InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger, week 25 t/m 28

Zwanger, week 25 t/m 28

Zwanger, week 25 t/m 28 'Zwanger, week 25 t/m 28' is een artikel dat gaat over de zwangerschap. Je kunt lezen wat je zoal in deze weken te wachten staat. Wanneer je kindje rond deze weken te wereld komt, heeft het een overlevingskans van 85%. Wil je weten wat er op dat moment nog niet volledig is ontwikkeld, welke veranderingen je kindje nog meer doormaakt en van welke ongemakken moeder last kan krijgen? Lees dan even verder. In dit artikel kun je informatie vinden over week 25 tot en met 28 van je zwangerschap. Een zwangerschap brengt vaak veel vragen met zich mee. Door dit artikel hopen we veel vragen te kunnen wegnemen.

Week 25

  • Lengte: 32,5 centimeter
  • Gewicht: 650 gram
Vanaf nu groeit je kindje heel regelmatig. Ook wordt het al een stukje dikker. Waarschijnlijk voel je het nu veel beter schoppen, of misschien wel voor het eerst. Dit komt omdat de botjes al een stuk steviger worden.

Week 26

  • Lengte: 33 centimeter
  • Gewicht: 720 gram
De huid van je kindje is op dit moment niet meer doorzichtig en het begint een vetreserve op te bouwen. Als moeder begin je je kindje steeds meer te voelen. Een goede richtlijn is minstens 8 keer op een dag. Maak je niet meteen zorgen als je je kindje minder voelt. Tot 28 weken is dit heel normaal. Als het goed is heeft ook je partner jullie kindje al een keer voelen bewegen. Mocht dit niet zo zijn, dan volgt het vaak binnenkort. Ook kan het insmeren van de buik misschien helpen om contact te maken.

Week 27

  • Lengte: 35 centimeter
  • Gewicht: 850 gram
In deze week opent het kindje de ogen. De iris is echter nog grijsachtig en de definitieve kleur komt pas een paar maanden na de geboorte tevoorschijn. Ook veranderen gezichtkenmerken nog steeds. De longen, lever en het immuunsysteem zijn nog niet volledig ontwikkeld, maar als je kindje nu geboren zou worden heeft het een minimale overlevingskans van 85%.

Week 28

  • Lengte: 36 centimeter
  • Gewicht: 950 gram
Op dit moment kunnen vrouwen vaak de ligging van de foetus voelen in de buik. Dit is echter nog niet de definitieve ligging, want het kindje draait nog steeds lekker in het rond. Ook worden vele botten steeds sterker. De totale voltooiing van de verbening (dat kraakbeen verandert in bot) vindt pas plaats na de bevalling. De schedelbeenderen schuiven namelijk tijdens de bevalling nog wat over elkaar en dit laatste zal meestal binnen 24 uur na de bevalling voltooid worden.

Jij en je kindje

  • Harde buiken komen vanaf dit moment vaak voor. Dit is echter een teken van je lichaam dat je even wat rustiger aan moet doen. Neem even wat rust op dat moment en leg eventueel iets warms tegen je buik aan. Wanneer harde buiken regelmatig voorkomen en/of pijnlijk worden is het van belang om contact op te nemen met de verloskundige.
  • Het kan zijn dat anderen het hartje van de baby al kunnen horen kloppen. Een wc-rolletje kan hierbij helpen. Let er dan wel op dat dit wc-rolletje niet wordt vastgehouden. Ook zijn er speciale dopplers op de markt om naar het hartje te kunnen luisteren.
  • Om dit buik steeds dikker wordt en dus de huid begint op te rekken dan er striae ontstaan. Na de bevalling zal dit helaas niet verdwijnen. Om de schade te beperken helpt het om regelmatig je huid in te smeren met crème en om alles goed te ondersteunen.
  • Ook kan het zijn dat je veel last krijgt van jeuk. Dit komt door allerlei hormoonveranderingen. Probeer zo min mogelijk te krabben, draag katoenen kleding en koop mentholpoeder om de huid te verkoelen en verlichten.
  • Omdat je je kindje steeds meer voelt bewegen, is het logisch dat je ook wat lichter slaapt. Maak je hierover geen zorgen, dit hoort er allemaal gewoon bij.

Tips

  • Striae: Smeer je borsten (niet de tepelhof), buik, billen en eventueel andere plekken regelmatig in met (bindweefsel)crème. Ook helpt het om alles goed te ondersteunen, denk hierbij aan goed zittend ondergoed.
  • Jeuk: Draag katoenen kleding en gebruik mentholpoeder om de huid te verkoelen en verlichten.
© 2012 - 2019 Datvw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 34 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 34 weken zwangerIn week 34 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2200 gram en is bijna 43 centimeter lang. In aanleg is de baby klaar…
De ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerVanaf week 21 zal de baby flink in gewicht gaan groeien; dit geldt dus ook voor een zwangere vrouw. De buik wordt dan oo…
De ontwikkeling van je baby; 16 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 16 weken zwangerIn week 16 is een ongeboren kindje al zo'n 15 centimeter lang. Vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn…
Zwangerschap: week 25 tot en met 28Zwangerschap: week 25 tot en met 28De 25ste tot en met 28ste week van de zwangerschap, zul je ervaren als een periode waarin je buik opeens ontzettend hard…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Oud, P, Mijn negen maanden dagboek, 2011 (zevende druk)
  • www.hetgeboortehuis.nl
  • www.berichtjeuitjebuik.nl

Reageer op het artikel "Zwanger, week 25 t/m 28"

Infoteur: Datvw
Gepubliceerd: 14-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!