeder gemasseerd worden. De pasbevallen vrouw zal indien nodig gevraagd worden te plassen. Medicatie zal ook eventueel via infuus toegediend worden.

Mogelijke oorzaken bij overvloedig bloedverlies
  • een volle blaas waardoor de baarmoeder niet goed kan samentrekken
  • achtergebleven placentaresten in de baarmoeder (indien mogelijk zullen deze handmatig verwijderd worden, ofwel operatief)
  • ...

Een bevalling is voor elke vrouw verschillend. Bij eventuele twijfels omtrent bloedverlies, de geur, de hoeveelheid, de kleur, kan men zich het beste richten tot de arts, vroedvrouw, materniteit, huisarts... indien men wil uitsluiten dat het om méér gaat dan enkel en alleen normaal bloedverlies.
© 2007 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kraamzuivering: bloeding na de bevallingKraamzuivering: bloeding na de bevallingKraamzuivering: bloedverlies na de bevalling, kraamzuivering of lochia is de eerst nog bloed bevattende en later wondvoc…
Veel bloedverlies tijdens de bevallingVeel bloedverlies tijdens de bevallingEen beetje helderrood bloedverlies verliezen tijdens de bevalling is normaal. Wanneer je meer dan 1 liter bloed verliest…
De voortekenen van de bevallingDe voortekenen van de bevallingDe meeste vrouwen bevallen met een zwangerschap tussen de 37 en 42 weken. Enkele dagen voordat de bevalling daadwerkelij…
Geboorte van de placenta: placentaire fase van een bevallingDe geboorte van een placenta wordt dikwijls nogal eens over het hoofd gezien wanneer men aan een bevalling denkt. Vele v…
Bloedverlies en zwangerBloedverlies en zwangerBloedverlies tijdens de zwangerschap, aantal weken, bloedingen, kans op miskraam. Bloedverlies komt soms voor tijdens de…

Reageer op het artikel "Bloedverlies na een bevalling"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 11-10-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!