InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bloedverlies na de bevalling

Bloedverlies na de bevalling

Bloedverlies na de bevalling Na de bevalling is het heel normaal dat je enige tijd nog wat bloed verliest. Schrik niet als je hierbij vrij veel bloed verliest! Dit is uiterst normaal. Het bloedverlies is in de meeste gevallen te vergelijken met een zeer hevige menstruatie. Dit bloedverlies wordt ook wel vloeien genoemd. De gemiddelde duur van het vloeien is 4 tot 6 weken.

Hoe ontstaat bloedverlies na de bevalling?

Bloedverlies na de bevalling is heel normaal. Na de bevalling wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit gaat op dezelfde manier als bij een menstruatie.

In de meeste gevallen is het bloedverlies het hevigst net na de bevalling. Het bloedverlies bestaat uit rode bloedstolsels, witte bloedlichaampjes en stukjes baarmoederslijmvlies. Vooral in de eerste dagen kunnen er grote stolsels bij zitten. Hier hoef je niet van te schrikken! Het is juist goed dat je lichaam dit doet. Vaak zijn de stolsels in het begin helderrood van kleur. Later wordt de kleur bruinig, en uiteindelijk zal het gelig of doorzichtig slijm zijn dat je verliest. Het echte bloedverlies duurt vaak een week of 3. Daarna zal het voornamelijk slijm zijn dat je verliest.

Controles

In de eerste dagen na je bevalling zal de kraamverzorgster dagelijks het bloedverlies controleren. Zij constateert dan of het bloedverlies normaal is, en of er geen infecties optreden. Wanneer je vragen hebt over bloedverlies, is het verstandig om deze direct voor te leggen aan de kraamverzorgster. Zij kan de meeste vragen voor je beantwoorden, en indien nodig contact voor je opnemen met de verloskundige. Dit scheelt een hoop onzekerheid! Je kunt je energie nu tenslotte wel beter gebruiken.

Wanneer is het bloedverlies abnormaal?

In het algemeen kun je zeggen dat bloedverlies na de zwangerschap abnormaal is wanneer het zeer hevig is, lang aanhoudt, en indien het toeneemt in plaats van afneemt. Ook wanneer je na 6 weken nog steeds veelvuldig bloed verliest, is dit een abnormale situatie. In alle bovenstaande gevallen is het raadzaam om contact op te nemen met de verloskundige, of met de huisarts. Uiteraard kan het zijn dat je bloedverdunners slikt. Dan komt het relatief vaak voor dat je last hebt van veel bloedverlies na de bevalling. meldt het in dat geval wel altijd even bij de verloskundige of arts. Er zijn een aantal oorzaken voor abnormaal bloedverlies.

De wond die door inknippen of inscheuren bij de bevalling is ontstaan, is niet voldoende gehecht

Wanneer dit het geval is, zullen de hechtingen verwijderd moeten worden. De wond dient opnieuw te worden gehecht.

Er is een deel van de moederkoek (placenta) achtergebleven

Indien er een deel van de placenta is achtergebleven na de bevalling, is het zaak dat deze alsnog verwijderd wordt. Dit wordt in het ziekenhuis gedaan, door een gynaecoloog. De behandeling wordt uitgevoerd met een ruggenprik, of onder algehele narcose.

De baarmoeder trekt niet voldoende samen

Na de bevalling dient de baarmoeder weer samen te trekken. In sommige gevallen gebeurt dit echter niet vanzelf. Dit kan verholpen worden met medicatie. Dit is een kuur van 2 of 3 dagen, dat het samentrekken van de baarmoeder stimuleert.

Kun je zelf iets doen om bloedverlies te verminderen?

Wanneer er sprake is van abnormaal bloedverlies, kun je hier zelf helaas niets aan doen. In veruit de meeste gevallen zit er namelijk een medische oorzaak achter, die je niet zomaar zelf kunt verhelpen. Voel je dus vooral niet schuldig hierover! Het enige dat je kunt doen, is het geven van borstvoeding (indien mogelijk). Dit zorgt ervoor dat de baarmoeder sneller samentrekt en kleiner wordt, waardoor bloedverlies sneller stopt.
Gerelateerde artikelen
Bloedverlies na een bevallingDe eerste dagen en weken na een bevalling blijven er nog steeds bloedingen plaatsvinden. De ene vrouw ervaart het als vr…
De voortekenen van de bevallingDe voortekenen van de bevallingDe meeste vrouwen bevallen met een zwangerschap tussen de 37 en 42 weken. Enkele dagen voordat de bevalling daadwerkelij…
Veel bloedverlies tijdens de bevallingVeel bloedverlies tijdens de bevallingEen beetje helderrood bloedverlies verliezen tijdens de bevalling is normaal. Wanneer je meer dan 1 liter bloed verliest…
De kraamvrouw  de eerste 24 uur na de bevallingDe kraamvrouw de eerste 24 uur na de bevallingNa de bevalling kan een kraamvrouw nog veel last hebben van naweeën, bloedverlies en hechtingen, maar daar is wel wat aa…
Kraamzuivering: bloeding na de bevallingKraamzuivering: bloeding na de bevallingKraamzuivering: bloedverlies na de bevalling, kraamzuivering of lochia is de eerst nog bloed bevattende en later wondvoc…
Bronnen en referenties
  • www.dokterdokter.nl
  • Wij.nl
  • Baby-op-komst.nl

Reageer op het artikel "Bloedverlies na de bevalling"

Infoteur: Denn
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!