InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn, reuma en wilgenbast

Rugpijn, reuma en wilgenbast

Wilgenbast (Salix alba) wordt over de hele wereld al sinds mensenheugenis gebruikt bij pijn, ontsteking en koorts. Het bevat salicine (de natuurlijke tegenhanger van het synthetische acetylsalicylzuur) en daarnaast tremulacine, salicortine, populine en fragiline als belangrijke bioactieve stoffen. Enkele wetenschappelijke onderzoeken.
Gedurende vier weken werd wilgenbast getest bij 210 proefpersonen met chronische aspecifieke lage rugpijn. Ze kregen een placebo of een dagdosis wilgenbast gestandaardiseerd op 120 of 240 mg salicine. Het percentage proefpersonen dat in de vierde week van de studie minimaal 5 dagen pijnvrij was, was 6% in de placebogroep, 21% in de 120 mg groep en 39% in de 240 mg groep. Het aantal mensen dat noodmedicatie (tramadol) nodig had in de vierde week was respectievelijk 33, 10 en 3 personen. Suppletie met wilgenbast zorgde voor een dosisafhankelijke verbetering van de beweging met vermindering van pijn. De conclusie van het onderzoek is dat wilgenbast een pijnstillende werking heeft bij lage rugpijn en significant beter werkt dan placebo.

Wilg pijnstillend

In een tweede studie die vier weken duurde, werd aangetoond dat wilgenbast (dagdosis met 240 mg salicine) een even effectieve pijnstiller is als rofecoxib (12,5 mg per dag) bij acute verergering van chronische lage rugpijn. De pijn nam in beide groepen met gemiddeld 44% af, ook verbeterde het bewegen aanmerkelijk. Het percentage mensen dat gebruik maakte van noodmedicatie (NSAIDís, tramadol of beide) was in beide groepen rond 10%. Wilgenbast werd goed verdragen en veroorzaakte geen maagklachten.
Een vervolgstudie toonde aan behandeling met gestandaardiseerd wilgenbastextract (met 120 mg salicine per dag) 35-50% goedkoper is dan NSAIDís en even effectief is bij acute verergering van chronische aspecifieke lage rugpijn. Degenen die een hogere dosis wilgenbast innamen (met 240 mg salicine per dag) knapten het beste op: 40% was na 4 weken van de pijn af (en had minder aanvullende therapie nodig), tegenover 19% in de groep die 120 mg salicine per dag kreeg en 18% in de NSAID-groep.

Wilg anti-inflammatoir

Wilgenbastextract is een ontstekingsremmer; het heeft geen significant effect op de bloedstolling en is niet schadelijk voor de slijmvliezen van maag en darm zoals acetylsalicylzuur. Bij proefdieren had een dosis van 120 mg wilgenbastextract per kilogram lichaamsgewicht (dat ontsteking even goed remt als 600 mg/kg acetylsalicylzuur) geen negatief effect op de slijmvliezen, terwijl een dosis van 100 mg acetylsalicylzuur per kilogram bij 9 van de 10 dieren slijmvlies beschadigde.

Andere kruiden bij rugpijn

Duivelsklauw en moerasspirea hebben ook een pijnstillende en anti-inflammatoire werking, uitwendig als zalf kan ook cayennepeper gebruikt worden.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn en duivelsklauwPijn in de onderrug komt heel veel voor, gemeten over een maand heeft 35% van de volwassenen lage rugpijn, ongeveer 80%…
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Wilg voor gewillige gewrichtenUit de wilg Salix alba, die boom met zijn soepele takken, is ooit het salycilzuur geisoleerd en de aspirine ontstaan. Va…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/fytotherapie/rugpijn
  • Chrubasik S, Kunzel O, Black A et al. Potential economic impact of using a proprietary willow bark extract in outpatient treatment of low back pain: an open non-randomized study. Phytomedicine 2001;8(4):241-251.
  • Chrubasik S, Eisenberg E, Balan E et al. Treatment of low back pain exacerbations with willow bark extract: a randomized double-blind study. Am J Med. 2000;109(1):9-14.
  • Chrubasik S, Kunzel O, Model A et al. Treatment of low back pain with a herbal or synthetic anti-rheumatic: a randomized controlled study. Willow bark extract for low back pain. Rheumatology (Oxford). 2001;40(12):1388-93.
  • Krivoy N, Pavlotzky E, Chrubasik S et al. Effect of salicis cortex extract on human platelet aggregation. Planta Med. 2001;67(3):209-12.
  • Marz RW, Kemper F. Willow bark extract - effects and effectiveness. Status of current knowledge regarding pharmacology, toxicology and clinical aspects. Wien Med Wochenschr. 2002;152(15-16):354-9.
  • Frerick H, Keitel W, Kuhn U, Schmidt S, Bredehorst A, Kuhlmann M. Topical treatment of chronic low back pain with a capsicum plaster. Pain. 2003;106:59-64.

Reageer op het artikel "Rugpijn, reuma en wilgenbast"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 17-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!