InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bell-verlamming

Bell-verlamming

Bell-verlamming De ziekte van Bell is een aandoening waarbij iemand aan één kant van het gezicht verlamd is. Het is geen ernstige aandoening, maar wel erg vervelend. Ook is het wel even schrikken. De gezichtsverlamming komt zomaar ineens op aan één kant de spieren van het gezicht en kan wel 3 tot 6 maanden duren voor het over gaat.

Bell-verlamming

Bell-verlamming

Mensen die lijden aan de ziekte van Bell hebben een verlamming aan één kant van het gezicht. Dit komt door een kapotte zenuw van de spieren die in het gezicht zitten. Doordat de zenuw is opgezwollen is deze klem komen te zitten, en is er een verlamming opgetreden. Wat vaak (maar niet voor iedereen) de oorzaak is van een Bell-verlamming is een middenoorontsteking. Sir Charles Bell was de eerste man die deze aandoening kon omschrijven. De ziekte is daarom ook afgeleid van zijn naam.

Symptomen

  • Verzakte mondhoek
  • Spierverzwakking in het gezicht
  • Verzakt oog
  • Verandering van smaak
  • Minder tranen
  • Verandering van het gehoor
  • Elke beweging in het gezicht misvormd
  • Gevoelsvermindering tong/keel
  • Gevoelloosheid op het achterhoofd
  • Oorpijn

KlachtHoe vaak komt het voor?
Verandering van het gevoel aan tong/keel80%
Pijn aan het oor60%
Smaakverandering57%
Verandering in het gehoor30%
Gevoel wat afneemt achter het hoofd20%
Verzwakte spieren23%
Minder tranen17%

Komt deze aandoening vaak voor?

Er zijn honderden mensen per jaar die de ziekte van Bell krijgen. Dit is ongeveer zo'n 1 op de 5000 mensen per jaar. De meeste mensen die het krijgen zijn zo rond de leeftijd van 15 t/m 45 jaar. Het is gelukkig geen aandoening die gevaarlijk is. Het ergste wat er zou kunnen gebeuren is dat het oog geïrriteerd raakt doordat het niet goed kan sluiten door de verlamming. De irritatie komt doordat er bijvoorbeeld stof in het oog komt of vuiltjes vanuit de lucht.

Behandeling

Als je al zo'n 3 dagen de klachten hebt, ga dan naar je huisarts. Deze kan heel gemakkelijk onderzoeken of het de ziekte van Bell is. Je huisarts geeft je dan waarschijnlijk een korte kuur met steroïde tabletjes. Tijdens het herstel zou je een lapje om het oog kunnen dragen zodat er geen vuil in het oog kan komen. Hierbij is het belangrijk om het oog een paar keer per dag te druppelen met oogdruppels. Gelukkig herstellen de meeste mensen die aan de ziekte hebben geleden snel en volledig. Zelfs als men er niet vroeg was bij geweest. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat het herstel niet helemaal volledig is verlopen. Hierbij kan er een operatie worden uitgevoerd waarbij het gezicht weer bijna volledig wordt hersteld.

Bell verlamming voor de tweede keer

Het kan voorkomen dat als je al eens de ziekte van Bell hebt gehad, je het nog een keer kan krijgen. Deze keer zal het niet ernstiger zijn, en het hoeft ook niet aan de zelfde kant van het gezicht op te treden. Wel zal het opnieuw door je huisarts bekeken moeten worden.
© 2012 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=5807

Reageer op het artikel "Bell-verlamming"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 05-08-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!