InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Overgewicht en zwangerschap

Overgewicht en zwangerschap

Overgewicht en zwangerschap Veel vrouwen die een kinderwens hebben, kampen met overgewicht. In dit artikel kan je meer lezen over de relatie tussen zwanger worden en overgewicht. Vrouwen met een BMI van 35 tot 40 hebben 26% minder kans op een zwangerschap dan vrouwen met een gezond gewicht. Bij vrouwen met een BMI hoger dan 40 neemt de zwangerschapskans met 43% af. Waarom is het moeilijker om zwanger te worden als je te zwaar bent? Dat zal hieronder worden verklaard.

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) is een syndroom dat bij meer dan 50% van de vrouwen met overgewicht voorkomt. Vrouwen met PCOS zijn verminderd vruchtbaar. Vetophoping bij de buik kan voor dit syndroom zorgen. Heb je een middelomtrek van 88 cm of breder? Dan heb je een grotere kans op PCOS.

Oorzaak

In buikvet worden hormonen worden aangemaakt. Meer vet bij de buik zorgt voor een afwijking in de hormoonhuishouding. Vooral het geslachtshormoon testosteron wordt overmatig geproduceerd. Vervolgens wordt dit hormoon omgezet in oestrogeen. De hoeveelheid oestrogeen hoort normaal gesproken alleen te stijgen als er een eiblaasje (follikel) groeit. Als de oestrogeenspiegel altijd verhoogd is, denken de hersenen dat er een groeiend eiblaasje is. Hierdoor maken de hersenen Follikelstimulerend Hormoon (FSH) aan. Onder invloed van FSH horen de eiblaasjes in de eierstokken te groeien en te rijpen. De eiblaasjes komen niet voldoende tot ontwikkeling.

Gevolgen

De menstruatie van vrouwen met PCOS is onregelmatig. Bij sommige vrouwen valt deze zelfs helemaal uit.
Andere mogelijke gevolgen zijn:
  • Hart-en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk,
  • Acne
  • Pijn in het bekken
  • Slaapapneu
  • Overbeharing (op plekken waar normaal alleen mannen haar hebben: rond tepels, bovenlip, kin, binnenzijde bovenbenen en midden op de buik)

Verstoorde suikerstofwisseling

Als je overgewicht hebt, moet je lichaam meer moeite doen om de suikerwaardes op peil te houden. Insuline is een belangrijk hormoon in de suikerstofwisseling. Na het eten, stijgt de suikerwaarde in het bloed. Het lichaam maakt dan insuline aan om de suikerwaarde weer te laten dalen. Vrouwen met overgewicht hebben meer insuline nodig om de hoeveelheid suiker in het bloed te verminderen. Vooral vrouwen met veel vet rond de buik hebben een hoge insulinewaarde.
Een te hoge insulinewaarde heeft ongunstige gevolgen voor je vruchtbaarheid. De hoeveelheid Sex hormone-binding globulin (SHBG) daalt. Dit betekent dat het lichaam meer testosteron aanmaakt wat de eierstokfunctie verstoort.
Tevens stijgt de hoeveelheid luteïniserend hormoon (LH) ten gevolge van de hoge insulinewaarde. De eierstok is minder goed in staat om eiblaasjes te laten groeien.

Zwanger ondanks overgewicht

Toch zijn er vrouwen die ondanks hun overgewicht zwanger worden. Een dergelijke zwangerschap is extra risicovol.
De risico is groter op :
  • Een miskraam: bij vrouwen met een gezond gewicht is de kans op een miskraam 15%. Bij vrouwen die te zwaar zijn, kan deze kans tot 75% oplopen.
  • Zwangerschapssuikerziekte (zwangerschapsdiabetes): vrouwen die overgewicht hebben, lopen 3 keer meer kans dan gezonde vrouwen om deze ziekte te krijgen.
  • Zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie): te zware vrouwen hebben een grotere kans op zwangerschapsvergiftiging.
  • Hoog geboortegewicht: een vrouw met overgewicht loopt vaak het risico dat haar kind zwaar wordt geboren. Dit kan een moeilijke bevalling tot gevolg hebben.
  • Afwijkingen bij het kind: een baby met een te zware moeder kan hartafwijkingen of een open ruggetje krijgen.
  • Babysterfte: bij vrouwen met overgewicht komt het 5 keer zo vaak voor dat haar kindje sterft na de bevalling.

Afvallen

Als je je kinderwens waar wil maken, is het dus een aanrader om af te vallen. 2 tot 4 maanden na het afvallen, zal je menstruatiecyclus regelmatig worden. Na 3 tot 6 maanden zal je zwanger kunnen raken. Meestal is het niet nodig om extreem veel af te vallen. Heb je tips nodig? Het verdient aanbeveling om je huisarts te bezoeken.
© 2012 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: kansen en cijfersZwanger worden: kansen en cijfersHoe snel een vrouw zwanger raakt en wat de kans op een miskraam is, zijn afhankelijk van een heleboel factoren, zoals vr…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Je bent zwanger en nu? De eerste drie maanden zijn erg spannend! Ga je het vertellen dat je zwanger bent, of juist niet?…
Miskraam: opnieuw zwanger wordenMiskraam: opnieuw zwanger wordenNa een miskraam opnieuw zwanger worden: de meeste vrouwen lukt dit probleemloos. Soms kan het even duren voordat de norm…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Folder St. Antoniusziekenhuis

Reageer op het artikel "Overgewicht en zwangerschap"

Infoteur: Dezy
Laatste update: 06-08-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!