InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slapende arm of hand

Slapende arm of hand

Slapende arm of hand Een slapende arm behoort tot transient paresthesia oftewel slapende ledematen. Een been kan 'slapen', maar vaker nog zien we het bij de arm en de hand. Er is sprake van gevoelloosheid en soms is het onmogelijk de arm te bewegen. Daarna kan er pijn gevoeld worden. Hoe ontstaat dit en is het gevaarlijk om vaan een slapende arm of hand te hebben?

Het ontstaan van een slapende arm of hand

De benaming slapende arm of hand komt van het feit dat de arm of hand niet doet wat wij willen en niet reageert op aanwijzingen vanuit de hersenen. Het kan aanvoelen alsof de arm verlamd is. Soms is het nodig om met de andere hand de arm op te tillen, zo gevoelloos is deze geworden. Het probleem is meestal terug te vinden in de doorbloeding die afgekneld is. Maar ook kunnen de zenuwen afgekneld zijn. Daarnaast kan een verhoogde spierspanning de oorzaak zijn.

Vaak ontstaat een slapende arm tijdens de slaap. s'Nachts kan je onbewust de (slag)aders of zenuwen afknellen door een verkeerde houding. Bij zwangere vrouwen komt dit vaker voor. Ook kunnen bepaalde aandoeningen er de oorzaak van zijn. Zo zien we een slapende hand vaak terug bij het carpale tunnelsyndroom. Een hernia kan een slapende arm veroorzaken. Beschadiging van de vaten/aders geeft ook een slapende arm of hand. Andere risicofactoren zijn diabetes of een traagwerkende schildklier. Mensen met een verhoogde spierspanning verkrampen zodanig dat de doorbloeding of zenuwen afgekneld worden. Soms is er sprake van een ernstig vitamine B12 tekort.

Symptomen

De symptomen zijn vaak heel duidelijk: de hand of arm is gevoelloos en als je erover wrijft voel je weinig tot niets. Knijpen in de hand of arm geeft geen pijngevoel. Soms is het onmogelijk om de hand of arm te bewegen. Het kan aanvoelen alsof deze verlamd is en dat kan best beangstigend zijn. Na verloop van tijd ontstaat er een tintelend gevoel. Dit wordt veroorzaakt doordat de doorbloeding weer op gang komt. Het kan aardig pijn doen: het lijkt soms alsof er duizenden kleine naalden in de huid worden gestoken. Wanneer de doorbloeding weer optimaal is, verdwijnt de pijn en het tintelend gevoel en kan de arm of hand weer normaal gebruikt worden.

In sommige gevallen blijft er een continue doof en gevoelloosheid aanwezig. Dit zien we wanneer de doorbloeding continue verslechterd is of wanneer zenuwen vaak afgekneld zijn. Er is sprake van een vermoeid en pijnlijk gevoel of rusteloosheid in de hand of arm die afgewisseld wordt met volledige gevoelloosheid. Een slapende arm of hand heeft overigens niks met verlamming te maken. Verlamming treedt op wanneer een gedeelte van het zenuwstelsel blijvend is uitgevallen. Een slapende hand of arm krijgt zijn gevoel altijd weer terug, soms voor kortere periode maar in de meeste gevallen wordt alles weer normaal.

Het gevaar van slapende ledematen

Op zich is een slapende arm of hand niet gevaarlijk. Het probleem zit hem eerder in de oorzaak. vaak wordt door slapende ledematen pas duidelijk dat aders of zenuwen afgekneld worden of beschadigd zijn. Behandeling is dan wel noodzakelijk. Wie vaak last heeft van een slapende arm moet voorzichtig zijn: uiteindelijk kunnen zenuwen beschadigd raken.

Een spande arm of hand kan wel gevaarlijk zijn wanneer men ermee werkt. Machines en auto's mogen niet bestuurd worden met een slapende arm. Het is logisch dat men voorwerpen uit handen laat vallen wanneer de hand slaapt. In de nacht kan men wakker schrikken van een slapende arm of hand. Probeer niet jezelf af te zetten tegen het bed. De kans op vallen is dan aanwezig.

Behandeling

Bij steeds terugkerende slapende ledematen richt de behandeling zich op de oorzaak hiervan. Bepaalde aandoeningen kunnen goed behandeld worden, anderen minder. Soms zijn slapende ledematen een symptoom die een onderliggende ziekte aan het lucht kunnen brengen. In een aantal gevallen is de oorzaak moeilijk te behandelen en moet men leren leven met een slapende hand of arm. Wel kan men proberen ervoor te zorgen dat een slapende arm zo min mogelijk optreedt door te zorgen voor een afwisselende houding en voldoende te bewegen. Extra vitamine B12 en zink kan het proberen waard zijn. Het masseren van de arm of hand verbetert de doorbloeding waardoor het gevoel sneller terug kan komen.

Wanneer een slapende arm optreedt tijdens de zwangerschap, verdwijnen deze klachten vaak weer na de bevalling. Ook kan het helpen om minder zout te gaan eten. Zout houdt vocht vast waardoor zenuwen afgekneld kunnen worden.
© 2013 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een slapend been of arm; wat is Transient paresthesia?Een slapend been of arm; wat is Transient paresthesia?Transient paresthesia, beter bekend als een ‘slapend’ ledemaat zorgt voor een onaangenaam gevoel. Het is een gevoel wat…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Slaapfasen en de biologische klokSlaapfasen en de biologische klokAls we slapen komen we in verschillende fasen terecht. Maar hoe weet ons lichaam wanneer welke slaapfase is? En hoe weet…
Slapende voet of beenSlapende voet of beenSlapende voet of been: een veel voorkomende klacht die in de meeste gevallen onschuldig is. Vaak komt het door een verke…
Wat gebeurt er tijdens je slaap?Iedereen slaapt zo'n beetje 30% van zijn leven, of je nou wil of niet. Het is een eerste levensbehoefte. Slapen is een z…

Reageer op het artikel "Slapende arm of hand"

Reacties

Geranda, 30-05-2014 10:42 #2
Mijn handen slapen op verschillende momenten van de dag.
Soms om de beurt, soms te gelijk, 3 vingers of de hele hand.
Er is geen moment gelijk.

Slapen is een ramp geworden. ik zeg vaak " mijn handen slapen al, nu de rest nog'
Ik heb het idee dat het missen van een gezonde nachtrust, zorgt voor verergering van
de klachten. Zo kom je dus in een vicieuze cirkel.

Ik zal morgen naar de arts, en ben erg benieuwd.
Door de slapende handen, ervaar ik ook duidelijk kracht verlies.
Mijn zoontje durf ik dus al niet meer te tillen, hete koffie en thee ook niet.

Beeckman Marijke, 12-04-2014 04:57 #1
Betse,
ik heb zeer veel last van tintelende vingers en slapend rechter hand.
Dit is alleen 's nachts en daarvan kan ik dan niet slapen en mijn man is dan ook wakker, echt rampzalig.
Als ik dan opsta en rondloop wordt dit beter en verdwijnt het dan na een tijdje;
Het is blijkbaar en bijna alleen als ik neerlig in bed om te slapen.
Niets helpt meer en bij welke specialist moet ik zijn.
Ik was reeds bij een handchirurg en blijkbaar "zou" het niet te wijten zijn aan problemen in de hand of pols;
Dit is echt dringend, alvast bedankt voor enige reacties.
Marijke Beeckman

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!